Datum Bijlagen
Betreft Aanbieding verslagen SUWI-organisaties Bijlage 1: Prestatie-indicatoren
UWV
Bijlage 2: Prestatie-indicatoren
SVB
Hierbij informeer ik uw Kamer over de stand van zaken in de SUWI-uitvoering. Bijlage 3: Ketenindicatoren
Bijlage 4: Stand van zaken
Daartoe bied ik u de volgende stukken aan: invoering geïntegreerde
· het eerste tussentijdse verslag 2010 van de Programmaraad (voormalig dienstverlening
Algemeen Keten Overleg); Bijlage 5: Kostentabellen
Bijlage 6: Extra crisisgetallen
· de eerste tussentijdse verslagen 2010 van UWV en SVB; UWV
· de afschriften van mijn brieven aan de Programmaraad, UWV en SVB inzake
de tussentijdse verslagen.
Voorts treft u bij deze brief aan:
· realisaties over de eerste vier maanden van 2010 ten aanzien van de
(keten)prestatie-indicatoren (bijlagen 1 t/m 3);
· de stand van zaken invoering geïntegreerde dienstverlening (bijlage 4);
· de kostentabellen UWV en SVB (bijlage 5);
· de extra crisis kengetallen UWV, die een beeld geven van de gevolgen van de
economische crisis voor UWV en van de uitvoering van enkele
stimuleringsmaatregelen (bijlage 6).
Ketensamenwerking/geïntegreerde dienstverlening
Zoals ik u al eerder had gemeld verloopt de geïntegreerde dienstverlening op de
werkpleinen minder voorspoedig dan oorspronkelijk gepland. De oorspronkelijke
deadline van 1 januari 2010 is een jaar opgeschoven.
Het algemene beeld dat de Programmaraad in het viermaandverslag 2010
schetst, wijkt niet wezenlijk af van het beeld uit eerdere verslagen: op de
werkpleinen wordt nadrukkelijk de urgentie gevoeld om de dienstverlening te
integreren, en men weet ook de weg te vinden naar de hiervoor benodigde
ondersteuning, maar duidelijk is dat er nog veel moet gebeuren, met name bij de
achterblijvende werkpleinen.
In mijn brief van 18 mei 2010 (Kamerstukken II, 2009/10, 29 544, nr. 249) had
ik u gemeld dat ik voornemens ben nadere regelgeving op te stellen, om meer
expliciet richting te geven aan de voorwaarden waaraan de werkpleinen moeten
voldoen, ten einde het proces van integratie van dienstverlening te versnellen.
Uitgangspunt hierbij is dat de geïntegreerde dienstverlening vanuit de
ketenpartners zelf tot stand komt, maar dat regelgeving noodzakelijk is om de
voortgang te stimuleren. Het opstellen van deze regelgeving wordt nu voorbereid.
Pagina 1 van 3
UWV
De nasleep van de crisis is de afgelopen maanden voor het UWV nog steeds
bepalend geweest. In de eerste vier maanden van 2010 kende UWV 157.100
nieuwe WW-uitkeringen toe, tegenover 135.500 in dezelfde periode een jaar Datum
eerder. Het aantal lopende uitkeringen nam toe tot 274.700, 33% meer dan in
2009 (207.000). Voor 95% van de WW-klanten heeft de eerste definitieve
betaling binnen vier weken plaatsgevonden. Onze referentie
RUA/A/2010/13627
Met tevredenheid stel ik vast dat UWV in de eerste vier maanden 116.600 mensen
aan het werk heeft geholpen. Dat is meer dan verwacht. Ik noem in het bijzonder
de uitstroom van 20.300 jongeren, 24 procent meer dan de gemiddelde uitstroom
het afgelopen jaar. Van de werkzoekenden met een WW-uitkering die ander werk
hebben gevonden, waren er 8.300 die langer dan een jaar werkloos waren. Ook
hielp UWV 9.200 mensen met een Bijstanduitkering aan het werk, 4.000
werkzoekenden zonder recht op uitkering en 4.200 mensen die nog aan het werk
waren maar met werkloosheid werden bedreigd.
Daarnaast heeft UWV vanaf 1 januari 2010 de uitvoering van de nieuwe Wajong
ter hand genomen. Deze wet bevat een sterke impuls om eerst alle werkkansen te
benutten. Het is nu nog te vroeg om uitspraken te doen over de werking van de
nieuwe wet.
Gezien de nog steeds voortdurende effecten van de crisis op UWV is het
bemoedigend dat de prestaties van UWV in het eerste tussentijdse verslag een
relatief gunstig beeld vertonen. De tijdigheid van de eerste betaling van diverse
uitkeringen ligt ruim boven de norm. Er zijn 37.900 vacatures vervuld, meer dan
de prognose voor het tertaal (31.100). De arbeidsuitstroom vanaf de eerste WW-
dag bedroeg in de eerste vier maanden 97.200, en ligt gezien de jaardoelstelling
van 187.000 dus ruim op schema. Ook is het UWV gelukt de tijdigheid van de
indicatiestelling WSW zodanig te verbeteren dat deze aan de norm voldoet. De
klanttevredenheid van uitkeringsgerechtigden en werkgevers over de
dienstverlening van UWV is verder toegenomen.
Tegenover goede resultaten staan echter ook punten die extra aandacht vragen.
Met betrekking tot de WIA-claimbeoordeling blijkt dat in de eerste vier maanden
de tijdigheid van de claimbeoordeling laag was en dat de werkvoorraad in dat
tijdvak maar beperkt daalde. Ik heb UWV verzocht om in het volgende
tertaalverslag te rapporteren over de maatregelen die UWV neemt om de
werkvoorraad volledig weg te werken. Overigens heeft UWV de gevolgen van de
werkvoorraad voor de klanten zoveel mogelijk weten te beperken. UWV betaalt 87
procent van de eerste WIA-uitkeringen binnen vier weken (de norm is 80
procent).
De re-integratie van vangnetgevallen Ziektewet blijft helaas onverminderd een
punt van aandacht. Uit de verstrekte cijfers blijkt dat UWV de normprestaties ook
in het eerste tertaal van 2010 niet haalt. Ik heb UWV verzocht daar grote
aandacht aan te besteden. UWV heeft ervoor gekozen de begeleiding van de
vangnetters door de re-integratiebegeleider of de arbeidsdeskundige plaats te
laten vinden, en de verzekeringsarts in te zetten voor advisering op het gebied
van de functionele mogelijkheden. Ik heb UWV verzocht in het volgende
tussentijdse verslag uitgebreid aandacht te besteden aan de voortgang en
resultaten van de uitwerking in de praktijk van deze keuze.
Pagina 2 van 3
UWV werkt aan een scherpere sturing op de besteding van de re-
integratiebudgetten, zodat deze selectief en effectief kunnen worden ingezet.
Over de overschrijding van het re-integratiebudget WW in 2010 heb ik uw Kamer
29 juni per brief geïnformeerd. Datum
SVB
Uit het viermaandverslag 2010 komt een positief beeld naar voren van de Onze referentie
kwaliteit van het uitvoeringsproces. SVB voldoet volledig aan de normen van RUA/A/2010/13627
tijdigheid. Ik complimenteer SVB met de voortreffelijke wijze waarop vorm is
gegeven aan de implementatie en uitvoering van nieuw beleid als de Aanvullende
Inkomensvoorziening voor Ouderen.
Onlangs heb ik met SVB gesproken over de stand van zaken van het
Veranderingsprogramma SVB Tien en een mogelijk nieuwe aanpak m.b.t. ICT-
vernieuwing. Ik hecht eraan dat SVB geen onomkeerbare beslissingen neemt of
nieuwe financiële investeringen doet, voordat er zekerheid is over de
uitvoerbaarheid van de nieuwe aanpak en ik hierover met SVB van gedachten
hebben kunnen wisselen.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
J.P.H. Donner
Pagina 3 van 3
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid