Caravanners opgelucht verder na service-infopunten
Vakantieservice 2010
Breda-Duiven-Maastricht, 03-07-2010 o Ruim 200 bestuurders van
personenautos, voornamelijk voorzien van caravans, meldden zich vandaag
bij de service-info punten voor de grensovergangen op de rijkswegen A2,
A12 en A16. Het merendeel van de vakantiegangers hadden hun zaken goed
voor elkaar en gingen na een controle van de bandenspanning opgelucht
de grens over.
De top drie van meest voorkomende gebreken:
Overgewicht: Bij 40% van de gecontroleerde caravans was er sprake van
overgewicht veroorzaakt door accessoires, voortent, gasflessen, tv,
boeken, kleding, inhoud koelkast en volle waterreservoirs. Eén caravan
was zelfs 600 kilo te zwaar. De eigenaar heeft familie gebeld om de
spullen die het overgewicht veroorzaakten op te komen halen
Banden: Bij meer dan 30% van de gecontroleerde voertuigen waren banden
te zacht, te oud of versleten. Caravanbanden slijten vooral door
stilstaan en rijden met onderspanning. Caravanbanden hebben een
levensduur van ongeveer zes jaar. Advies van de bandenspecialist: Laat
stalen ventielen monteren als de bandenspanning 4 of meer bar moet
zijn.
Verlichting en techniek:
In 20% van de gevallen was er sprake van defecte of onjuist aangesloten
verlichting. Veel losbreekreminrichtingen waren niet of onjuist
aangebracht. In een tiental gevallen zijn er complete stekkerdozen
vervangen. Een caravan had een defecte oplooprem en is ter plaatse
gerepareerd.
Een greep uit de categorie van Heb ik dat!:
Een familie kwam tot de ontdekking dat ze brief aan de belastindienst
vergeten waren te posten. De brief is door de politie alsnog op
de bus gedaan.
Een Bulgaarse familie keerde terug naar huis toen bleek dat de Ford
Transit 800 kilo te zwaar was en de aanhangwagen 150 kilo. De Duitse
politie verzekerde hen dat als ze grens over zouden gaan dat dit 1200
euro boete op zou leveren en 7 strafpunten in het rijbewijs. Hier is
ook familiehulp ingeroepen.
Een 83-jarige bestuurder op weg naar Zuid-Frankrijk had een
stabilisator op zijn combinatie zitten waar een museum trots op zou
zijn, maar aan de twee grote veerdempers hiervan was geen
ongerechtigheid te ontdekken.
De bandenpartners van Het nieuwe rijden, hadden hun handen vol aan het
op spanning brengen van diverse banden. In een aantal gevallen was de
bandenspanning boven de 5 bar, vermoedelijk veroorzaakt door het warme
weer.
De Duitse en Belgische politie gaven de laatste verkeersinformatie van
hun land en de afwijkende voorschriften op verkeersgebied.
Veilig Verkeer Nederland gaf tips over het rijden met de caravan.
ANWBWegenwacht deelde een promotiepakket uit met o.a.
(kinder)tijdschriften.
De Verkeerspolitie leidde alles in goede banen en gaf adviezen voor een
veilige reis.
Rijkswaterstaat zorgde voor een schone parkeerplaats en lichtkranten op
de snelweg om de vakantiegangers te attenderen op de vakantiecheck.
Het dreamteam van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat deelde ruim
1000 kussentjes uit met het opschrift www.wordgeenslaaprijder.nl .
Een autoglasbedrijf verzorgde ruitinspecties en reparaties van
autoruiten.
De komende weken zijn er ook nog vrijwillige controles:
Zaterdag 10 juli 2010 van 06.30 tot 12.30:
A 12 rechts grens Duitsland - Duiven, parkeerplaats Oudbroeken
A 16 rechts grens Belgie - Breda, parkeerplaats Hazeldonk
Zaterdag 24 juli 2010 van 06.30 tot 12.30:
A 16 rechts grens Belgie - Breda, parkeerplaats Hazeldonk
A 2 rechts grens Belgie - Eijsden, parkeerplaats Knuvelkes
A 12 rechts grens Duitsland - Duiven, parkeerplaats Oudbroeken
De service-infopunten zijn een initiatief van de Verkeerspolitie van
het Korps landelijke politiediensten met medewerking en ondersteuning
van: ANWB Wegenwacht, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Het Nieuwe
Rijden (Agentschap NL), Veilig Verkeer Nederland, Duitse
Autobahnpolizei, Belgische Federale Wegpolitie. Zij verzorgen
gezamenlijk deze service-infopunten voor het achtste jaar.
Korps Landelijke Politiediensten