Ingezonden persbericht
Persbericht
Oranjekoorts bereikt `finalehoogte'
6 op 10 Nederlanders gelooft in wereldtitel
Amsterdam, 9 juli 2010 De Nederlandse consument is volledig in de ban van Oranje in de
aanloop naar de finale van het WK. Bijna 9 op de 10 mensen voelt zich betrokken bij het
wel en wee van Oranje en 41% van de Nederlandse bevolking past haar agenda aan
vanwege het WK. 75% van de Nederlanders heeft nu interesse in Oranje en het WK, een
record.
Dit blijkt uit het meest recente Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van
TBWA\BEC in samenwerking met Trendbox en BNR Nieuwsradio. Het Oranje Index onderzoek
meet in deze periode de oranjebeleving rondom het WK Voetbal 2010. Het indexcijfer wordt
berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de
opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK,
de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK en de opinie van een panel van vooraanstaande
marketing- en voetbalexperts.
Consumenten
De consumenten indicator van het representatieve consumentenonderzoek van
marktonderzoeksbureau Trendbox stijgt uiteraard naar recordhoogte.
Deze staat nu op 215 t.o.v. het oude record van 198 (na poulefase EK 2008).
· 41% van de Nederlandse bevolking past haar agenda aan vanwege het WK. Zo past
20% zijn werktijden aan, men gaat meer op bezoek bij vrienden/familie (13%) en er wordt
meer in de horeca gekeken (12%).
· 61% van de Nederlandse bevolking denkt dat Nederland Wereldkampioen wordt.
Jongeren zijn nog positiever. Hiervan denkt 8 van de 10 zelfs dat Nederland kampioen
wordt.
· 70% ziet in Bert van Marwijk de ideale coach van het Nederlands Elftal.
· Inmiddels praat 40% van de bevolking dagelijks over het Nederlands Elftal en ruim 70%
doet dit meerdere keren per week. Jongeren praten meer over Oranje
Commercieel
Het commerciële indexcijfer (801) daalt aanzienlijk t.o.v. de vorige meting (1131). Er wordt nog
wel commercieel ingehaakt op het succes van Oranje, maar de grote promoties lopen nu ten
einde.
Publiciteit
De publiciteits indicator staat momenteel op recordhoogte van 2674. Er is nog nooit zoveel over
Oranje en het WK geschreven in de pers.
Experts
De experts geven aan dat de Oranjekoorts tot grote hoogte is gestegen met in het vooruitzicht de
finale tegen Spanje. De expert indicator stijgt dan ook van 144 naar 155.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2010 is de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een
graadmeter voor de oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index verschaft inzichten over hoe
Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de oranjekoorts waar
te nemen? Hoe verspreidt het oranjevirus zich, en welke rol spelen media en commerciële
partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de oranjebeleving is en hoe die zich
ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\BEC, een communicatieadviesbureau
gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking
met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren
daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Ingezonden persbericht