Rijksoverheid
Datum 8 juli 2010 Uw brief
2010Z09186
Betreft Kamervragen
Correspondentie uitsluitend
richten aan het retouradres
met vermelding van de datum
en het kenmerk van deze
Geachte voorzitter, brief.
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Van Gerven en
Leijten (beiden SP) over de start van SOS-arts (9 juni 2010).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Van Gerven en Leijten over de
start van SOS-arts.
(9 juni 2010)
Vraag 1
Wat is uw oordeel over het feit dat SOS-arts op 1 juni 2010 is gestart met het
rijden van visites in opdracht van Maetis? 1)
Antwoord 1
Het staat Maetis vrij om, in het kader van arbeidsgeneeskundige zorg, een
contract te sluiten met SOS-arts. Ik ben van mening dat een initiatief als SOS-arts
dient te opereren binnen het wettelijk kader van het Nederlandse zorgstelsel. Dit
geldt eveneens voor andere innovatieve initiatieven die mogelijk kunnen bijdragen
aan het bevorderen van de kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van de
zorg, doordat patiënten meer keuzemogelijkheden wordt geboden.
2
Is hier sprake van een substituut van zorg die huisartsen leveren? Zo ja, is SOS-
arts bevoegd om huisartsenzorg te verlenen, gezien het feit dat de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) daarvoor geen tarief heeft afgegeven? Dienen de artsen die
door SOS-arts worden ingezet aan dezelfde eisen te voldoen als huisartsen
aangezien zij huisartsenzorg leveren? Is naar uw oordeel SOS-arts bevoegd om te
stellen of te suggereren dat de arts die de patiënt thuis bezoekt een substituut is
voor de huisarts? Zo nee, welke soort zorg wordt er dan naar uw oordeel wel
verleend, uitgaande van de huidige wet- en regelgeving?
Antwoord 2
Op basis van de huidig beschikbare informatie kan ik niet beoordelen of de
diensten SOS-artsen, zoals gesteld in het genoemde artikel, substituut zijn voor
de reguliere 7 x 24-uurs huisartsenzorg. De NZa heeft een eerder verzoek om een
tarief van SOS-arts afgewezen onder verwijzing naar het beleid op basis waarvan
de huisartsentarieven alleen gelden indien er sprake is van een integraal
zorgaanbod van 7 x 24 uur voor op naam ingeschreven patiënten. De NZa achtte
het toen niet verantwoord om, zonder nader onderzoek naar de effecten op de
kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg, haar beleid aan te passen om het
tariefverzoek van SOS-arts in te willigen. Deze afwijzing van de NZa voor een
apart tarief betekent dat het voor SOS-arts vooralsnog verboden is om een tarief
voor haar diensten in rekening te brengen bij de patiënt.
Naar aanleiding van de nieuwe situatie, waarbij de SOS-arts een overeenkomst
heeft met arbodienst Maetis, heeft de NZa de betrokken partijen om documentatie
gevraagd om de diensten van de SOS-arts te kunnen beoordelen.
3
Zijn hierbij eigen betalingen in het geding waarvan u eerder heeft uitgesproken dit
niet wenselijk te vinden? 2)
Antwoord 3
Zoals ik in mijn antwoord op vraag 2 heb aangegeven is het voor de SOS-arts
vooralsnog verboden om een tarief voor haar diensten in rekening te brengen.
Voor zover ik kan beoordelen is er in dit geval dan ook geen sprake van een eigen
betaling zoals vermeld in de door u aangehaalde handelingen.
4
Is hier geen sprake van voorkruipzorg waarbij patiënten - ook om niet medische
redenen - eerder worden geholpen dan anderen? Is deze handelwijze niet in strijd
met de door de Kamer aangenomen motie-Marijnissen die voorkruipzorg om niet
medische redenen verbiedt? 3)
5
Wat is uw oordeel over het feit dat de VVD deze voorkruipzorg actief ondersteunt?
Antwoord 4 en 5
De motie Marijnissen verbiedt het verlenen van voorrang aan bepaalde groepen
op grond van niet-medische criteria. In de nu voorliggende situatie is geen sprake
van het verlenen van voorrang aan bepaalde groepen patiënten op grond van
niet-medische criteria. Voor zover mij bekend kan iedereen van de diensten van
SOS-arts gebruik maken.
Zoals aangegeven heeft de NZa in een eerdere instantie geen tarief afgegeven
voor de diensten van SOS-arts. Hierdoor mag de SOS-arts voor haar diensten
geen tarief in rekening brengen. Hoewel het Maetis vrij staat om in het kader van
arbeidsgeneeskundige zorg, een contract met SOS-arts af te sluiten, wordt in het
door u aangehaalde artikel in Zorgvisie nogmaals bevestigd dat SOS-arts de zorg
aan particulieren niet mag declareren.
6
Bent u bereid te onderzoeken of dit initiatief niet moet worden gestaakt vanwege
het fundamentele recht op gelijke toegang tot zorg? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Nee. Ik ben van mening dat een initiatief als SOS-arts de patiënt meer
keuzemogelijkheid kan bieden en zorgaanbieders kan stimuleren hun
patiëntenzorg beter te organiseren. Ik ben daarnaast van mening dat de
toetreding van een nieuwe zorgaanbieders zoals de SOS-arts niet
noodzakelijkerwijs leidt tot ongelijke of afname van de toegang tot zorg. Mocht
het zo zijn dat de toegang tot zorg door de toetreding van nieuwe zorgaanbieders
toch afneemt, dan kan de NZa hier tegen op te treden.
1) Zorgvisie, 1 juni 2010: "SOS-arts vandaag van start"
2) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2007-2008, nr. 2465
3) Kamerstuk 25 170, nr. 7
---- --