Syntens

De winst van pure, eerlijke en lekkere producten en hun afzetmethodes

Ondernemers zijn altijd op zoek naar het âgat in de marktâ, de onbenutte commerciële kansen voor nieuwe business. Het is alleen de kunst om zoân gat te vinden. Je kunt dan zelf gaan zoeken of⦠de kunst afkijken hoe anderen dat doen. En dat deden twintig ondernemers uit de voedingssector op 1 juli tijdens de mini-trendtour PUUR Gelderland, georganiseerd door innovatienetwerk Syntens. Zij âspiektenâ kansen in het knooppunt Arnhem-Nijmegen tijdens werkbezoeken aan een bonte mix van bedrijven, van modewinkel tot taugé-kweker, van wijngaard tot revalidatiekliniek. Hun conclusie: het geld ligt niet óp straat, maar juist buiten de gebaande paden.

De mini-trendtour PUUR Gelderland is de zevende uit een reeks van twaalf provinciale ontdekkingstochten die Syntens dit jaar in Nederland organiseert. âHet doel van de mini-trendtour is om ondernemers inspiratie te bieden om dit daarna zelf om te zetten in actieâ legt innovatieadviseur Ronald Groen van Syntens uit. âDeze trendtour stond in het teken van waarde, verwaarden; we willen ondernemers daarvan inspirerende voorbeelden tonen, binnen en buiten hun eigen sectorâ vult zijn collega Jan Willem Bot hem aan. âMeerwaarde kan zitten in een uniek product, in slimme distributie of samenwerking, in een verhaal waar de klant zich mee kan profileren of het juist combineren van verschillende werelden. Dit laatste noemen we âblurringâ: het verweven van aanpalende sectoren.â

Ontdekkingsreis

Na een bezoek aan koffiebranderij Peeze maakten de ondernemers een stadwandeling langs âblurringâ-concepten in het centrum van Arnhem. Ze bezochten Letâs Coffee, designwinkel Arnhem Coming Soon, Urban Chef en Simon Levelt. Op het land van Zuivelboerderij IJsseloord luisterden ze naar passievolle verhalen van gastheer Bart Lubbers, Edwin Flores van Casa Foresta en Jos van Grunsven. De lunch bij De Groene Schuur werd bereid door Han Go van Go-Tan met zijn nieuwe concept Cook &Go, gebruik makend van de exotische groenten van De Groene Schuur . De ontdekkingsreis werd vervolgd langs taugé-kweker Evers Special Products en Wijnhoeve de Colonjes en eindigde aan de chefâs table in de St. Maartenskliniek om te proeven en te horen hoe deze zorginstelling en samenwerkende lokale boeren, verenigd onder het merk Oregional, elkaar hebben gevonden.

Passie, passie, passie

Alaine Kruithof van Buitenplaats Natuurlijk Goed zag tijdens de mini-trendtour prachtige voorbeelden van waarde-volle dwarsverbanden : âDankzij âeigenwijzeâ en trotse producenten is lekker eten de basis voor verbinding tussen stad en platteland.â Ook voor Tomek de Ponti van Landwaard-Oregional leverde de minitrendtour inspirerende inzichten op: âMet slim en innovatief ondernemen kun je voor dezelfde prijs een veel hoogwaardiger product leveren.â Bas de Cock van Metro Cash & Carry vat zijn inzicht van de dag in één woord samen: âPassie, passie, passie! Wat een energie, gedrevenheid en enthousiasme onder de ondernemers!â Christian Weij van Papaâs Pasta beaamt dit: âMijn les is dat blijkt dat als je iets vanuit passie doet, niets onmogelijk is.â

Gelders ondernemerschap

Tijdens deze mini-trendtour bekeken de ondernemers het Gelderse ondernemerschap met andere ogen: als ondernemer hoef je niet te kiezen voor de gebaande paden om producten tot waarde te brengen. De reeks ondernemers die er in slagen om van een product met dagwaarde een product van meer-waarde te maken zijn daarvan het inspirerende voorbeeld.

Lees het volledige verslag van de mini-trendtour PUUR Gelderland Ontdekken op www.syntens.nl/minitrendtour. Via deze website is het tevens mogelijk u aan te melden voor de 8e mini-trendtour op 26 augustus: PUUR Zeeland Ontdekken. De fotoâs van de mini-trendtour zijn te bekijken op www.minitrendtour.nl.

Â