De winst van pure, eerlijke en lekkere producten en hun afzetmethodes
Ondernemers zijn altijd op zoek naar het âgat in de marktâ, de
onbenutte commerciële kansen voor nieuwe business. Het is alleen de
kunst om zoân gat te vinden. Je kunt dan zelf gaan zoeken of⦠de kunst
afkijken hoe anderen dat doen. En dat deden twintig ondernemers uit de
voedingssector op 1 juli tijdens de mini-trendtour PUUR Gelderland,
georganiseerd door innovatienetwerk Syntens. Zij âspiektenâ kansen in
het knooppunt Arnhem-Nijmegen tijdens werkbezoeken aan een bonte mix
van bedrijven, van modewinkel tot taugé-kweker, van wijngaard tot
revalidatiekliniek. Hun conclusie: het geld ligt niet óp straat, maar
juist buiten de gebaande paden.
De mini-trendtour PUUR Gelderland is de zevende uit een reeks van
twaalf provinciale ontdekkingstochten die Syntens dit jaar in Nederland
organiseert. âHet doel van de mini-trendtour is om ondernemers
inspiratie te bieden om dit daarna zelf om te zetten in actieâ legt
innovatieadviseur Ronald Groen van Syntens uit. âDeze trendtour stond
in het teken van waarde, verwaarden; we willen ondernemers daarvan
inspirerende voorbeelden tonen, binnen en buiten hun eigen sectorâ vult
zijn collega Jan Willem Bot hem aan. âMeerwaarde kan zitten in een
uniek product, in slimme distributie of samenwerking, in een verhaal
waar de klant zich mee kan profileren of het juist combineren van
verschillende werelden. Dit laatste noemen we âblurringâ: het verweven
van aanpalende sectoren.â
Ontdekkingsreis
Na een bezoek aan koffiebranderij Peeze maakten de ondernemers een
stadwandeling langs âblurringâ-concepten in het centrum van Arnhem. Ze
bezochten Letâs Coffee, designwinkel Arnhem Coming Soon, Urban Chef en
Simon Levelt. Op het land van Zuivelboerderij IJsseloord luisterden ze
naar passievolle verhalen van gastheer Bart Lubbers, Edwin Flores van
Casa Foresta en Jos van Grunsven. De lunch bij De Groene Schuur werd
bereid door Han Go van Go-Tan met zijn nieuwe concept Cook &Go, gebruik
makend van de exotische groenten van De Groene Schuur . De
ontdekkingsreis werd vervolgd langs taugé-kweker Evers Special
Products en Wijnhoeve de Colonjes en eindigde aan de chefâs table in de
St. Maartenskliniek om te proeven en te horen hoe deze zorginstelling
en samenwerkende lokale boeren, verenigd onder het merk Oregional,
elkaar hebben gevonden.
Passie, passie, passie
Alaine Kruithof van Buitenplaats Natuurlijk Goed zag tijdens de
mini-trendtour prachtige voorbeelden van waarde-volle dwarsverbanden :
âDankzij âeigenwijzeâ en trotse producenten is lekker eten de basis
voor verbinding tussen stad en platteland.â Ook voor Tomek de Ponti van
Landwaard-Oregional leverde de minitrendtour inspirerende inzichten op:
âMet slim en innovatief ondernemen kun je voor dezelfde prijs een veel
hoogwaardiger product leveren.â Bas de Cock van Metro Cash & Carry vat
zijn inzicht van de dag in één woord samen: âPassie, passie, passie!
Wat een energie, gedrevenheid en enthousiasme onder de ondernemers!â
Christian Weij van Papaâs Pasta beaamt dit: âMijn les is dat blijkt dat
als je iets vanuit passie doet, niets onmogelijk is.â
Gelders ondernemerschap
Tijdens deze mini-trendtour bekeken de ondernemers het Gelderse
ondernemerschap met andere ogen: als ondernemer hoef je niet te kiezen
voor de gebaande paden om producten tot waarde te brengen. De reeks
ondernemers die er in slagen om van een product met dagwaarde een
product van meer-waarde te maken zijn daarvan het inspirerende
voorbeeld.
Lees het volledige verslag van de mini-trendtour PUUR Gelderland
Ontdekken op www.syntens.nl/minitrendtour. Via deze website is het
tevens mogelijk u aan te melden voor de 8e mini-trendtour op 26
augustus: PUUR Zeeland Ontdekken. De fotoâs van de mini-trendtour zijn
te bekijken op www.minitrendtour.nl.
Â
Syntens