Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF dringt aan op snelle oplossing voor spoedzorg Leiden
09 juli 2010
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) dringt aan op een
spoedige oplossing voor het probleem in Leiden. Een succesvolle
samenwerking met de huisartsenpost teneinde de spoedeisende hulp in
ziekenhuizen te ontlasten, dreigt te worden stopgezet door een conflict
over de financiering.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de minister van Volksgezondheid
moeten snel met een structurele oplossing komen voor de financiering
van de spoedposten. De NPCF vindt het van belang dat in meer
ziekenhuizen vaart gemaakt kan worden met het openen van spoedposten.
De NPCF is er een groot voorstander van om de spoedzorg op deze manier
te organiseren, onder andere omdat het een einde maakt aan de
versnippering van spoedzorg die de patiënt nu ervaart.
De NPCF pleit voor een toegankelijke spoedzorg, en vindt dat mensen met
een spoedbeleving binnen en buiten kantooruren zonder (financiële)
obstakels snel geholpen moeten worden. Daarom is de NPCF ook
tegenstander van het heffen van een eigen bijdrage bij een bezoek aan
een huisartsenpost buiten werktijden van de huisarts. Uit een enquête
die deze week onder 400 huisartsen is gehouden, blijkt dat een ruime
meerderheid (70%) hier wel voorstander van is.
De NPCF benadrukt dat ziekte zich niet laat beperken tot kantoortijden.
Dit geldt ook voor de bezorgdheid van een patiënt als hij denkt met
spoed een huisarts nodig te hebben. Dat achteraf blijkt dat een bezoek
had kunnen wachten tot de volgende dag doet aan de spoedbeleving van de
patiënt niets af. De NPCF is van mening dat het wegnemen van de
bezorgdheid een belangrijke taak van de huisarts is.
Uit representatief onderzoek van Giesen naar motieven van patiënten om
naar de huisartsenpost te gaan blijkt ondermeer dat bij meer dan de
helft van de bezoekers er sprake is van spoedbeleving. In de nacht is
er zelfs in bijna 70% van de gevallen sprake van spoedbeleving. Eén op
de drie mensen neemt contact op met de HAP omdat de eigen huisarts
overdag niet bereikbaar of niet beschikbaar is.
De spoedbeleving is dus de belangrijkste reden waarom patiënten zich
tot spoedzorg wenden. Het opwerpen van financiële drempels bij mensen
met een spoedvraag is niet ethisch, nog los van de vraag of van
financiële drempels een ontmoedigende werking uitgaat. Wel is het
mogelijk de beschikbare middelen beter in te zetten om ervoor te zorgen
dat spoedeisende zorg voor mensen beschikbaar is en tegen aanvaardbare
kosten. Tevens ziet de NPCF nog mogelijkheden om patiënten beter te
informeren wanneer er sprake is van spoed.
Het achteraf beoordelen of er wel dan niet sprake is geweest van een
spoedbeleving door de patiënt is een welhaast onmogelijke opgave.
Het feit dat er in toenemende mate een beroep wordt gedaan op
huisartsenposten heeft ook te maken met de soms matige bereikbaarheid
van huisartsen. Uit onderzoek van de Inspectie voor de Volksgezondheid
(IGZ) en de NPCF naar de telefonische bereikbaarheid van huisartsen uit
2008 blijkt dat de bereikbaarheid van huisartsen vooral in de middag
onder de maat is. Uit een meldactie van de NPCF eind 2009 bleek dat als
mensen er niet in slagen hun huisartsenpraktijk telefonisch te bereiken
men dit in de meeste gevallen later opnieuw probeert. Een klein
percentage gaat vervolgens naar de huisartsenpost.
Marjolein de Booys, manager kwaliteit bij de NPCF: "Keer op keer wordt
gesuggereerd dat mensen voor hun plezier op alle onmogelijke tijden
contact opnemen met de huisarts. Op een enkele uitzondering na blijven
de meeste mensen 's avonds en 's nachts liever thuis, zeker ouderen of
mensen met kleine kinderen. Het zijn juist deze groepen die door het
heffen van een eigen bijdrage een bezoek aan de huisartsenpost gaan
mijden, terwijl zij dat juist wel hadden moeten doen. Dat maakt dat wij
tegen het heffen van een eigen bijdrage zijn."