Rijksoverheid
Toelichting n.a.v. behandeling Voortgangsrapportage Toerismebrief
1. Inleiding
Op 9 december jl. heeft uw Kamer de Voortgangsrapportage van de
Toerismebrief1 behandeld tijdens het Algemeen Overleg Toerisme en Recreatie.
Tijdens dit overleg heeft uw Kamer op een aantal punten om nadere informatie
gevraagd.
In verband met de demissionaire status van het Kabinet, ontvangt uw Kamer in
deze brief een korte toelichting op deze punten. Eerder is uw Kamer al
geïnformeerd over de voortgang van het Elektronisch Ondernemersdossier.2
Een nieuw Kabinet zal uw Kamer te zijner tijd in de volle breedte informeren over
het toerismebeleid.
2. Toelichting
Uw Kamer heeft een toelichting gevraagd op een aantal uiteenlopende
onderwerpen, zoals het Holland Promotiebeleid, het doelgroepenbeleid van
Gastvrij Nederland en de voortgang van de regionale beeldverhalen. Hierbij ga ik
op deze onderwerpen in.
a. Effectmeting NBTC campagnes
Uw Kamer heeft gevraagd om een toelichting op de effecten van de campagnes
van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), in het bijzonder
de effecten van de binnenlandcampagne "De Familie Lekkerweg".
Het Kabinet wil door middel van de internationale marketing en promotie van het
NBTC meer en beter bestedende buitenlandse bezoekers naar Nederland trekken.
1 Voortgangsrapportage Toerismebrief, Kamerstukken II, 2009 2010, 26419, nr. 37
2 Antwoord op vraag van het lid Van der Burg gesteld tijdens het Algemeen Overleg Toerisme (nr. 26419, nr. 39)
betreffende het Elektronisch Ondernemersdossier, Kamerstukken II, 2009 2010, 26419, nr. 40
Voor de periode 2008 2010 heeft het Kabinet ruim 50 miljoen euro beschikbaar
gesteld aan het NBTC. In het NBTC subsidiecontract heeft het Kabinet met het
NBTC een aantal hoofddoelstellingen afgesproken, die begin 2011 worden
geëvalueerd. Uw Kamer is over deze doelstellingen in de Voortgangsrapportage
van de Toerismebrief bericht.
Naast de hoofddoelstellingen, evalueert het NBTC ook de effectiviteit van
individuele campagnes. Dit gebeurt in samenspraak met de publieke en private
partners die bijdragen aan de campagne. Ik noem hierbij enkele voorbeelden3:
o Met de twee internationale Value for Money campagnes (2009) speelde het
NBTC in op economische crisis. Kern van deze campagnes is dat Nederland
een aantrekkelijke bestemming is, die waar voor je geld biedt. De campagnes
richtten zich op de Europese en Noord-Amerikaanse markt. Daarbij werkte het
NBTC samen met Amsterdam Airport Schiphol, Amsterdam Toerisme &
Congres Bureau (ATCB), Den Haag Marketing en Expedia.
De publiekprivate investeringen bedroegen 1 miljoen euro per campagne. De
campagnes leidden tot respectievelijk 6 en 9 miljoen euro aan extra
bestedingen in Nederland.
o In de pan-Europese City Break Campaign (2008 - 2009) nodigde het NBTC
stedentrippers uit om de sfeer in onze steden vooral zelf te komen ervaren.
Met de campagne spoorde het NBTC de toerist aan om deel uit te maken van
het leven in de stad en zich te begeven onder de locale bevolking. Ook voor
deze campagne heeft het NBTC de effecten gemeten. Eén publiekprivaat
geïnvesteerde euro leidde tot 44 euro aan extra bestedingen in Nederland. De
campagne heeft een vervolg gekregen voor de periode 2010 2012 en wordt
nu in zeven markten gevoerd.
o De campagne Familie Lekkerweg (2009) bracht het binnenland onder de
aandacht van de Nederlanders. De campagne leidde tot 2 miljoen euro aan
directe extra bestedingen. De totale publiekprivate investeringen in de
campagne bedroegen circa 350.000 euro.
Met de evaluaties van de individuele campagnes scherpt het NBTC haar
marketing- en promotiestrategie aan.
b. PMPC Watersport
Uw Kamer heeft gevraagd om het NBTC een Product-Markt-Partner-Combinatie
(PMPC) Watersport te laten ontwikkelen en te laten evalueren op impact.
Het NBTC is begin dit jaar met de voorbereiding van de PMPC Watersport gestart.
Als eerste stap is het NBTC, in samenwerking met de watersportprovincies en
sector, onderzoeken gestart op de binnenlandse en Duitse markt. Deze
onderzoeken brengen de omvang, de potentie en het imago van Nederland als
bootvakantieland in Nederland en Duitsland in kaart.
3 Gegevenscijfers m.b.t. extra aankomsten (gasten): Onderzoek NBTC en partnerorganisaties
Bestedingscijfers: Statistiek Inkomend Toerisme en NBTC-NIPO Research
Op basis van deze onderzoeken, zal het NBTC vervolgens in samenwerking met de
watersportpartners de marketingstrategie voor de PMPC Watersport uitwerken.
Daarbij worden de markten, doelgroepen, en (financiële) partners voor de PMPC
Watersport bepaald. Het NBTC verwacht dat de PMPC Watersport uiterlijk op 1
januari 2011 operationeel zal zijn.
c. Amsterdam
Uw Kamer heeft verzocht om een toelichting over de mogelijkheden die het
Marine Etablissement Amsterdam biedt voor toerisme en recreatie. Daarnaast
heeft uw Kamer gevraagd hoe mijn departement inspeelt op het backpack
toerisme in Amsterdam.
Marine Etablissement Amsterdam
De Gemeente Amsterdam stelt in haar Ontwerp Structuurvisie "Amsterdam 2040
Economisch Sterk en Duurzaam" dat er op de langere termijn ontwikkelingen
mogelijk zijn op het Marine Etablissement Amsterdam. De gemeente geeft daarbij
aan dat "een invulling als gemengd stedelijk gebied met voor een deel behoud van
open ruimte voor nautische en specifieke culturele evenementen" het meest voor
de hand ligt, "maar dat een en ander uiteraard afhankelijk is van de plannen van
de huidige gebruiker van de plek" (het Ministerie van Defensie).
Het Ministerie van Defensie is vooralsnog niet van plan op korte termijn haar
activiteiten op het Marine Etablissement te beëindigen. Een andere invulling van
het gebied, zoals toerisme en recreatie, is daarom voorlopig nog niet aan de orde.
De Gemeente Amsterdam blijft hierover met het Ministerie van Defensie in
gesprek.
Backpack toerisme
Het NBTC richt haar marketing en promotie op die landen en doelgroepen, die qua
aantallen bezoekers en / of bestedingen veel waarde opleveren voor ons land.
Daarbij richt het NBTC relatief veel promotieactiviteiten op stedenbezoekers,
omdat dit in aantallen een grote groep is die verhoudingsgewijs veel uitgeeft.
Het NBTC gaat in haar marketing uit van de beweegredenen van bepaalde typen
consumenten om te reizen, niet van de manier van reizen. Binnen de marketing
van de Nederlandse steden door het NBTC, maar ook bijvoorbeeld de marketing
van Amsterdam door het ATCB, is de `backpacker' daarom geen nader
gedefinieerde doelgroep.
Campagnes die het NBTC recent in samenwerking met partners, waaronder het
ATCB, heeft uitgevoerd om het stedenbezoek naar onder meer Amsterdam te
bevorderen zijn de eerder genoemde `Value for Money' en `City Break'
campagnes. Maar ook met de campagne `Everyone's Gay in Amsterdam' wil NBTC
het bezoek naar onze hoofdstad vergroten. Met deze campagne brengt het NBTC
het tolerante en gastvrije karakter van Amsterdam onder de aandacht van de
Noord-Amerikaanse markt.
Backpackers geven verhoudingsgewijs meestal minder uit dan de gemiddelde
stedenbezoeker. Ze zijn daarentegen zeer welkom en vinden onze steden mogelijk
aantrekkelijk voor een herhalingsbezoek in de toekomst.
d. Evaluatie Hudson Jaar
Uw Kamer heeft gevraagd om een toelichting op de evaluatie van het Hudson Jaar
2009, en om met de hieruit te trekken lessen in overleg te treden met het
Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ).
Zoals u weet heeft NL EVD Internationaal in 2009, in opdracht van het Kabinet,
een aantal activiteiten en evenementen geïnitieerd rondom het 400 jarig jubileum
van de Nederlandse ontdekking van New York.
Hoewel gedurende het hele jaar activiteiten plaatsvonden in Amsterdam en New
York, lag het zwaartepunt in de maand september in New York. Zo hebben de
Nederlandse water-, maritieme, financiële en toeristische sector zich deze maand
gepresenteerd met steun van het Kabinet.
In deze periode was bijvoorbeeld het Melkmeisje van Vermeer te zien in het New
Yorkse Metropolitan Museum of Art. Het NBTC heeft daarom heen verschillende
activiteiten georganiseerd, zoals het Rijksmuseum Breakfast (speciaal voor de
Amerikaanse media) en de Taste New Amsterdam Restaurant Week.
Uit de evaluatie blijkt dat de organisaties die met NL EVD Internationaal hebben
samengewerkt aan Henry Hudson 400 daar positief op terugkijken. Alle
organiserende partijen hebben door de festiviteiten bestaande banden kunnen
versterken en nieuwe contacten kunnen leggen. Zij hebben de verschillende
economische sectoren goed voor het voetlicht kunnen brengen.
Er zijn ook aanbevelingen voor verbeteringen uit de evaluatie gekomen. Zo
noemden de samenwerkingspartners onder meer een strakke communicatie en
stevige coördinatie als aanbeveling. NL EVD Internationaal gebruikt de
aanbevelingen uit de evaluatie voor toekomende evenementen. De evaluatie is
ook aan BZ, het coördinerend departement voor Henry Hudson 400, voorgelegd.
e. Evaluatie Sportevenementen
Uw Kamer wilde weten of grote sportevenementen als de Tour de France, de Giro
d'Italia en de Vuelta geëvalueerd worden, en of daarbij de impact op toerisme
wordt meegenomen. Daarover is contact gezocht met het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
VWS maakt zich, in samenwerking met Olympisch Vuur (alliantie Olympisch Plan
2028), sterk voor richtlijnen voor de evaluatie van sportevenementen. Voor
toekomstige evaluaties van sportevenementen (o.a. Tour de France en Giro
d'Italia) wil men de volgende effecten standaard meten: bezoekersaantallen,
standaardprofiel bezoekers, economische impact en beleving van
sportevenementen.
In opdracht van de Gedeputeerde Staten van de Provincie Drenthe is inmiddels
een evaluatie naar de beleving en economische impact van de Vuelta opgesteld.4
De uitkomsten van deze evaluatie zijn positief: de extra bestedingen door het
evenement bedroegen ongeveer 5,3 miljoen euro. Ook de waardering van het
evenement door Drentenaren (8,1), bezoekers (7,7) en deelnemers aan de
toertocht (7,9) was hoog.
f. Doelgroepenbeleid
Uw Kamer heeft verzocht om contact op te nemen met Gastvrij Nederland -de
Nationale Raad voor Toerisme, Recreatie, Horeca en Vrije Tijd- over
doelgroepenbeleid en de toegankelijkheid van attracties en accommodaties voor
mensen met beperkingen.
Daarover is uiteraard met Gastvrij Nederland over gesproken. Gastvrij Nederland
is zich er terdege van bewust dat de toegankelijkheid van de vrijetijdssector voor
mensen met een matige of ernstige lichamelijke beperking belangrijk is. Ruim 2,5
miljoen Nederlanders zijn immers ouder dan 65 jaar of hebben een beperking.
De vrijetijdssector maakt hier dan ook werk van. Ik noem hierbij enkele
voorbeelden:
o Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft in samenwerking met de gemeente
Amersfoort de kaartwaaier '10 tips voor een toegankelijke HORECA'
ontwikkeld. Deze waaier bevat eenvoudige tips om een horecazaak goed
toegankelijk te maken voor iedereen. Ook steunt KHN het initiatief `Alles
Toegankelijk' van VWS, dat informatie over toegankelijkheid bundelt en goede
voorbeelden toont.
o RECRON en KHN hebben, met steun van mijn departement, samengewerkt in
het project '12 procent van je omzet laat je niet lopen'. Met dit project hebben
de brancheorganisaties hun leden bewust gemaakt van de omvang van de
groep mensen met beperkingen in Nederland, en tips gegeven hoe je hier als
horeca- of recreatieondernemer op kan inspelen.
o Ook voor de HISWA en watersportondernemers is toegankelijkheid een
belangrijk aandachtspunt. Ondernemers kwalificeren zich onder meer voor de
`Blauwe Vlag', een internationaal eco-label voor schone en veilige stranden en
jachthavens. De `Blauwe Vlag' schrijft goede voorzieningen voor
gehandicapten voor. Dit jaar zijn er 122 Blauwe Vlaggen toegekend aan
stranden en jachthavens in Nederland.
Ook voor bijvoorbeeld dierentuinen, podia, pretparken en touringcarbedrijven
wordt toegankelijkheid voor mensen met beperkingen steeds belangrijker. Veel
VVV's geven op hun websites aparte informatie voor deze doelgroep.
4 La Vuelta Drenthe Holanda: Beleving en Economische Impact, Rapportage voor Gedeputeerde Staten Provincie
Drenthe, 2009. MeerWaarde Community Building, NHTV Hogeschool Breda.
g. Regeldruk
Uw Kamer heeft verzocht om contact op te nemen met Gastvrij Nederland over
problemen op het terrein van regeldruk.
Op 20 januari jl. heeft het Kabinet u toegelicht welke prioritaire
knelpunten Gastvrij Nederland heeft aangedragen en hoe gezocht wordt naar
gezamenlijke oplossingen.5 Toegezegd is om uw Kamer te informeren over de
resultaten na de afronding van dit traject.
De afgelopen periode is goed samengewerkt tussen betrokken overheden en
Gastvrij Nederland. Daarbij is afgesproken dat Gastvrij Nederland de resultaten
zal verwerken in een sectorvisie, die naar verwachting dit najaar verschijnt. De
sectorvisie zal worden besproken met de bewindslieden van Economische Zaken
en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Uw Kamer zal vervolgens over de
resultaten worden geïnformeerd.
h. Regionale Beeldverhalen
Uw Kamer heeft verzocht om een toelichting op de voortgang van de regionale
beeldverhalen.
Zoals u weet heeft het Kabinet in de Toerismebrief toegezegd regionale overheden
en ondernemers te ondersteunen bij het ontwikkelen van de regionale
beeldverhalen. De provincies hebben, in samenwerking met het IPO, daarop de
handschoen opgepakt en zijn met de uitvoering van de beeldverhalen aan de slag
gegaan.
De provincies hebben vijf proefprojecten geselecteerd, die zij de komende jaren
zullen uitwerken tot een beeldverhaal: Bossen van Bezinning (Noord-Brabant),
Friese Meren (Friesland), Parkstad Limburg (Limburg), Dijk van een Delta
(Gelderland, Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland) en de Veluwe (Gelderland).
In ieder van de proefprojecten werken de provincies met ondernemers samen om
de identiteit en de ruimtelijke ontwikkeling van de regio te versterken.
Het Kabinet ondersteunt de ontwikkeling van de beeldverhalen door middel van
het Kennisprogramma Regionale Beeldverhalen van de Stichting Innovatie
Recreatie en Ruimte. Met het Kennisprogramma ondersteunt de Stichting
provincies door het beschikbaar stellen van kennis, expertise en het uitwisselen
van best practises.
i. Dierenpark Emmen
Uw Kamer heeft gevraagd om informatie met betrekking tot de verplaatsing van
het Dierenpark Emmen. In het bijzonder wil uw Kamer een toelichting op de
ruimtelijke inbedding en de kosten-batenanalyse. Ik licht hierbij de betrokkenheid
van het Kabinet bij de verplaatsing van het Dierenpark toe.
5 Stand van zaken knelpuntentraject Recreatie, Kamerstukken II, 2009 2010, 26419, nr.41
De minister van VROM heeft, conform het amendement Roefs (TK 32 123 XI, nr.
55) vanuit de Nota Ruimte een bedrag van 8,5 miljoen euro beschikbaar gesteld
aan de Gemeente Emmen voor verplaatsing van het Dierenpark.
Recent heeft het ministerie van VROM, in samenwerking met betrokken
overheden, gestart met de MIRT-verkenning Gebiedsontwikkeling Centrum
Emmen. Binnen de MIRT verkenning voeren deze partijen ook een
maatschappelijke kosten-baten analyse uit. Ook stellen de partijen, conform de
motie Roefs (TK 32 123 A, nr. 77) een financieel plan op, waarbij men kijkt of een
eventuele Rijksbijdrage voor de verplaatsing van het Dierenpark mogelijk is. Een
extra financiële bijdrage zal, binnen de huidige financiële mogelijkheden van het
Kabinet, echter niet eenvoudig zijn.
3. Tot slot
Ik heb in deze brief een toelichting gegeven op de aandachtspunten die uw Kamer
tijdens het Algemeen Overleg Toerisme en Recreatie op 9 december jl. aan de
orde heeft gesteld.
Ik ga er hiermee vanuit dat ik hiermee de vragen naar aanleiding van dit overleg
beantwoord heb.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken