Rijksoverheid
Kamervragen over de verkoop van KvK-gegevens aan Google
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen die gesteld zijn door het
lid Gesthuizen over de verkoop van KvK-gegevens aan Google. De vragen werden
mij toegestuurd op 24 juni 2010 onder nummer 2010Z09833.
1
Herinnert u zich de antwoorden op eerdere Kamervragen over dit onderwerp?1
Antwoord
Ja.
2
Wat vindt u van het feit dat, meer dan een jaar nadat u in gesprek gegaan bent
met de Kamers van Koophandel om de afspraak te maken dat zij nieuwe
inschrijvers actief moeten wijzen op de mogelijkheid van een `opt-out' van
verkoop van bedrijfsgegevens voor commerciële doeleinden, medewerkers nog
steeds "glazig"2 kijken als een nieuwe inschrijver vraagt naar het blokkeren van
verkoop van bedrijfsgegevens voor commerciële doeleinden, laat staan dat de KvK
actief wijst op de mogelijkheid van een `opt-out'?
Antwoord
Uit het mij ter hand gestelde e-mailbericht komt naar voren dat de Kamer van
Koophandel betrokkene, zoals dat is vastgelegd in de procedures, heeft
geattendeerd op de mogelijkheid van `opting out' in de vorm van de zogeheten
Non Mailing Indicator (NMI). Door `opting out' wordt de inschrijfplichtige
gevrijwaard van verkoop van zijn bedrijfsgegevens ten behoeve van werving voor
commerciële of charitatieve doelen door derden.
De Non Mailing Indicator voorziet duidelijk in een behoefte: meer dan 25 % van
de nieuwe inschrijvers kiest ervoor en 10% van de reeds ingeschreven entiteiten
in het handelsregister heeft inmiddels, nadat zij door de KvK nadrukkelijk op de
mogelijkheid waren gewezen, de NMI op zijn bedrijfsgegevens laten instellen. De
NMI wordt als een geheel aangeboden; uit de brieven die mij over dit onderwerp
hebben bereikt bleek vooral een aversie tegen ongevraagde reclame-aanbiedingen
1 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 2818
2 E-mail, onderhands aan bewindspersoon verstrekt
maar op een gegeven moment verbreedden de klachten zich tot gebruik van de
KvK-gegevens in toepassingen zoals Google Maps.
3
Wat is uw reactie op de suggestie dat het mogelijk moet worden om verkoop van
bedrijfsgegevens aan specifieke bedrijven die privacygevoelige informatie op
straat gooien, zoals Google, te blokkeren, in plaats van een `alles-of-niks opt-out'
mogelijkheid waarmee ook geen potentieel interessant reclamedrukwerk meer
wordt ontvangen?3
Antwoord
Ik acht het niet wenselijk inschrijfplichtigen binnen de `opting out' een soort
keuzemenu voor te leggen. De Kamer van Koophandel heeft er bewust voor
gekozen gegevens van ondernemingen en rechtspersonen niet aan bijvoorbeeld
Google te verstrekken als men gebruik maakt van de NMI; het overgrote deel van
de ondernemers dat gebruik maakt van de NMI heeft namelijk zowel bezwaar
tegen ongevraagde reclame-aanbiedingen als tegen ongevraagde vermeldingen op
internet. Een keuzemenu maakt het dus onnodig complex; ik steun de Kamer van
Koophandel in zijn beslissing om op de genoemde wijze uitvoering te geven aan
artikel 41 van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Overigens kan een inschrijfplichtige die wel prijs stelt op toezending van reclame-
aanbiedingen en om die reden niet opteert voor de NMI maar evenwel niet
opgenomen wil zijn in Google Maps, aan Google verzoeken zijn registratie op
Google Maps te verwijderen. Google heeft mij verzekerd dat aan zodanig verzoek
binnen enkele weken na ontvangst wordt voldaan.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken
.