Project Gemeente Westland
tevreden over dienstverlening gemeente
Westlanders tevreden over dienstverlening gemeente
Publicatiedatum:
De gemeente Westland heeft in april 2010 bezoekers van het
gemeentehuis, telefonische klanten en de gebruikers van het digitaal
loket gevraagd hoe zij de dienstverlening ervaren. Met een gemiddelde
van een 7.5 geven zij de gemeente een ruime voldoende.
Service
Inwoners van Westland waarderen het Serviceloket in het gemeentekantoor
Naaldwijk met een 7.6, het telefonisch contact met de gemeente met een
7.7 en het digitaal loket met een 7.4. Het gemeentelijk callcenter
scoort hoger dan in 2009 en ook hoger dan de vergelijkbare gemeente.
Het digitaal loket vertoont ten opzichte van 2009 een stabiel beeld.
Openingstijden en wachttijden
De openingstijden en de wachttijden in gemeente Westland krijgen een
mindere beoordeling. Dit is opvallend omdat deze ruimer zijn dan in
gemeentes van vergelijkbare grootte en de wachttijden korter.
Kosten gemeentelijke producten
Hetzelfde geldt voor de prijzen van de verschillende gemeentelijke
producten zoals een rijbewijs of een paspoort. Deze zijn gelijk of
lager dan bij een gemeente van vergelijkbare grootte en toch krijgt
Westland een mindere beoordeling.
Afspraak maken loont
Door het maken van een afspraak is het bovendien mogelijk om
wachttijden grotendeels te voorkomen. Afspraken kunnen zowel
telefonisch als via de website gemaakt worden voor het aanvragen van
een groot aantal producten zoals een rijbewijs en een paspoort. Voor
een aantal producten geldt bovendien een korting van EUR1,50 als men
een afspraak maakt.
Met dit klanttevredenheidsonderzoek neemt gemeente Westland deel aan de
benchmark publiekszaken uitgevoerd door TNS-NIPO. In totaal hebben 99
gemeenten deelgenomen. Het onderzoek is in te zien op de website van de
gemeente Westland.