Gemeente Utrecht
2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
84 Vragen van de heer P.E.J. Werensteijn
(ingekomen 8 juli 2010)
In het AD UN van dinsdag 6 juli 2010 stond te lezen dat meerdere evenementen last hebben van de regels die door de gemeente gehanteerd worden. Zo valt te verwachtten dat we dit jaar voor het laatst de intocht van sinterklaas hebben. Ook het vieren van het 5 meifeest in Lombok en de boekenmarkt op het lepelenburg staat onder druk. Het aanvragen van schermen voor het bekijken van het WK kent een soort zelfde probleem. Allen komen ze niet door het doolhof van regels heen, ook zijn er regels die het niet mogelijk maken om een rendabel evenement te draaien, zoals het niet toestaan van een tap en het gebruiken van zeer beperkte tijden voor een evenement. Aldus het algemeen dagblad van afgelopen dinsdag. In het krantenartikel worden diverse onderwerpen aangekaart die bij het aanvragen van een vergunning gevraagd worden. Toen Trots op Nederland vandaag zelf een fictieve aanvraag deed, een aanvraag die overigens niet verzonden is kwamen wij nog meer van dit soort vragen tegen:
- Gaat u vlaggenmasten plaatsen, zo ja hoeveel.
- Wat is de breedte de hoogte en de lengte van de verkooppunten.
- Gebruikt u aggregraten.
- Wilt u ballonen op laten.
- Welke muziekgenre gaat u draaien.
- Maakt u reclame voor het evenement.
Voor Trots op Nederland zijn dit vragen die totaal overbodig zijn waarom moet de gemeente weten of er vlaggenmasten geplaatst worden, dat er balonnen opgelaten worden en welk soort muziekgenre er gedraaid word.
Wij zijn wel blij dat de regels die er zijn gehandhaafd worden. Trots denkt echter dat de regels en vragen die nu gesteld worden bij aanvragen voor vergunningen doorgeschoten zijn. Een discussie over de regels en een aanpassing van de regels is wat ons betreft dan ook nodig. Ook valt voor ons op dat er niet uitgegaan word van vertrouwen richting ondernemers, stichtingen of vrijwilligers om een evenement goed weg te zetten. Daarom willen wij mede in de landelijke ambitie van deregulering onderstaande vragen stellen:
1. Is het college bekend met de hierboven genoemde problematiek zoals deze onder andere door het Algemeen Dagblad geschetst word? zo ja sinds wanneer?
2. Is het college bereid om de regeldruk die door ondernemers, stichtingen en vrijwilligers met betrekking tot evenementen ervaren word aan te pakken en maatwerk toe te passen, zo ja gebeurd dit nu ook al?
3. Is het college bereid om wederom met de bovengenoemde partijen in gesprek te gaan en te kijken naar eventuele structuele oplossingen die het voortbestaan van deze evenementen kunnen garanderen?
4. Zijn er nog meer ondernemers, stichtingen of organisatoren van evenementen bekend bij de gemeente die tegen bovengenoemde problematiek aanlopen?
5. Is het college bereid om de regels voor specifieke evenementen opnieuw te bekijken en sommige van de regels aan te passen of te schrappen?
6. Is het college bereid om te kijken naar een andere vorm van vergunningverlening en hierover in discussie te gaan met de commissie?
7. Welke maatregelen zijn er de afgelopen jaren op het terrein van vergunningverlening voor evenementen genomen om regeldruk te verminderen?
8. Klopt het dat sinds het trapincident er vanuit de gemeente meer eisen gesteld worden aan organisatoren van evenementen? zo ja waarom?
---- --