Ingezonden persbericht
PRESENTATIE
do 8 juli
19:30
THEMAWIJK - WONEN OP EEN VERZONNEN PLEK
Thematisering dook voor het eerst op in de wereld van pret en plezier, maar al snel leek er geen plek meer aan te kunnen ontsnappen. Na de pretparken volgden restaurants, winkelgebieden en andere openbare ruimten, tot gehele landschappen aan toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het wonen langzamerhand wordt ingelijfd en er de afgelopen jaren steeds meer themawijken ontstaan.
De gethematiseerde omgeving roept weerstand op. Ze wordt niet alleen bekritiseerd vanwege een gebrek aan authenticiteit, maar ook vanwege de controle, de uitsluiting van marginale groepen en afwijkend gedrag. Daarnaast zouden thema's vluchtig, oppervlakkig en modegevoelig zijn.
De themawijk is een van de vele, voor iedereen zichtbare resultaten van thematisering. Maar wat houdt die thematisering precies in? Waarom kiezen plannenmakers bepaalde thema's? Waarom vindt de middenklasse koper een thema als historie of mediterraan aantrekkelijk? En hoe ervaren bewoners hun gethematiseerde woonomgeving?
In de publicatie 'Themawijk - Wonen op een verzonnen plek' laten de auteurs Sabine Meier en Arnold Reijndorp zien dat thematisering vooral draait om het verbeelden, maken en beleven van een volmaakte sfeer. Ze laten plannenmakers en bewoners aan het woord van gethematiseerde projecten als Le Medi in Rotterdam, Brandevoort in Helmond en Noorderhof in Amsterdam.
Aorta nodigt u namens de Han Lammers leerstoel en uitgeverij Thoth uit voor de boekpresentatie. Na een korte presentatie van het onderzoek en de uitkomsten recenseren Dirk van den Heuvel (architect en mede-auteur van het boek TEAM 10, 1953 - 1981) en Martin Boisen (docent Universiteit Utrecht, onderzoek naar city marketing) de publicatie vanuit de invalshoeken architectuur en stedelijke marketing.
WWW.AORTA.NU
19.30 uur
1,5 uur
Architectuurcentrum Aorta, Achter de Dom 14, Utrecht.
Gratis, inclusief aangeboden borrel.
Van te voren reserveren wordt aanbevolen. U kunt zich opgeven via tours@aorta.nu maar ook telefonisch of aan de balie.
Bij uitgever Thoth kunt u op de avond zelf de publicatie aanschaffen.
Noot voor redacties
Ingezonden persbericht