Klasse speelt een grote rol bij kiezen waar de finale te kijken


AMSTERDAM, 20100708 -- Eens per generatie maak je mee dat Nederland in de finale van een WK staat. Maar waar wordt jouw herinnering geschreven? De zenuwen voor de afloop van het duel tussen Nederland en Spanje gaan voor veel Nederlanders gepaard met de stress van waar te kijken. Onderzoeksbureau Diep Onderzoek onderzocht dit proces.

Diep Onderzoek deed twee weken etnografisch onderzoek in een Amsterdamse vriendengroep om te achterhalen hoe jonge mensen kiezen voor een finalelocatie. Uit het onderzoek blijkt dat dit beslissingsproces grote stress met zich meebrengt.

In Amsterdam zijn de mogelijkheden om te kijken onbeperkt. Sinds de kwartfinales staan er op meerdere locaties in de stad grote schermen. Daarnaast kan er in kroegen gekeken worden. Een derde mogelijkheid is thuis met vrienden kijken.

Overwegingen
De leden van de onderzochte groep keken altijd samen met vrienden en hebben alle mogelijkheden bezocht. In de afweging voor de locatie speelden de eerdere ervaringen een belangrijke rol. Zo maakte een uitgevallen verbinding bij de Westerunie alle plekken op het Westergasfabriek terrein verdacht. Thuis kijken is plezierig vanwege goed zicht, goede bieraanvoer en goede toiletvoorzieningen. Voor deze groep stond het buiten kijf dat de finale met andere mensen bekeken moet worden. Tot slot speelt identiteit - en dan met name klasse-identiteit - een belangrijke rol. Kroegen en pleinen komen met een eigen identiteit. Het Marie Heinekenplein staat voor yuppen en het Museumplein voor 'paupers en provincialen'.

Hoewel thuis met vrienden plezierig is, vonden deze groep jonge, hoogopgeleide Amsterdammers dat het Grote Moment met zo veel mogelijk anderen gedeeld moet worden. Feesten doe je samen, liefst ook met vreemden. Die vreemden moeten dan echter wel gelijkgestemden zijn.

Online overleg
Deze factoren (eerdere ervaringen, kijkplezier en identiteit) werden gedurende de onderzoeksperiode voortdurend besproken en overwogen. Facebook was hierbij een belangrijk communicatiemiddel. Ook op YouTube geplaatste opnames van bijvoorbeeld het Museumplein werden besproken, zowel on- als offline.

Diep Onderzoek





Ingezonden persbericht