Ernst & Young publiceert White Paper
'Betere communicatie door de externe accountant'
8 jul - Ernst & Young publiceert vandaag zijn White Paper 'Betere communicatie door de externe accountant: meer waarde ontsluiten voor maatschappelijk verkeer en cliënt'. Dit White Paper zal worden voorgelegd aan bestuurders, commissarissen, beleggers en relevante politieke en overige organisaties. Hiermee wil Ernst & Young een bijdrage leveren aan het maatschappelijke debat dat momenteel speelt over de rol van de accountant. Enerzijds om het accountantsvak verder te professionaliseren en anderzijds om de kloof te verkleinen over wat cliënten en de publieke opinie van de accountant verwachten als het om communicatie gaat. De cliënten en het maatschappelijk verkeer verlangen van accountants namelijk steeds meer "zachte" informatie over niet financiële bedrijfsaspecten zoals risicomanagement.
Ernst & Young heeft een White Paper met voorstellen ontwikkeld hoe de accountant aan de wens tot betere verspreiding en benutting van zijn kennis tegemoet kan komen. Dit document is tot stand gekomen op basis van een uitgebreide reeks van gesprekken met vooraanstaande bestuurders, commissarissen, beleggers en toezichthouders in Nederland. Ernst & Young verwoordt zijn visie in de vorm van een 'drietrapsraket' met concrete suggesties voor veranderingen.
Ook "zachte" informatie voor beter toezicht
De eerste trap omvat de niet openbare communicatie van de accountant met zijn cliënt, met name de Raad van Commissarissen en het audit comité. Ernst & Young stelt voor om die communicatie frequenter te maken en een bredere scope te geven en hierover meer in dialoog te gaan met de Raad van Commissarissen. Bij zijn werkzaamheden krijgt de accountant immers veel waardevolle informatie. De accountant zou zijn opdrachtgever niet alleen 'harde" informatie moeten geven die verband houdt met de controle van de jaarrekening ("het professioneel oordeel"), maar ook "zachte" informatie over zaken als risicomanagement, governance en integriteitcultuur ("de mening van een professional"). Daarmee kunnen commissarissen hun toezichthoudende rol nog beter vervullen. Dit vereist een gedragsverandering in het accountantsberoep.
Aandeelhouders meer informeren over toezicht
Net zoals het bestuur van een onderneming in de jaarrekening en het jaarverslag bepaalde informatie openbaar maakt, zo zou ook de Raad van Commissarissen de taak kunnen krijgen om meer en vooral ook meer relevante informatie te verschaffen over de uitkomsten van zijn toezichthoudende taak. Daarmee zou de Raad van Commissarissen tegemoet komen aan een breed gevoelde wens in het maatschappelijk verkeer. De accountant toetst in deze tweede trap of deze informatie van de Raad van Commissarissen niet strijdig is met zijn eigen bevindingen. Zo draagt de accountant - op een indirecte manier - bij aan betere informatieverschaffing door de onderneming aan het maatschappelijk verkeer. De voorstellen in deze tweede trap vragen om een debat met onder meer bestuurders, commissarissen en de Monitoring Commissie Corporate Governance. Voor implementatie is nieuwe regelgeving nodig, bijvoorbeeld een aanpassing van de Corporate Governance Code.
Meer proactieve, kritische accountant deelt inzichten
De derde trap behelst de directe communicatie door de accountant met het maatschappelijk verkeer. Ernst & Young vindt dat de accountant meer gebruik moet maken van de toelichtende paragraaf in zijn verklaring bij de jaarrekening. Ook ondersteunen wij het NIVRA-initiatief "Kennis delen', waarbij accountants in de vorm van een zogenaamde "collectieve management letter" informatie over de branche delen met het maatschappelijk verkeer. Verder stellen wij voor om open en proactieve communicatie tussen accountants en toezichthouders te bevorderen. Hierdoor kunnen (riskante) ontwikkelingen eerder worden onderkend. Uiteraard betreft dit vertrouwelijke informatie waarbij de toezichthouder bepaalt welke informatie hij openbaar maakt.
Daarentegen acht Ernst & Young uitbreiding van directe, openbare communicatie door de accountant over een individuele onderneming niet raadzaam, maar we willen daarover wel de discussie aangaan. Met het openbaar communiceren over een individuele onderneming zou de accountant immers een fundamentele grens overschrijden; namelijk zijn geheimhoudingsplicht. Ernst & Young staat daarom gereserveerd tegenover suggesties van derden om de bevraging van de accountant in de aandeelhoudersvergadering te verruimen of om de accountant een jaarlijkse brief naar aandeelhouders te laten sturen.
Ernst & Young