Gemeente Hulst

Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie

Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie

De Rekenkamercommissie Hulst heeft haar rapport over de programmabegroting gepresenteerd.

Op donderdag 8 juli 2010 heeft de Rekenkamercommissie Hulst haar 5e rapport gepresenteerd. De programmabegroting van de gemeente Hulst was het onderwerp van dit onderzoek.

De gemeenteraad heeft de wens meer sturing te geven via de programmabegroting. Daarom heeft de rekenkamercommissie een onderzoek naar de programmabegroting gedaan. In het onderzoek lag het accent op de doelen en maatregelen in de programmabegroting en in hoeverre deze evalueerbaar, resultaatgericht en gekoppeld zijn aan een realistisch budget. In hoeverre zijn politieke keuzes en prioriteiten inzichtelijk in de begroting en welke rol heeft de raad - samen met het college en ambtelijke organisatie - in de totstandkoming en het ontwikkelings-proces van de begroting. Tijdens het onderzoek werd een workshop georganiseerd, tijdens welke de raad zelf input gaf voor het formuleren van aanbevelingen.

Uit het onderzoek blijkt dat de programmabegroting 2010 voldoende handvatten biedt voor sturing en controle door de gemeenteraad. De begroting 2010 is bovendien verbeterd in vergelijking met de programmabegroting 2008. Toch liggen er nog mogelijkheden om de mate van sturing door de raad te vergroten. De rekenkamercommissie geeft in haar rapport diverse aanbevelingen aan. Deze zijn verdeeld in aanbevelingen met betrekking tot de eisen aan beleid & structuur en het proces van de totstandkoming van de begroting.

Aanbevelingen mbt eisen aan beleid & structuur

Geadviseerd wordt om een coalitie-akkoord af te stemmen op de structuur en lijn van de programmabegroting, zodat het later daarin makkelijk herkenbaar terug kan komen. Ook geeft de rekenkamercommissie een aantal voorzetten om de sturingsmogelijkheden van de raad te versterken. Tenslotte wordt geadviseerd om bij iedere prioriteitskeuze bedragen te geven zodat de raad ook echt kan kiezen en duidelijk is welke financiële consequenties verbonden zijn aan een bepaalde keuze.

Aanbevelingen mbt proces totstandkoming

De rekenkamercommissie beveelt intern het gebruik van een vast format aan om zodoende de

programmabegroting op uniforme wijze vorm te geven. Ook wordt het advies gegeven om het

aantal momenten van planning & controle te heroverwegen en om een werkgroep in te richten

om verbeterslagen in het begrotingsproces te realiseren. Tenslotte adviseert de

rekenkamercommissie om het bewustzijn in de organisatie ten aanzien van het belang van het

planning en controle proces en de rol van de gemeenteraad te versterken.

De rekenkamercommissie Hulst is ervan overtuigd dat overname en implementatie van de conclusies en aanbevelingen uit dit rapport, zal leiden tot een gestroomlijnd verloop van de toekomstige, intensieve begrotingsdiscussies en tot een, voor alle partijen, bevredigend resultaat.

Voor meer informatie over de Rekenkamercommissie Hulst, kunt u contact opnemen met de ambtelijk secretaris, de heer drs. D. Van Bunder, bereikbaar op tel. 0114-389123 of via gemeenteraad@gemeentehulst.nl