Gemeente Hulst
Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie
Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie
De Rekenkamercommissie Hulst heeft haar rapport over de
programmabegroting gepresenteerd.
Op donderdag 8 juli 2010 heeft de Rekenkamercommissie Hulst haar 5e
rapport gepresenteerd. De programmabegroting van de gemeente Hulst was
het onderwerp van dit onderzoek.
De gemeenteraad heeft de wens meer sturing te geven via de
programmabegroting. Daarom heeft de rekenkamercommissie een onderzoek
naar de programmabegroting gedaan. In het onderzoek lag het accent op
de doelen en maatregelen in de programmabegroting en in hoeverre deze
evalueerbaar, resultaatgericht en gekoppeld zijn aan een realistisch
budget. In hoeverre zijn politieke keuzes en prioriteiten inzichtelijk
in de begroting en welke rol heeft de raad - samen met het college en
ambtelijke organisatie - in de totstandkoming en het
ontwikkelings-proces van de begroting. Tijdens het onderzoek werd een
workshop georganiseerd, tijdens welke de raad zelf input gaf voor het
formuleren van aanbevelingen.
Uit het onderzoek blijkt dat de programmabegroting 2010 voldoende
handvatten biedt voor sturing en controle door de gemeenteraad. De
begroting 2010 is bovendien verbeterd in vergelijking met de
programmabegroting 2008. Toch liggen er nog mogelijkheden om de mate
van sturing door de raad te vergroten. De rekenkamercommissie geeft in
haar rapport diverse aanbevelingen aan. Deze zijn verdeeld in
aanbevelingen met betrekking tot de eisen aan beleid & structuur en het
proces van de totstandkoming van de begroting.
Aanbevelingen mbt eisen aan beleid & structuur
Geadviseerd wordt om een coalitie-akkoord af te stemmen op de structuur
en lijn van de programmabegroting, zodat het later daarin makkelijk
herkenbaar terug kan komen. Ook geeft de rekenkamercommissie een aantal
voorzetten om de sturingsmogelijkheden van de raad te versterken.
Tenslotte wordt geadviseerd om bij iedere prioriteitskeuze bedragen te
geven zodat de raad ook echt kan kiezen en duidelijk is welke
financiële consequenties verbonden zijn aan een bepaalde keuze.
Aanbevelingen mbt proces totstandkoming
De rekenkamercommissie beveelt intern het gebruik van een vast format
aan om zodoende de
programmabegroting op uniforme wijze vorm te geven. Ook wordt het
advies gegeven om het
aantal momenten van planning & controle te heroverwegen en om een
werkgroep in te richten
om verbeterslagen in het begrotingsproces te realiseren. Tenslotte
adviseert de
rekenkamercommissie om het bewustzijn in de organisatie ten aanzien van
het belang van het
planning en controle proces en de rol van de gemeenteraad te
versterken.
De rekenkamercommissie Hulst is ervan overtuigd dat overname en
implementatie van de conclusies en aanbevelingen uit dit rapport, zal
leiden tot een gestroomlijnd verloop van de toekomstige, intensieve
begrotingsdiscussies en tot een, voor alle partijen, bevredigend
resultaat.
Voor meer informatie over de Rekenkamercommissie Hulst, kunt u contact
opnemen met de ambtelijk secretaris, de heer drs. D. Van Bunder,
bereikbaar op tel. 0114-389123 of via gemeenteraad@gemeentehulst.nl