TNS NIPO publicaties
8 juli 2010
Mediabestedingen laatste twintig jaar ingrijpend veranderd door versnippering
OCW-rapport Mediabestedingen in Nederland gepubliceerd
De reclamemarkt is volop in beweging. Het mediaanbod versnippert en er
is sprake van steeds kleinere homogene doelgroepen. De tijd dat je met
één tv-spotje voor het acht uur journaal iedereen kon bereiken ligt al
lang achter ons.
In dit kader hebben TNS NIPO en Nielsen in opdracht van de ministeries
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische zaken onderzoek
uitgevoerd naar de ontwikkelingen in mediabestedingen vanaf 1990 tot
heden. Het uitgevoerde onderzoek geeft antwoord op twee hoofdvragen:
Hoe ziet de ontwikkeling van de totale mediabestedingen in de periode
1990 - 2009 in Nederland eruit? en Wat is de toekomst van
(dagblad)reclame in een digitale omgeving?
In 2008 netto bestedingen aan televisie voor het eerst hoger dan
bestedingen aan dagbladen
Televisie, radio en internet zijn het hardst gegroeid, zowel in
absolute zin als in marktaandeel. Dagblad-en
publiekstijdschriftadvertenties zijn in absolute zin gegroeid, maar
verliezen wel marktaandeel. In 2008 waren de netto mediabestedingen aan
televisie voor het eerst hoger dan de bestedingen aan de dagbladen.
Een duidelijke aantoonbare verschuiving van bestedingen doet zich voor
bij de personeels- en rubrieksadvertenties. Bestedingen aan deze
advertenties zijn voor een groot deel verschoven van dagbladen naar
online mogelijkheden, zoals jobsites en marktplaats.nl.
Crossmedialiteit niet nieuw
Door de versnippering van het aanbod en daarmee de versnippering van de
doelgroep worden adverteerders gedwongen meerdere mediumtypen in te
schakelen om de doelgroep te blijven bereiken. De top-500 adverteerders
schakelden in 1990 gemiddeld 4,3 mediumtypen in, in 2009 is dit
gestegen naar gemiddeld 5,4 mediumtypen.
Social media: welke mogelijkheden voor adverteerders?
Facebook, Hyves, Youtube zijn platforms die voor de adverteerder een
zeer gericht contact betekenen met de doelgroep. Echter, het is nu nog
vrij onduidelijk wat het precies oplevert. Veel adverteerders en
mediabureaus blijken ook nog zoekende naar de juiste manier om deze
mediumtypen in te zetten. De verwachting is dat de bestedingen aan
online adverteren toe zullen nemen, maar hoe allemaal precies zal zich
nog uit moeten kristalliseren aangezien het nog maar een jong medium
is.
TNS NIPO