TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

8 juli 2010

Mediabestedingen laatste twintig jaar ingrijpend veranderd door versnippering OCW-rapport Mediabestedingen in Nederland gepubliceerd

De reclamemarkt is volop in beweging. Het mediaanbod versnippert en er is sprake van steeds kleinere homogene doelgroepen. De tijd dat je met één tv-spotje voor het acht uur journaal iedereen kon bereiken ligt al lang achter ons.

In dit kader hebben TNS NIPO en Nielsen in opdracht van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische zaken onderzoek uitgevoerd naar de ontwikkelingen in mediabestedingen vanaf 1990 tot heden. Het uitgevoerde onderzoek geeft antwoord op twee hoofdvragen: Hoe ziet de ontwikkeling van de totale mediabestedingen in de periode 1990 - 2009 in Nederland eruit? en Wat is de toekomst van (dagblad)reclame in een digitale omgeving?

In 2008 netto bestedingen aan televisie voor het eerst hoger dan bestedingen aan dagbladen
Televisie, radio en internet zijn het hardst gegroeid, zowel in absolute zin als in marktaandeel. Dagblad-en
publiekstijdschriftadvertenties zijn in absolute zin gegroeid, maar verliezen wel marktaandeel. In 2008 waren de netto mediabestedingen aan televisie voor het eerst hoger dan de bestedingen aan de dagbladen.

Een duidelijke aantoonbare verschuiving van bestedingen doet zich voor bij de personeels- en rubrieksadvertenties. Bestedingen aan deze advertenties zijn voor een groot deel verschoven van dagbladen naar online mogelijkheden, zoals jobsites en marktplaats.nl.

Crossmedialiteit niet nieuw
Door de versnippering van het aanbod en daarmee de versnippering van de doelgroep worden adverteerders gedwongen meerdere mediumtypen in te schakelen om de doelgroep te blijven bereiken. De top-500 adverteerders schakelden in 1990 gemiddeld 4,3 mediumtypen in, in 2009 is dit gestegen naar gemiddeld 5,4 mediumtypen.

Social media: welke mogelijkheden voor adverteerders? Facebook, Hyves, Youtube zijn platforms die voor de adverteerder een zeer gericht contact betekenen met de doelgroep. Echter, het is nu nog vrij onduidelijk wat het precies oplevert. Veel adverteerders en mediabureaus blijken ook nog zoekende naar de juiste manier om deze mediumtypen in te zetten. De verwachting is dat de bestedingen aan online adverteren toe zullen nemen, maar hoe allemaal precies zal zich nog uit moeten kristalliseren aangezien het nog maar een jong medium is.