De start van de renovatie landingsbaan tijdens het bezoek aan Bonaire
International Airport
Toespraak | 05-07-2010 | Bonaire | minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
U kent mij als een man die houdt van doorpakken en de klus klaren. ,,De
schop gaat de grond in!'' Dat was mijn motto de afgelopen jaren bij het
ministerie van Verkeer en Waterstaat. En niet alleen in Nederland.
Het doet me ontzettend veel genoegen dat nu óók hier op Bonaire de
schop de grond ingaat. De landingsbaan krijgt een grote opknapbeurt!
We hebben er met elkaar de schouders onder gezet. De luchthaven heeft
een prima uitgewerkt masterplan neergezet. De renovatie van de
landingsbaan is het hart van dat plan. Ik heb me ingespannen om in de
financiering te voorzien. Ik ben blij dat ook het bestuurscollege van
Bonaire zich constructief heeft opgesteld in de samenwerking met
Nederland. Daardoor kon ik in april mijn organisatie de opdracht geven
om met grote spoed het project baanrenovatie te herstarten.
Daarmee zijn dit voorjaar de laatste hobbels genomen; het werk kan
beginnen. Met als eerste stap de aanbesteding door Rijkswaterstaat!
Het is niet de eerste keer dat we verbeteringen aan de landingsbaan
uitvoeren. In de afgelopen halve eeuw is er op deze plek uit een klein
vliegveld een volwassen luchthaven gegroeid met vluchten van en naar
verschillende delen van de wereld. En de landingsbaan groeide mee.
Jaarlijks doen een half miljoen passagiers Bonaire International
Airport aan. Dat zijn passagiers op doortocht en mensen die komen
genieten van al het moois dat dit prachtige eiland heeft te bieden. De
zorgvuldig gekoesterde natuur, met onder meer z'n beroemde
flamingopopulatie trekt steeds weer nieuwe liefhebbers.
Om al het bijbehorende vliegverkeer op Bonaire mogelijk te maken werd
de landingsbaan geleidelijk verlengd van 1430 meter in 1960 tot ruim
het dubbele nu: 2880 meter.
De vliegtuigen werden in de loop der jaren steeds zwaarder, met steeds
meer passagiers aan boord. Dat is goed voor de economie van dit eiland,
want het toerisme is de grootste bron van inkomsten. Maar dat
intensieve gebruik eist z'n tol. En net zoals je favoriete paar
schoenen af en toe nieuwe zolen nodig heeft, vertoont ook de
landingsbaan hier door het intensieve gebruik slijtageverschijnselen.
Ik maak het niet mooier dan het is: de baan van de luchthaven is in
slechte conditie. Daar was het rapport van de NACO heel duidelijk over.
Renovatie van de baan is nú noodzakelijk. Veiligheid staat voorop.
Daarom heeft Nederland de portemonnee getrokken, zodat we voortvarend
aan de baan kunnen beginnen. We gaan nu aanbesteden en begin volgend
jaar start de uitvoering.
We hebben het over een bijzonder project, een hoogstandje, dat veel
expertise vergt van Rijkswaterstaat, de inspectie en van de luchthaven.
Immers, er is in het masterplan gekozen om de huidige baan op te
knappen. En tijdens de verbouwing blijft de winkel wel open.
Het is geen optie om de luchthaven enkele weken op slot te doen.
Daarmee zouden we zowel de inwoners van Bonaire als de reizigers
ernstig benadelen. We houden dus de baan in gebruik terwijl die
tegelijkertijd wordt vernieuwd.
Daarmee gaan we de eerste belangrijke fase in van de verwezenlijking
van het masterplan. Dat is een essentiële stap, ook in het licht van de
staatkundige hervormingen die dit jaar hun beslag krijgen. De prima
manier waarop we hier samenwerken en zij aan zij problemen oplossen
stemt optimistisch voor onze gezamenlijke toekomst.
Voor de financiering van het andere urgente probleem op de luchthaven -
verbeteringen van de brandweervoorzieningen - is nog overleg gaande met
mijn collega van Binnenlandse Zaken. Ik heb er alle vertrouwen in dat
we ook dat in goede banen kunnen leiden.
U weet dat we een moeilijke tijd doormaken, ook in Nederland. We hebben
allemaal last van de economische crisis en daarom moeten we de tering
naar de nering te zetten. Nederland staat net als vele andere landen in
de wereld voor grote bezuinigingen. Wat voor regering we ook krijgen,
elke euro zal tweemaal moeten worden omgedraaid.
De ambities voor deze luchthaven zijn ongewijzigd, maar de
omstandigheden zijn door de financiële krapte wel veranderd. Dat
betekent dat we stap voor stap naar ons doel van een vernieuwde
luchthaven moeten toewerken. Door de harde realiteit kunnen we niet in
één keer een te grote sprong maken. We moeten wel met z'n allen de
overkant halen. En dat gaat ook lukken.
Beste mensen,
Vandaag vieren we met een symbolische starthandeling dat we de eerste
klus gaan klaren. Met de renovatie van de landingsbaan zetten we een
belangrijke stap voor deze luchthaven, voor heel Bonaire en dus ook
straks voor heel Nederland. Met het werk aan de landingsbaan houden we
dit wonderschone eiland op de kaart als fantastische plek waar iedereen
altijd zijn zorgen achter zich kan laten.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat