Radboud Universiteit Nijmegen
* Vier miljoen voor ...
Vier miljoen voor Radboudonderzoek hersenen en cognitie
Datum bericht: 6 juli 2010
De Radboud Universiteit Nijmegen ontvangt vier miljoen euro voor nieuwe
projecten in hersenonderzoek. Daarmee gaan acht onderzoeksteams diverse
onderzoeken starten die nieuwe inzichten moeten opleveren over
bijvoorbeeld wat in de hersenen gebeurt bij het verrichten van
verschillende taken, hoe hersengebieden samenwerken en de rol van genen
bij het ontstaan van ADHD. Ook maakt deze subsidie het mogelijk om
uit te vinden hoe we woorden leren, wat de invloed is van
antidepressiva op het ongeboren kind en hoe motorische inbeelding kan
worden ingezet voor revalidatie van kinderen met een motorische
beperking.
Merendeel van de subsidies naar Nijmegen
Het onderzoeksgeld komt van het Nationaal Initiatief Hersenen en
Cognitie. De subsidies zijn bedoeld voor geïntegreerd interdisciplinair
onderzoek op het gebied van hersenen en cognitie dat moet bijdragen aan
nieuwe inzichten in de verbinding tussen het cognitief functioneren van
mensen en neurale substraten (de hersenen en het zenuwstelsel). Van de
in totaal veertien toegekende projecten zijn er acht voor Nijmeegse
onderzoekers. Vijf van hen zijn verbonden aan het Donders Institute for
Brain, Cognition and Behaviour, twee aan het Behavioural Science
Institute en een aan het Nijmegen Centre for Molecular Life Sciences.
In totaal gaat het om zo'n vier miljoen euro.
Internationale beoordeling
De onderzoeksvoorstellen zijn beoordeeld door een internationale
commissie van wetenschappers. Dat meer dan de helft van de projecten
zijn toegekend aan de Radboud Universiteit onderstreept de kwaliteit en
de reputatie van het hersenonderzoek in Nijmegen en de bijzondere
positie in Nederland. Het onderzoek naar de bouw en het functioneren
van de hersenen, cognitie en gedrag is een belangrijk speerpunt van de
Radboud Universiteit.
De onderzoekers en hun projecten
Samenwerken: de rol van motorische simulatie en cognitieve controle bij
kinderen en volwassenen (lees meer)
Prof. dr. H. Bekkering, Donders Institute for Brain, Cognition and
Behaviour
Hoe verhoudt de neurale architectuur van cognitie zich tot de
genetische arechitectuur ervan? (lees meer)
How does the neural architecture of cognition map on its genetic
architecture?
Prof. dr. J.K. Buitelaar, Donders Institute for Brain, Cognition and
Behaviour
Memory formation under stress: The emerging importance of the brain
mineralcorticoid receptor
Prof. dr. G.S.E. Fernandez, Donders Institute for Brain, Cognition and
Behaviour
Van genetica naar cognitie in ADHD: een kwestie van de juiste
connecties? (lees meer)
Dr. B. Franke, Universitair Medisch Centrum St. Radboud
Leren van woorden in eerste en tweede taal (lees meer)
Prof. dr. A.G. van Hell, Behavioural Science Institute
Gevolgen van antidepressiva op het ongeboren kind (lees meer)
Dr. J.R. Homberg, dr. D. Schubert, Donders Institute for Brain,
Cognition and Behaviour
Motorische inbeelding, studie naar relatie tussen cognitive, motoriek
en brein (lees meer)
Prof. dr. B. Steenbergen, Behavioural Science Institute
Wat is een mentale simulatie? (lees meer)
What is a mental simulation?
Dr. I. Toni, Radboud Universiteit Nijmegen, Donders Institute for
Brain, Cognition and Behaviour