Radboud Universiteit Nijmegen


* Vier miljoen voor ...

Vier miljoen voor Radboudonderzoek hersenen en cognitie

Datum bericht: 6 juli 2010

De Radboud Universiteit Nijmegen ontvangt vier miljoen euro voor nieuwe projecten in hersenonderzoek. Daarmee gaan acht onderzoeksteams diverse onderzoeken starten die nieuwe inzichten moeten opleveren over bijvoorbeeld wat in de hersenen gebeurt bij het verrichten van verschillende taken, hoe hersengebieden samenwerken en de rol van genen bij het ontstaan van ADHD. Ook maakt deze subsidie het mogelijk om uit te vinden hoe we woorden leren, wat de invloed is van antidepressiva op het ongeboren kind en hoe motorische inbeelding kan worden ingezet voor revalidatie van kinderen met een motorische beperking.

Merendeel van de subsidies naar Nijmegen
Het onderzoeksgeld komt van het Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie. De subsidies zijn bedoeld voor geïntegreerd interdisciplinair onderzoek op het gebied van hersenen en cognitie dat moet bijdragen aan nieuwe inzichten in de verbinding tussen het cognitief functioneren van mensen en neurale substraten (de hersenen en het zenuwstelsel). Van de in totaal veertien toegekende projecten zijn er acht voor Nijmeegse onderzoekers. Vijf van hen zijn verbonden aan het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour, twee aan het Behavioural Science Institute en een aan het Nijmegen Centre for Molecular Life Sciences. In totaal gaat het om zo'n vier miljoen euro.

Internationale beoordeling
De onderzoeksvoorstellen zijn beoordeeld door een internationale commissie van wetenschappers. Dat meer dan de helft van de projecten zijn toegekend aan de Radboud Universiteit onderstreept de kwaliteit en de reputatie van het hersenonderzoek in Nijmegen en de bijzondere positie in Nederland. Het onderzoek naar de bouw en het functioneren van de hersenen, cognitie en gedrag is een belangrijk speerpunt van de Radboud Universiteit.

De onderzoekers en hun projecten

Samenwerken: de rol van motorische simulatie en cognitieve controle bij kinderen en volwassenen (lees meer)
Prof. dr. H. Bekkering, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour

Hoe verhoudt de neurale architectuur van cognitie zich tot de genetische arechitectuur ervan? (lees meer)
How does the neural architecture of cognition map on its genetic architecture?
Prof. dr. J.K. Buitelaar, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour

Memory formation under stress: The emerging importance of the brain mineralcorticoid receptor
Prof. dr. G.S.E. Fernandez, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour

Van genetica naar cognitie in ADHD: een kwestie van de juiste connecties? (lees meer)
Dr. B. Franke, Universitair Medisch Centrum St. Radboud

Leren van woorden in eerste en tweede taal (lees meer) Prof. dr. A.G. van Hell, Behavioural Science Institute

Gevolgen van antidepressiva op het ongeboren kind (lees meer) Dr. J.R. Homberg, dr. D. Schubert, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour

Motorische inbeelding, studie naar relatie tussen cognitive, motoriek en brein (lees meer)
Prof. dr. B. Steenbergen, Behavioural Science Institute

Wat is een mentale simulatie? (lees meer)
What is a mental simulation?
Dr. I. Toni, Radboud Universiteit Nijmegen, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour