Radboud Universiteit Nijmegen
* Jongens verschillen van ...
Jongens verschillen van meisjes in werkhouding en gedrag
Datum bericht: 6 juli 2010
Jongens en meisjes verschillen niet zozeer in prestaties, maar wel in
sociaal-emotionele ontwikkeling op de basisschool en in de eerste jaren
van het voortgezet onderwijs. Leerkrachten in het basisonderwijs
beoordelen jongens beduidend zwakker op werkhouding en sociaal gedrag.
In groep 8 is dat verschil groter dan in groep 2. Dat blijkt uit
onderzoek van Annemarie van Langen en Geert Driessen van
onderzoeksinstituut ITS Nijmegen, verbonden aan de Radboud
Universiteit, in opdracht van het ministerie van OCW.
Jongens presteren evengoed als meisjes, maar doubleren meer of haken
eerder af
Volgens de onderzoekers is er geen sprake van een systematische
prestatieachterstand van jongens; noch in het primair onderwijs, noch
in de eerste vier jaar van het voortgezet onderwijs. Er zijn
verschillen in prestaties, maar die zijn tamelijk klein en bovendien
wisselend in het voordeel van de meisjes (bij taal en lezen) of van de
jongens (bij rekenen/wiskunde).
De schoolloopbanen van jongens verlopen in veel opzichten wèl minder
gunstig dan die van meisjes. Veel meer jongens gaan naar het speciaal
onderwijs en in het voorgezet onderwijs zitten jongens minder vaak in
de hogere schooltypes dan meisjes. Jongens doubleren wat vaker, stromen
vaker tussentijds af naar een lager schooltype, of vallen voortijdig
uit als schoolverlater.
Seksegescheiden onderwijs of meer mannen voor de klas
De onderzoekers wijzen op enkele interventies en maatregelen die in en
buiten Nederland worden ontwikkeld om de achterstand van jongens tegen
te gaan. Bijvoorbeeld pedagogisch-didactische maatregelen, zoals
nieuwe onderwijsstrategieën van docenten die beter aansluiten bij de
(veronderstelde) specifieke behoeften van jongens aan meer competitie,
beweging en practicum. Andere interventies die genoemd worden zijn
programma's om het zelfbeeld van jongens te verhogen of hun
antischool-houding te keren en organisatorische maatregelen, zoals
seksegescheiden onderwijs of meer mannelijke docenten in het onderwijs.