Consumentenbond
8 juli 2010
Reclame Noord-West-Touristik misleidend
De reclame die touroperator Noord-West-Touristik maakt voor zijn
verkoopdemonstraties is oneerlijk en misleidend. Dat heeft de Reclame
Code Commissie geoordeeld, naar aanleiding van een klacht van de
Consumentenbond. Noord-West-Touristik lokte consumenten met een
vierdaags busreisje, allerlei cadeaus en gratis maaltijden, maar ter
plekke werden de deelnemers geconfronteerd met een indringende
verkoopdemonstratie.
Azoren 4 In de reclamebrief van Noord-West-Touristik ontbrak elke
informatie over de verkoopdemonstratie. De brief bevatte ook niet de
verplichte informatie over het betaalde telefoonnummer en het adres van
de organisatie was onduidelijk. Daarnaast stond de uitgereikte
cadeaumand in schril contrast tot wat in de reclame-uiting werd
beloofd. Op alle onderdelen was de Reclame Code Commissie het volledig
met de Consumentenbond eens. De commissie beveelt Noord-West-Touristik
aan niet langer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Verkoopdemonstraties
Zowel bij de Consumentenbond als bij de Consumentenautoriteit (CA)
komen regelmatig klachten binnen over verkoopdemonstraties. Consumenten
- vaak ouderen - worden gelokt met een gratis busreisje, cadeaus of
gratis maaltijden. Ter plekke zetten snelle verkopers consumenten onder
druk om allerlei dure producten te kopen. De aanpak van
verkoopdemonstraties is daarom één van de speerpunten van de CA in
2010. De CA kan boetes opleggen aan bedrijven die zich schuldig maken
aan oneerlijke handelspraktijken.