Trefwoorden: ondernemerschap, ondernemeningen en innovatie in Italië
Promotie mw. Roberta Piergiovanni
School of Business and Economics.
Promotor: prof.dr. M. Carree.
Titel: "Empirical studies of new firms and innovation in Italy".
Donderdag 8 juli 2010, 10.00 uur
Dit proefschrift bestudeert de invloed van ondernemerschap op het
groeipotentieel van bedrijfstakken en regio's. Aan de ene kant wordt er
van uitgegaan dat ondernemerschap het ontstaan van geheel nieuwe
sectoren kan bevorderen, terwijl zij aan de andere kant ook direct en
indirect invloed uitoefent op economische groei en werkgelegenheid. Met
up-to-date statistische instrumenten en unieke datasets is een grondige
analyse gemaakt van de effecten en kenmerken van ondernemerschap, groei
van ondernemingen en innovatie in Italië. De resultaten geven een beeld
van de Italiaanse economie, die onderscheidende kenmerken uit eerdere
studies bevestigen, en tegelijk de resultaten van andere studies
verwerpen.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Maastricht University