Schieveste krijgt duurzame ondergrondse waterberging
Voor de waterberging van Schieveste, het nieuwe stedelijke gebied dat rondom Station Schiedam Centrum wordt gerealiseerd, zal een innovatief en duurzaam ondergronds systeem worden gebruikt dat voor Schiedamse begrippen uniek is. Met het gebruik van zogenaamde 'watershells' zal verder inhoud worden gegeven aan de ambitie om Schieveste op duurzame wijze te ontwikkelen. Naast de optimale bereikbaarheid door de ligging aan de A20 nabij het openbaar vervoersknooppunt Schiedam Centrum, waar trein, metro, bus en tram samenkomen, is duurzaamheid een belangrijke pijler bij de ontwikkeling van Schieveste.
Waterschappen stellen strenge eisen voor de opvang en afvoer van hemelwater om nu en in de toekomst voorbereid te zijn op de toenemende hoeveelheid water. In de gebiedsontwikkeling van Schieveste wordt uitgegaan van een dicht stedelijk gebied waarin nauwelijks ruimte is voor open water (zoals een vijver of singel) om deze hoeveelheid hemelwater te kunnen bergen. Om die reden is bij Schieveste voor de afvoer van hemelwater gekozen voor ondergrondse waterberging. Dit hemelwater kan vervolgens vertraagd worden afgevoerd naar de Schie, maar eventueel ook op andere manieren (denk aan een fontein) gebruikt worden.
Gemeente Schiedam heeft Royal Haskoning laten onderzoeken welke vorm van waterberging in de gegeven situatie het beste is. Hieruit blijkt dat het toepassen van zogenoemde 'watershells' het beste is. Watershells zijn een soort tafels van plastic, die op een betonnen vloer worden gezet. Boven op de tafels wordt de weg aangelegd, waardoor onder de weg holle ruimtes ontstaan, waar het regenwater in kan worden opgevangen. Dit heeft met name te maken met het feit dat de toepassing volledig onder de boulevard moet worden gerealiseerd. Onder het wegdek moeten naast het systeem voor ondergrondse waterberging immers ook de riolering voor het huishoudelijke water, warmte-koude leidingen en een grote hoeveelheid kabels en leidingen een plek krijgen. Verder moet de oplossing passen binnen het profiel van de boulevard en tevens geschikt zijn om de verkeersbelasting van de boulevard te kunnen dragen. Ten slotte moet de oplossing ook makkelijk en zo goedkoop mogelijk in onderhoud zijn.
| | |Noot voor de redactie (