http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/nl/trans/115685.pdf
L
10418/10
PRESSE 146
PERSMEDEDELING
3017e zitting van de Raad
Vervoer, Telecommunicatie en Energie
(Telecommunicatie en Energie)
Brussel, 31 mei 2010
Voorzitter de heer Miguel SEBASTIN
minister van Industrie, Toerisme en Handel van Spanje
de heer Pedro Luis MARÍN URIBE
staatssecretaris van Energie van Spanje
Voornaamste resultaten van de Raadszitting
Inzake telecommunicatie:
heeft de Raad nota genomen van de presentatie door de Commissie van de mededeling "Een
digitale agenda voor Europa", en daarover conclusies aangenomen.
De Raad heeft in dit verband voorts van gedachten gewisseld over "de Europese rechten van de
gebruikers van elektronische-communicatiediensten".
In de marge van de Raadszitting heeft de Conferentie van de vertegenwoordigers van de regeringen
der lidstaten besloten het Bureau van het BEREC te Riga in Letland te vestigen.
Inzake energie heeft de Raad
- nota genomen van een voortgangsverslag van het voorzitterschap over de verordening
betreffende maatregelen tot veiligstelling van de aardgasvoorziening;
- ter voorbereiding van de bijeenkomst van de Europese Raad op 17 juni 2010 besproken
hoe de nationale doelen voor energie-efficiëntie zullen worden bepaald;
- conclusies aangenomen over de toekomstige energiestrategie voor Europa 2011-2020 en
nota genomen van een voortgangsverslag van de Commissie over de voortgang bij de
realisatie van de trans-Europese netwerken in de periode 2007-2009;
- kennis genomen van de informatie van het voorzitterschap en de Commissie over recente
ontwikkelingen in de internationale betrekkingen op energiegebied.
30.V.2010
1 Wanneer de Raad verklaringen, conclusies of resoluties heeft aangenomen, wordt dat in de titel van het
betrokken punt vermeld. De aangenomen teksten staan tussen aanhalingstekens.
De documenten waarvan het nummer in de tekst wordt genoemd, staan op de internetsite van de Raad
http://www.consilium.europa.eu.
Besluiten ten aanzien waarvan verklaringen voor de Raadsnotulen zijn afgelegd die beschikbaar zijn voor
het publiek, zijn aangegeven met een asterisk; de tekst van de verklaringen staat op de bovengenoemde
internetsite van de Raad en is ook verkrijgbaar bij de Persdienst.
10418/10 3
NL
INHOUD1
DEELNEMERS................................................................................................................................. 5
BESPROKEN PUNTEN
TELECOMMUNICATIE .................................................................................................................... 7
Digitale agenda voor Europa................................................................................................................ 7
- Conclusies van de Raad.......................................................................................................................................... 7
- "De Europese rechten van de gebruikers van elektronische-communicatiediensten" ............................................. 8
ENERGIE............................................................................................................................................ 9
Verordening betreffende maatregelen tot veiligstelling van de aardgasvoorziening........................... 9
Nationale doelen voor energie-efficiëntie.......................................................................................... 11
Energiestrategie voor Europa 2011-2020 - Conclusies van de Raad................................................. 12
Internationale betrekkingen op energiegebied ................................................................................... 14
DIVERSEN....................................................................................................................................... 16
WERKPROGRAMMA VAN HET KOMENDE VOORZITTERSCHAP ....................................... 19
BIJEENKOMSTEN IN DE MARGE VAN DE RAAD.................................................................... 19
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
VERVOER
- Vervoerbare drukapparatuur*............................................................................................................................... 20
ALGEMENE ZAKEN
- Pretoetredingssteun voor IJsland ........................................................................................................................... 20
30.V.2010
10418/10 4
NL
BUITENLANDSE ZAKEN
- Betrekkingen met de Golfstaten ............................................................................................................................ 21
- Stabilisatie- en Associatieraad EU-Montenegro.................................................................................................... 21
VISSERIJ
- Overeenkomst EU-Seychellen - vernieuwing van het protocol............................................................................. 21
TRANSPARANTIE
- Transparantie - Toegang van het publiek tot documenten..................................................................................... 21
30.V.2010
10418/10 5
NL
DEELNEMERS
België:
de heer Vincent VAN QUICKENBORNE minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen
de heer Paul MAGNETTE minister van Klimaat en Energie
de heer Didier SEEUWS plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Bulgarije:
de heer Traicho TRAJKOV minister van Economie, Energie en Toerisme
de heer Parvan ROESINOV viceminister van Vervoer, Informatietechnologie en
Communicatie
Tsjechië:
de heer Martin TLAPA viceminister van Industrie en Handel
Denemarken:
mevrouw Lykke FRIIS minister van Klimaat en Energie en minister van
Gendergelijkheid
de heer Jonas BERING LIISBERG plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Duitsland:
de heer Rainer BRÜDERLE minister van Economische Zaken en Technologie
de heer Jochen HOMANN staatssecretaris van Onderzoek en Technologie
de heer Guido PERUZZO plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Estland:
de heer Juhan PARTS minister van Economische Zaken en Verkeer
de heer Gert ANTSU plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Ierland:
de heer Eamon RYAN minister van Communicatie, Energie en Natuurlijke
Hulpbronnen
mevrouw Geraldine BYRNE NASON plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Griekenland:
de heer Nikos SIFOUNAKIS vice-minister van Verkeer en Communicatie
de heer Léonidas C. ROKANAS . plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Spanje:
de heer Miguel SEBASTIÁN minister van Industrie, Toerisme en Handel
de heer Pedro Luis MARÍN URIBE staatssecretaris van Energie
de heer Francisco ROS staatssecretaris van Telecommunicatie en van de
Informatiemaatschappij
Frankrijk:
mevrouw Nathalie KOSCIUSKO-MORIZET staatssecretaris van strategische studies en ontwikkeling
van de digitale economie
Italië:
de heer Paolo ROMANI viceminister van Communicatie
de heer Stefano SAGLIA viceminister van Economische Ontwikkeling
Cyprus:
mevrouw Zeta EMILIANIDOU staatssecretaris, ministerie van Handel, Industrie en
Toerisme
de heer George CHACALLI plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Letland:
mevrouw Dagnija STAE minister van Regionale Ontwikkeling
de heer Kaspars GERHARDS minister van Verkeer
de heer Artis KAMPARS minister van Economische Zaken
Litouwen:
de heer Rimvydas VASTAKAS viceminister van Verkeer
Luxemburg:
de heer François BILTGEN minister van Arbeid en Werkgelegenheid, minister van
Cultuur, Hoger Onderwijs en Onderzoek, minister van
Eredienst
mevrouw Michèle EISENBARTH plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
30.V.2010
10418/10 6
NL
Hongarije:
mevrouw Agnes VARGHA plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Malta:
mevrouw Theresa CUTAJAR plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Nederland:
mevrouw Maria van der HOEVEN minister van Economische Zaken
de heer Peter W. KOK plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Oostenrijk:
de heer Harald GÜNTHER plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Polen :
de heer Marcin KOROLEC viceminister van Economische Zaken
de heer Piotr KOLODZIEJCZYK onderstaatssecretaris, ministerie van Binnenlandse Zaken
en Bestuurszaken.
Portugal:
de heer José Carlos ZORRINHO staatssecretaris van Energie en Innovatie
de heer Paulo CAMPOS toegevoegd staatssecretaris, bevoegd voor Openbare
Werken en Communicatie
mevrouw Ana Paula ZACARIAS plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Roemenië :
de heer Adriean VIDEANU minister van Economische Zaken
de heer Cristian BADESCU plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Slovenië:
de heer Jozsef GYÖRKÖS staatssecretaris, ministerie van Hoger Onderwijs,
Wetenschappen en Technologie
de heer Uro VAJGL plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger
Slowakije:
de heer Lubomír VÁNY minister van Verkeer
Finland:
mevrouw Suvi LINDÉN minister van Infrastructuur
mevrouw Riina NEVAMÄKI staatssecretaris, ministerie van Werkgelegenheid en
Economische Zaken
Zweden:
de heer Leif ZETTERBERG staatssecretaris, toegevoegd aan de minister van
Infrastructuur
de heer Ola ALTERÅ staatssecretaris, toegevoegd aan de minister van
Ondernemingen en Energie
Verenigd Koninkrijk:
de heer Charles HENDRY onderminister, ministerie van Energie en
Klimaatverandering
de heer Ed VAIZEY minister van Cultuur
Commissie:
mevrouw Neelie KROES vicevoorzitter
de heer Günther OETTINGER Lid van de Commissie
30.V.2010
10418/10 7
NL
BESPROKEN PUNTEN
TELECOMMUNICATIE
Digitale agenda voor Europa
- Conclusies van de Raad
De Raad heeft nota genomen van de presentatie door Commissaris Neelie Kroes van de mededeling
van de Commissie "Een digitale agenda voor Europa" (9981/10), en daarover conclusies
aangenomen (10130/10).
De ministers spraken hun voldoening uit over de "digitale agenda"; zij onderschreven de keuze van
de zeven actiegebieden, en benadrukten het belang van digitale technologie voor werkgelegenheid
en economische groei.
Verscheidene delegaties benadrukten hun steun voor de ontwikkeling van een eengemaakte digitale
markt, op basis van snel internet en interoperabele toepassingen, evenals de meerwaarde die de
agenda voor het milieu oplevert.
De digitale agenda voor Europa is een van de zeven vlaggenschipinitiatieven van de Europa 2020-
strategie voor banen en groei. Concrete voorstellen zullen nog volgen, want de Commissie zal ieder
jaar over de uitvoering van de agenda rapporteren.
In de conclusies wordt het belang van de "digitale agenda" in economisch, maatschappelijk en
cultureel opzicht onderkend.
Ook wordt daarin de opstelling van een ambitieuze actieagenda onderschreven, die bijvoorbeeld ten
doel heeft
- een volledig functionerende digitale gemeenschappelijke markt te creëren ten behoeve van
het Europese bedrijfsleven, in het bijzonder het mkb, en de Europese consumenten, en
- gecoördineerde maatregelen inzake netwerk- en informatiebeveiliging te nemen die voor
meer vertrouwen in de cyberruimte moeten zorgen.
30.V.2010
10418/10 8
NL
- "De Europese rechten van de gebruikers van elektronische-communicatiediensten"1
De Raad heeft van gedachten gewisseld over het idee om "de Europese rechten van de gebruikers
van elektronische-communicatiediensten" te formaliseren.
Er was een brede consensus om de bestaande uniale wetgeving over onlinerechten te codificeren.
Op het gebied van ICT (informatie- en communicatietechnologie) en consumentenbescherming
moeten alle rechten van de gebruikers van elektronische-communicatiediensten op EU-niveau
worden gebundeld tot één eenvoudig, gebruiksvriendelijk instrument. Betere voorlichting stelt de
burger in staat zijn rechten beter te laten gelden en gebruik te maken van de schadeloosstellings- en
geschillenbeslechtingsprocedures die in de lidstaten voorhanden zijn.
Voorts blijkt uit het Commissievoorstel voor een digitale agenda dat de Commissie uiterlijk in 2012
met een codificatie van de uniale onlinerechten zal komen, die een duidelijk, toegankelijk overzicht
geeft van de nu bestaande rechten van de digitale gebruiker.
1
30.V.2010
10418/10 9
NL
ENERGIE
Verordening betreffende maatregelen tot veiligstelling van de aardgasvoorziening
Tijdens een openbare beraadslaging heeft het voorzitterschap de stand van zaken geschetst met
betrekking tot dit voorstel (9817/10), dat de Commissie in juli 2009 heeft ingediend (11892/09)
nadat de Europese Raad en het Europees Parlement hadden verzocht de bestaande richtlijn sneller te
herzien, in het licht van de nieuwe ontwikkelingen in de interne gasmarkt van de Unie, alsook om
nieuwe crisissen in de sector te voorkomen. De behandeling van dit voorstel, een van de
voornaamste prioriteiten van het Spaanse voorzitterschap, vordert gestaag. De onderhandelingen
met het EP zijn al aan de gang, en het voorzitterschap verwacht nog dit semester tot een akkoord in
eerste lezing te kunnen komen.
Het doel is maatregelen vast te stellen die erop gericht zijn de gasvoorziening te verzekeren, door
ervoor te zorgen dat de interne gasmarkt terdege en zonder onderbreking functioneert, door de
verantwoordelijkheden duidelijk te omschrijven en toe te wijzen, en door de maatregelen op
lidstaat- en uniaal niveau, zowel de preventieve acties als de reacties op concrete verstoringen van
de voorziening, efficiënt te coördineren.
In het algemeen zijn de ministers het erover eens dat in geval van verstoring liefst zolang mogelijk
marktpolitieke maatregelen moeten worden getroffen, zoals productie- en invoerflexibiliteit,
fuelswitching, meer gebruik van hernieuwbare energie, en dat een van de voorwaarden om de
interne gasmarkt te kunnen voltooien en te kunnen voldoen aan de zogenaamde N-1-regel erin
bestaat te investeren in infrastructuur, zoals interconnecties, apparatuur die bidirectionele
gasstromen in pijpleidingen mogelijk maakt, opslagfaciliteiten, enzovoort.
Wat de voorzieningsnorm betreft, pleiten enkele lidstaten voor een striktere definitie van het begrip
"beschermde klanten", terwijl dit volgens andere lidstaten moet worden verstaan als minimumnorm,
en de lidstaten dus onder de in de verordening bepaalde voorwaarden verder kunnen gaan.
De ministers wezen ook op het belang van de regionale samenwerking, die in de verordening als
waardevol element van solidariteit tussen de lidstaten wordt onderkend en aangemoedigd, zij het dat
de invulling ervan een zaak van de partijen blijft, waarbij soepelheid geboden is.
30.V.2010
10418/10 10
NL
Enkele ministers wensen ook dat de rol die de lidstaten, met name hun bevoegde autoriteiten, en de
Commissie respectievelijk zullen spelen wanneer in een uniale of regionale noodsituatie moet
worden opgetreden, duidelijker wordt omschreven.
De meeste lidstaten beklemtoonden dat de uniale afhankelijkheid van ingevoerde energie een grote
extra bedreiging voor haar voorzieningszekerheid vormt, en dat in het kader van de vereiste
diversificatie van bronnen en aanvoerlijnen betrekkingen met derde landen bijzonder belangrijk
zijn.
30.V.2010
10418/10 11
NL
Nationale doelen voor energie-efficiëntie
Ter voorbereiding van de Europese Raad van 17 juni 2010 hebben de ministers, op basis van een
nota van het voorzitterschap ((9767/10 + COR 1 ) en in het licht van de door Commissaris
Oettinger gepresenteerde resultaten van de bilaterale dialogen met de lidstaten, besproken hoe de
nationale doelen voor energie-efficiëntie zullen worden bepaald.
De Commissie herinnerde eraan dat de Europese Raad haar in maart had verzocht toe te zien op de
coherentie van de nationale doelen met het Europese kerndoel, namelijk de energie-efficiëntie via
een gezamenlijke aanpak met 20% te verhogen. De huidige inventarisatie beoogt een duidelijk
totaalbeeld te krijgen van de lopende en/of reeds geplande nationale maatregelen waarmee het
indicatieve 20%-doel voor energiebesparing in 2020 moet worden bereikt, zodat kan worden
uitgemaakt met welke methode die doelen zullen worden bepaald en vergeleken zullen worden met
het uniale doel.
De meeste ministers benadrukten dat de nationale doelen indicatief zullen moeten zijn, in verband
met de verschillende nationale behoeften en omstandigheden, en dat elke lidstaat moet kiezen voor
de berekeningsmethode die hij het meest geschikt acht, temeer daar er in een aantal gevallen al
plannen zijn vastgesteld en maatregelen worden toegepast om de 20%-norm inzake energieefficiëntie
te halen.
Een van de voornaamste discussiepunten tijdens de bilaterale contacten was de vraag of op
Unieniveau op basis van de "primaire energiebesparing" (afgeleid van het "primaire energieverbruik",
dat energieopwekking en transport omvat) moet worden gerekend, zoals door de
Commissie werd bepleit, dan wel op basis van de "definitieve energiebesparing" (afgeleid van het
"finale energieverbruik", namelijk door de eindgebruikers), wat de voorkeur had van verscheidene
lidstaten.
De Commissie zei tot slot dat zij zal laten onderzoeken hoe de energie-efficiëntiedoelen het best
kunnen worden bepaald, en dat zij van de lidstaten te zijner tijd informatie over hun doelen en
programma's hoopt te krijgen. Het voorzitterschap zal over dit thema verslag uitbrengen aan de
Raad Algemene Zaken, die de bijeenkomst van de Europese Raad van juni voorbereidt.
30.V.2010
10418/10 12
NL
Energiestrategie voor Europa 2011-2020 - Conclusies van de Raad
De ministers hebben van gedachten gewisseld over de toekomstige Energiestrategie voor Europa
2011-2020; het betrof een eerste bijdrage aan het overleg dat de Commissie met het oog op de
presentatie van de nieuwe strategie heeft geopend. Verwacht wordt dat de Europese Raad de
strategie in maart 2011 zal goedkeuren.
De Commissie heeft een evaluatie gemaakt van wat de afgelopen jaren in de energiesector is
verwezenlijkt, en een aantal tekortkomingen en lacunes geconstateerd die actie vereisen op de
volgende beleidsterreinen, naast een betere uitvoering van eerder overeengekomen beleid:
- moderne geïntegreerde netwerken
- voortgaan in de richting van een koolstofarm energiesysteem
- leiderschap op het gebied van technologische innovatie tonen
- een sterk, gecoördineerd extern energiebeleid
- bescherming van de EU-burger.
De meeste ministers waren het erover eens dat in de Europa 2020-strategie een belangrijke rol moet
zijn weggelegd voor het energiebeleid1, en dat duurzame energiedoelen en economische groei in
balans moeten worden gehouden. Enkelen vonden dat de EU verder moet kijken dan 2020, en
waren daarom ingenomen met de routekaart die de Commissie zal uitbrengen voor het terugdringen
van de CO2-uitstoot tot 2050.
Een groot aantal lidstaten wil ook dat de projecten voor industriële initiatieven in het kader van het
SET-plan (Europees Strategisch Plan voor energietechnologie) snel worden uitgevoerd (6688/10).
Enkele ministers vreesden dat deze en andere projecten en initiatieven meer administratieve
rompslomp voor de lidstaten zullen meebrengen.
Een aantal ministers wezen andermaal op het belang van de externe dimensie van het uniale
energiebeleid en wensen dat voortgang gemaakt wordt met de interconnectie.
1 "Europe 2020: a strategy for smart, sustainable and inclusive growth"(7110/10).
30.V.2010
10418/10 13
NL
Ter voorbereiding van het nieuwe actieplan inzake energie heeft de Raad voorts conclusies
(9744/10) aangenomen over de beginselen van de toekomstige uniale energiestrategie en over
bepaalde proceduremaatregelen met het oog op de goedkeuring ervan.
Voorts namen de ministers nota van een voortgangsverslag van de Commissie over de realisatie van
de trans-Europese netwerken in de periode 2007-2009 ((9354/10), in verband met het belang ervan
voor het toekomstige actieplan van de Commissie inzake energie. De EU is in 1996 van wal
gestoken met haar beleid inzake de TEN-E-projecten; de huidige doelstellingen zijn:
- de voltooiing van de interne markt ondersteunen;
- de minder ontwikkelde en de insulaire gebieden ontsluiten;
- de energievoorziening verzekeren en diversifiëren, met name door samenwerking met
derde landen;
- bijdragen aan duurzame ontwikkeling en milieubescherming.
Deze analyse, met de conclusies, maken de weg vrij voor het voorstel voor een nieuwe uniale
wettekst over energievoorzieningszekerheid (zoals gevraagd door de Europese Raad in maart 2009
en aangekondigd in de tweede strategische toetsing van het energiebeleid1 en in het groenboek over
energienetwerken).
Zie ook:
- de Raadsconclusies over energiezekerheid (5215/09);
- de Raadsconclusies over de tweede strategische energiebeleidsevaluatie (5964/09);
- het Groenboek: Naar een Europees energienetwerk voor een continue, duurzame en
concurrerende energievoorziening (15927/08).
1 6692/09
30.V.2010
10418/10 14
NL
Internationale betrekkingen op energiegebied
Het voorzitterschap en de Commissie hebben de ministers op de hoogte gebracht van recente
ontwikkelingen in de internationale betrekkingen op energiegebied.
Energieraad EU-VS
De Energieraad EU-VS, die tijdens de Top van de EU en de VS op 3 november 2009 is opgericht,
kwam op 4 november 2009 voor het eerst bijeen. Er is sindsdien vooral gewerkt aan de oprichting
van de drie werkgroepen en aan de omschrijving van hun prioriteiten. De drie groepen hebben al
een eerste vergadering gehouden, waar vooral de volgende punten werden behandeld:
de wereldwijde energievoorzieningszekerheid en de wereldmarkt: de zuidelijke corridor/de trans-
Kaspische route en de mondiale energiemarkten;
- energiebeleidsmaatregelen: duurzame biobrandstoffen, nucleaire veiligheid, energieefficiëntie,
CO2-afvang en -opslag (CCS) en intelligente netwerken/elektrische voertuigen;
- energietechnologie, O & O: bijvoorbeeld zonne-energie, biobrandstoffen, intelligente
netwerken, energie-efficiënte gebouwen.
EU-OPEC
De zevende vergadering in het kader van de energiedialoog tussen de EU en de OPEC zal
plaatsvinden op 28 juni 2010 in Brussel. Agendapunten zijn de recente energiebeleidsmaatregelen,
de ontwikkelingen op de aardoliemarkt en de langetermijnontwikkelingen op energiegebied.
Het 12e Internationaal Energieforum (IEF), Cancún (Mexico)
Deze bijeenkomst vond plaats van 29 tot en met 31 maart 2010, en werd georganiseerd door
Mexico, in samenwerking met Koeweit en Duitsland. Zesendertig landen waren op ministerieel
niveau vertegenwoordigd, en er werd een ministeriële verklaring goedgekeurd. (www.ief.org/)
30.V.2010
10418/10 15
NL
Het belangrijkste resultaat van de bijeenkomst was de instelling van een stuurgroep op hoog niveau
met de taak het IEF-handvest op te stellen. Het Forum wees tevens een aantal terreinen aan waarop
met het Internationaal Energieagentschap (IEA) en de OPEC kan worden samengewerkt. Het IEFhandvest
zal naar verwachting voor maart 2011 door de ministers in een bijeenkomst in Riyad
(Saudi-Arabië) worden goedgekeurd. Het 13e IEF zal in 2012 plaatsvinden in Koeweit.
Euromed - Unie voor het Middellandse Zeegebied
De voorbereidingen zijn in volle gang voor de zesde Euro-Mediterrane ministeriële bijeenkomst
inzake energie en hernieuwbare energie, die mogelijk na de zomer plaatsvindt. De belangrijkste
agendapunten zijn het mediterraan plan voor zonne-energie, de Euro-mediterrane energiestrategie
en energiesamenwerking, en de duurzame ontwikkeling van de energiesector. Tijdens de
bijeenkomst zullen naar verwachting een ministeriële verklaring en een strategiedocument
betreffende het mediterraan plan voor zonne-energie worden goedgekeurd.
Rusland/Oekraïne
De betrekkingen tussen deze twee landen zijn aanzienlijk verbeterd. Voorts blijft Oekraïne
deelnemen aan de werkzaamheden van het energiezekerheidsforum van het Oostelijk Partnerschap1,
dat op 20 mei voor de derde keer bijeenkwam en voorzieningszekerheid en energie-efficiëntie in
gebouwen besprak.
Energiegemeenschap
2
De Republiek Moldavië is op 1 mei 2010 volledig lid geworden; de volledige toetreding van
Oekraïne is gekoppeld aan de aanneming van een wet inzake de gassector. De volgende ministeriële
zitting is gepland voor 24 september 2010 in Skopje, onder voorzitterschap van de Voormalige
Joegoslavische Republiek Macedonië.
1 Oostelijke dimensie van het Europees Nabuurschapsbeleid (EU-27 + Armenië, Azerbeidzjan, Belarus,
Georgië, de Republiek Moldavië en Oekraïne).
2 Een verdrag dat ten doel heeft een volledig geïntegreerde elektriciteits- en gasmarkt tot
stand te brengen tussen de landen van Zuidoost-Europa (Albanië, Bosnië en Herzegovina,
Bulgarije, Kroatië, Griekenland, FYROM, Montenegro, Roemenië en Servië-Montenegro).
30.V.2010
10418/10 16
NL
DIVERSEN
TELECOMMUNICATIE
Universele dienst - Resultaat van de openbare raadpleging
De Commissie heeft de Raad geïnformeerd over de eerste resultaten van de raadpleging (10244/10)
over de toekomst van de universele dienst. Uit de raadpleging is naar voren gekomen dat de
volgende beleidsopties nader dienen te worden onderzocht:
- geleidelijk afschaffen van de sectorspecifieke bepalingen inzake de universele dienst op
EU-niveau;
- duidelijkheid en rechtszekerheid bieden binnen de huidige bepalingen in de EU-wetgeving
betreffende de universele dienst, met name ten aanzien van de nationale flexibiliteit inzake
internet/breedbandtoegang; alsmede
- wijzigen van de bepalingen in de EU-wetgeving betreffende de universele dienst teneinde
bij te dragen tot de universele doelstelling "breedband voor iedereen".
Voortgangsverslag over de Interne Europese Markt voor elektronische communicatie 2009
De Commissie heeft haar jaarlijkse voortgangsverslag over de Interne Europese Markt voor
elektronische communicatie (10245/10) gepresenteerd, waarin de ontwikkelingen worden
beschreven die zich in 2009 in de EU hebben voorgedaan op de markt en in de regelgeving voor de
sector elektronische communicatie.
Verslag over het digitale concurrentievermogen van Europa
De Commissie heeft het jaarlijkse benchmarkingverslag gepresenteerd, waarin de recente
ontwikkelingen op ICT-gebied worden geanalyseerd en terreinen voor verdere actie worden
aangewezen, zoals de Commissie in haar digitale agenda voor Europa heeft voorgesteld (9857/10).
30.V.2010
10418/10 17
NL
Ministeriële bijeenkomst van de EU met landen uit Latijns-Amerika en het Caribisch gebied
Het voorzitterschap heeft de delegaties geïnformeerd over de ministeriële bijeenkomst inzake
"digitale inhoud voor een digitale samenleving", die op 14-16 mei 2010 plaatsvond in La Granja de
San Ildefonso (Spanje). Het forum maakte de balans op van het overheidsbeleid in de afgelopen
paar jaar en besprak de behoeften en prioriteiten van toekomstige digitale agenda's die kunnen
bijdragen tot verkleining van de digitale kloof en een grotere economische groei, met inachtneming
van de kenmerken van elke regio. De belangrijkste conclusies van het forum staan in een
overeengekomen verklaring (10036/10).
ENERGIE
Voorstel voor een verordening betreffende een programma om het economisch herstel te
bevorderen via financiële bijstand van de Gemeenschap aan projecten op het gebied van
energie
Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de uitvoering van het
Europees herstelprogramma op het gebied van energie
Het Europees herstelprogramma op het gebied van energie maakt deel uit van het Europees
economisch herstelplan, dat in november 2008 is aangenomen als antwoord op de economische en
financiële crisis in Europa. Dit verslag is verplicht op grond van artikel 28 van de huidige
verordening, dat bepaalt dat de Commissie de uitvoering moet controleren en daarover jaarlijks
moet rapporteren.
In de oorspronkelijke Verordening nr. 663/20091 was 3,98 miljard euro uitgetrokken voor gas- en
elektriciteitsinfrastructuurprojecten, offshoreprojecten voor windenergie en projecten voor afvang
en opslag van kooldioxide. De Commissie raamt in haar verslag dat ongeveer 114 miljoen euro niet
zal worden uitgegeven. Daarom stelt de Commissie voor dit bedrag te gebruiken voor de invoering
van een specifiek financieel instrument ter ondersteuning van energie-efficiëntie en initiatieven op
het gebied van hernieuwbare energie, met name in stedelijke gebieden, binnen het EUfinancieringsinitiatief
voor duurzame energie, zoals aangekondigd in de Tweede strategische
toetsing van het energiebeleid. Het voorgestelde instrument beperkt zich tot de financiering van
maatregelen die een snel, meetbaar en substantieel effect op het economische herstel binnen de EU
hebben, de energiezekerheid vergroten en de broeikasgasemissies verminderen.
1 (PB L 200 van 31.7.2009)
30.V.2010
10418/10 18
NL
Ondertekening van een Memorandum van overeenstemming tussen de Republiek Turkije en
de Helleense Republiek inzake samenwerking op energiegebied
De Raad is hierover geïnformeerd door de Griekse delegatie.
Plan voor de interconnectie van de energiemarkten in het Oostzeegebied (BEMIP)
De Commissie heeft de Raad ingelicht over de vorderingen bij de uitvoering van het plan. Het
BEMIP is een actieplan inzake verbetering van de energie-interconnecties en -markten in het
Oostzeegebied, dat in juni 2009 is gestart en ten doel heeft Finland, Estland, Letland en Litouwen
(de "energie-eilanden") te verbinden met de interne markt van de EU.
Olieramp in de Golf van Mexico
Het tragische ongeluk met een boorplatform in de Golf van Mexico heeft de gevaren die verbonden
zijn aan de offshorewinning van olie en gas onder de aandacht gebracht. Europa - Noorwegen
meegerekend - produceert per jaar ongeveer 200 miljoen ton ruwe olie, waarvan het grootste deel
afkomstig is uit de Noordzee. De EU moet ook rekening houden met de mogelijkheid van een
ongeluk voor haar kust. Hoewel er speciale instanties en voorzieningen in de EU zijn die snel op
een eventueel ongeluk kunnen reageren, moet toch worden onderstreept dat geen enkele regeling
een volmaakte veiligheid kan garanderen.
Tegen die achtergrond heeft Commissielid Oettinger, met deelneming van Commissielid Georgieva,
op 11 mei een bijeenkomst op hoog niveau belegd met de grootste ondernemingen die in de
Europese wateren actief zijn. Tijdens die bijeenkomst is de sector verzocht toe te zeggen dat al het
mogelijke wordt gedaan om een soortgelijk ongeluk voor de kusten van de EU te voorkomen. Een
tweede bijeenkomst is gepland voor juli.
30.V.2010
10418/10 19
NL
WERKPROGRAMMA VAN HET KOMENDE VOORZITTERSCHAP
De Raad heeft geluisterd naar een beknopte presentatie door de Belgische delegatie van de
hoofdlijnen van een werkprogramma op telecommunicatiegebied dat onder het Belgische
voorzitterschap, van juli tot en met december 2010, moet worden uitgevoerd.
Het komende voorzitterschap schetste tevens de belangrijkste prioriteiten op het gebied van energie:
- Energiestrategie
- Infrastructuurpakket
- Routekaart voor het terugdringen van de CO2-uitstoot
- Consumentenbescherming
- Energie-efficiëntie.
BIJEENKOMSTEN IN DE MARGE VAN DE RAAD
In de marge van de Raad heeft het voorzitterschap de Conferentie van de vertegenwoordigers der
lidstaten bijeengeroepen, die besloot de zetel van het Orgaan van Europese regelgevende instanties
voor elektronische communicatie (BEREC) te vestigen in Riga, Letland.
30.V.2010
10418/10 20
NL
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
VERVOER
Vervoerbare drukapparatuur*
De Raad heeft een richtlijn (PE-CONS 14/10 + 9574/10 ADD 1) tot actualisering en stroomlijning
van de bepalingen van een richtlijn uit 1999 betreffende vervoerbare drukapparatuur aangenomen,
die ten doel heeft het vervoer van dergelijke apparatuur veiliger te maken en het vrije vervoer ervan
op de interne vervoersmarkt te garanderen.
Door deze nieuwe richtlijn zullen tegenstrijdige voorschriften worden afgeschaft en zal het
regelgevingskader worden vereenvoudigd, vooral wat de conformiteitsbeoordelingsprocedures
betreft, zonder de werkingssfeer of bij de richtlijn van 1999 ingestelde maatregelen wezenlijk te
wijzigen. Als gevolg van deze herziening zullen verscheidene richtlijnen inzake drukapparatuur
worden ingetrokken.
De tekst bevat voorschriften inzake de verplichtingen van de verschillende marktdeelnemers, de
conformiteit van de apparatuur, de instanties voor inspectie en toezicht en hun wederzijdse
erkenning.
ALGEMENE ZAKEN
Pretoetredingssteun voor IJsland
De Raad heeft een verordening aangenomen waarbij IJsland wordt opgenomen op de lijst van
landen die voor pretoetredingssteun van de EU in aanmerking komen (12/10). De pretoetredingssteun
van de EU helpt kandidaat-lidstaten en mogelijke kandidaat-lidstaten bij hun geleidelijke
aanpassing aan de normen en het beleid van de Europese Unie met het oog op het lidmaatschap.
Nadat IJsland op 16 juli 2009 zijn aanvraag voor lidmaatschap van de Europese Unie had
ingediend, heeft de Raad de Commissie verzocht aan de Raad advies over de aanvraag van IJsland
uit te brengen. De Commissie heeft op 24 februari 2010 advies uitgebracht. De Raad beraadt zich
thans op de vraag of aan IJsland de status van kandidaat-lidstaat moet worden toegekend en of
toetredingsonderhandelingen moeten worden geopend.
30.V.2010
10418/10 21
NL
BUITENLANDSE ZAKEN
Betrekkingen met de Golfstaten
De Raad heeft nota genomen van de voorbereiding van de 20ste gezamenlijke ministeriële
bijeenkomst van de Samenwerkingsraad EU-Golf, die gepland is op 14 juni 2010 in Luxemburg.
Stabilisatie- en Associatieraad EU-Montenegro
De Raad heeft nota genomen van de voorbereiding van de eerste bijeenkomst van de Stabilisatie- en
Associatieraad EU-Montenegro, die gepland is op 14 juni 2010 in Luxemburg.
Dit wordt de eerste bijeenkomst van de Stabilisatie- en Associatieraad EU-Montenegro na de
inwerkingtreding van de Stabilisatie- en Associatieovereenkomst op 1 mei 2010. De overeenkomst
biedt het contractuele kader waarbinnen de EU en Montenegro hun samenwerking zullen
intensiveren en de ontwikkeling van hun betrekkingen zullen evalueren.
VISSERIJ
Overeenkomst EU-Seychellen - vernieuwing van het protocol
De Raad heeft een besluit van de Raad aangenomen houdende machtiging van de Commissie om
onderhandelingen te openen voor de vernieuwing van het protocol bij de
Partnerschapsovereenkomst inzake visserij met de Seychellen, dat op 17 januari 2011 afloopt.
TRANSPARANTIE
Transparantie - Toegang van het publiek tot documenten
De Raad heeft het antwoord goedgekeurd op confirmatief verzoek 13/c/01/10; de Deense, de Finse
en de Zweedse delegatie stemden tegen (8498/10).
Raad van de Europese Unie