Wie is de Meester van Elsloo? Een Limburgse beeldenschat onder de loep
Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en het
Bonnefantenmuseum nodigen u uit op de persvoorstelling, op dinsdag 6
juli aanstaande, van het internationale onderzoeksproject en de
onderzoekstentoonstelling rond de Meester van Elsloo.
De Meester van Elsloo, een anonieme laatmiddeleeuwse beeldsnijder, liet
een verbluffend oeuvre na. Het merendeel van het 200-tal aan hem
toegeschreven beelden bevindt zich nog steeds in kerken in het
Maas-Rijngebied, vandaag verdeeld over België, Nederland en Duitsland.
Dit hoogst verrassende maar erg heterogene oeuvre wordt in het kader
van een onderzoekstentoonstelling voor het eerst systematisch
bestudeerd. Centraal daarbij staat de vraag naar het eigenhandige
aandeel van de meester. Kan men het creatieve DNA van de Meester van
Elsloo onderscheiden van dat van medewerkers en navolgers?
Het KIK staat in voor de materiaaltechnische en kunsthistorische studie
van de ruim 70 beelden die zich voornamelijk in Limburg maar ook elders
in België bevinden. De financiering wordt verstrekt door het Federaal
Wetenschapsbeleid en de provincie Limburg. Van juli tot oktober 2011
zal een 50-tal beelden uit de drie landen worden geëxposeerd in het
Maastrichtse Bonnefantenmuseum. Dit belooft niet alleen een esthetisch
topmoment te worden, ook het onderzoek is gebaat bij de directe
confrontatie van zoveel Elsloo-werken.
Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) is de
Belgische federale instelling belast met de studie,
conservatie-restauratie en inventarisatie van ons cultureel en
artistiek erfgoed. Kunsthistorici, scheikundigen, restaurateurs en
fotografen werken er nauw samen. Actief sinds 1948, biedt het met zijn
infotheek en online fototheek een unieke bron aan informatie rond de
kunstgeschiedenis en het cultureel erfgoed van ons land. www.kikirpa.be
Het Bonnefantenmuseum is een museum voor oude, moderne en hedendaagse
kunst en heeft een afwisselend tentoonstellingsaanbod. Het gebouw van
de Italiaanse architect Aldo Rossi schittert aan de skyline van
Maastricht. Rossi beschouwde het museum als een kijkfabriek en kijken
staat centraal in Augenspiel. In deze uiterst gewaagde
collectieopstelling lopen oud en nieuw door elkaar en wordt de bezoeker
uitgenodigd zijn ogen op te frissen! Op dinsdagen kan de bezoeker ook
live restauraties van kunstwerken volgen. www.bonnefanten.nl
Download hier het persmap als pdf.
Zie het origineel
Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium
Jubelpark 1, 1000 Brussel
www.kikirpa.be
Bonnefantenmuseum
Avenue Céramique 250
Maastricht
T 00 31 43 329 01 90
info@bonnefanten.nl
www.bonnefanten.nl
open di t/m zo 11.00 - 17.00 uur
Beeldmateriaal
lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal download. Wij stellen
het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen!
Beek, Sint-Martinuskerk Calvarie
Gekruisigde Christus (detail: gelaat) © KIK-IRPA, Brussel
Foto A. Truyen Elsloo (NL), Sint-Augustinuskerk Sint-Anna te Drieën ©
Stichting Restauratie Atelier Limburg, Maastricht (foto A. Truyen)
Foto A. Truyen
Bocholt,
Sint-Laurentiuskerk Madonna met Kind en druiventros Documentaire
fotografie door Katrien Van Acker (fotografe KIK) © KIK-IRPA, Brussel
Liège, Église saint-Jacques
Madonna met Kind op de Maansikkel © KIK-IRPA, Brussel
Maaseik, Sint-Catharinakerk Sint-Anna te Drieën
Observatie van de
polychromie door Vincent Cattersel (conservator-restaurateur KIK) ©
KIK-IRPA, Brussel
Maaseik, Sint-Catharinakerk Sint-Anna te Drieën
Plaatselijke fixatie
van de polychromie door Vincent Cattersel (conservator-restaurateur
KIK) © KIK-IRPA, Brussel
Neeroeteren, Sint-Lambertuskerk
Sint-Antonius abt Sint-Antonius abt (detail: gelaat) © KIK-IRPA,
Brussel
Maaseik,
Sint-Catharinakerk Sint-Anna te Drieën
Plaatselijke fixatie van de
polychromie door Vincent Cattersel (conservator-restaurateur KIK) ©
KIK-IRPA, Brussel
Siersdorf (D), Johannes de Doperkerk
Sint-Catharina © KIK-IRPA, Brussel