GroenLinks
Laat consumenten zich beschermen tegen ongewenste deurverkoop
Dinsdag 6 juli 2010, 14:34u - Bruno Braakhuis
Laat consumenten zich beschermen tegen ongewenste deurverkoop
Een meerderheid van de bevolking wil een 'Geen gezeur aan de
deur'-register omdat bedrijven steeds vaker met hun producten aan de
deur leuren, zo blijkt uit recent onderzoek. GroenLinks-Kamerlid Bruno
Braakhuis (woordvoerder economische zaken) heeft demissionair minister
Maria van der Hoeven gevraagd alsnog zo'n register in te stellen.
Wie kent het niet? Na een lange dag werken zit je net lekker te eten en
dan belt er een verkoper aan. Tegen de tijd dat je aan de colporteur
hebt uitgelegd dat je echt niet geĂŻnteresseerd bent, is je eten koud.
Erg vervelend. Het onderzoek laat zien dat een ruime meerderheid van de
Nederlanders daar begrijpelijkerwijs niet op zit te wachten.
Onderzoeksinstituut CentERdata (Universiteit van Tilburg) publiceerde
op 29 juni een consumentenonderzoek naar telemarketing en colportage:
slechts 30% van de Nederlanders voelt zich voldoende beschermd tegen
colportage. Een merendeel van de Nederlanders (62,6%) kan zich vinden
in het instellen van een 'Geen gezeur aan mijn deur'-register, een
volledig verbod vinden de meeste Nederlanders (57,1%) niet nodig.
Consumenten moeten de keuze hebben of ze wel of geen verkopers aan de
deur willen. Door invoering van het register wil GroenLinks die
keuzevrijheid garanderen.
De invoering van een 'Geen gezeur aan mijn deur'-register is een
logisch vervolg op het `bel-me-niet register', dat 1 oktober 2009 werd
ingevoerd. Mensen die niet ongevraagd gebeld willen worden door
bedrijven kunnen zich laten registreren. In korte tijd hebben al meer
dan vier miljoen mensen zichzelf aangemeld. Het is helaas nog niet
helemaal waterdicht. Soms worden mensen toch nog gebeld. Wie zich
aangemeld heeft voor het register, kan in zulke gevallen een klacht
indienen.
Vier miljoen aanmeldingen in een half jaar laat zien dat veel mensen
geen zin hebben in ongevraagde verkooppraatjes. De minister van
Economische Zaken reageerde in maart nog afwijzend op het voorstel voor
'Geen gezeur aan mijn deur'-register, omdat het lastig te handhaven zou
zijn. Maar waarom zou een register voor het gebruik van de deurbel
lastiger te handhaven zijn dan een register voor de telefoon? Daar wil
ik graag overtuigende argumenten over horen, en anders moet zo'n
register er gewoon komen.
Meer informatie
* Kamervragen Bruno Braakhuis aan de minister van Economische Zaken,
6 juli 2010 (document)
* GroenLinks-senator Jan Laurier bij het debat over de
Telecommunicatiewet (november 2008): "Een wettelijke regeling is
gerechtvaardigd indien de irritatie bij het publiek over wat men
ongevraagd krijgt groot is." (bijdrage debat)
* Monitor Direct Marketing, Consumentenonderzoek naar telemarketing
en colportage, CentERdata, 29 juni 2010 (onderzoeksrapport)
* Nieuwsbericht CentERdata, 5 juli (nieuwsbericht) met o.a.
verwijzing naar "Meerderheid bevolking wil ook
bel-niet-aan-register", De Volkskrant, 3 juli 2010.
* "Geen steun voor idee 'bel-niet-aanregister" De Pers, 22 maart 2010
(artikel)