Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Billboards campagne BZK wint bronzen leeuw in Cannes
6 juli 2010
Tijdens het International Advertising Festival in Cannes hebben
billboards die tijdens de campagne "Meer veiligheid op straat"van het
Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties werden
ingezet, de derde prijs gewonnen.
De interactieve billboards wonnen de bronzen leeuw (extern) in de
categorie film voor een campagne (extern) waarbij voorbijgangers in
Amsterdam en Rotterdam bewust werden gemaakt van geweld tegen
werknemers met een publieke taak.
De billboardcampagne, ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau N=5,
toonde op een scherm hoe jongeren ambulancepersoneel lastig vielen.
Deze geënsceneerde beelden werden gecombineerd met rechtstreekse
camerabeelden van passanten die langs het scherm liepen, waardoor het
leek alsof voorbijgangers het incident negeerden. De confrontatie met
deze beelden, leverde bij omstanders discussie op over het onderwerp
`geweld tegen medewerkers met een publieke taak.'