Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Billboards campagne BZK wint bronzen leeuw in Cannes

6 juli 2010

Tijdens het International Advertising Festival in Cannes hebben billboards die tijdens de campagne "Meer veiligheid op straat"van het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties werden ingezet, de derde prijs gewonnen.

De interactieve billboards wonnen de bronzen leeuw (extern) in de categorie film voor een campagne (extern) waarbij voorbijgangers in Amsterdam en Rotterdam bewust werden gemaakt van geweld tegen werknemers met een publieke taak.

De billboardcampagne, ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau N=5, toonde op een scherm hoe jongeren ambulancepersoneel lastig vielen. Deze geënsceneerde beelden werden gecombineerd met rechtstreekse camerabeelden van passanten die langs het scherm liepen, waardoor het leek alsof voorbijgangers het incident negeerden. De confrontatie met deze beelden, leverde bij omstanders discussie op over het onderwerp `geweld tegen medewerkers met een publieke taak.'