Multinationals maken pulp van Indonesisch regenwoud
Corporate Express koopt fout papier van Sinar Mas
06 juli 2010
Nederland -- Amsterdam, 6 juli 2010 - De Nederlandse multinational in
kantoorartikelen Corporate Express koopt papier dat is gemaakt van
bomen uit een van de laatste regenwouden van Indonesië. Dat blijkt uit
een nieuw rapport van Greenpeace over de destructieve praktijken van
palmolie- en papierpulpproducent Sinar Mas. Het bedrijf in
kantoorartikelen draagt daarmee bij aan de verwoesting van het
regenwoud op het eiland Sumatra. Unieke en ernstig bedreigde
diersoorten zoals de Sumatraanse tijger, de Sumatraanse orang-oetan en
ook de Sumatraanse olifant dreigen hierdoor uit te sterven. Niet alleen
Corporate Express, maar ook de multinationals Kentucky Fried Chicken en
HP nemen papierpulp af van Sinar Mas.
Na de palmoliesector is de papierpulpindustrie de belangrijkste
veroorzaker van de razendsnelle ontbossing in Indonesië. Greenpeace
roept bedrijven daarom op om geen palmolie én geen papier van de Sinar
Mas groep te gebruiken in hun producten en verpakkingen. Bedrijven
zoals Nestlé, Unilever en Kraft geven hier gehoor aan. Naast het
uitbannen van palmolie van de Sinar Mas groep zijn ze ook bezig om hun
verpakkingen 100 procent Sinar Mas-vrij te maken. Bedrijven zoals
Xerox, H&M en Gucci gingen hen al voor.
Voor het rapport `How Sinar Mas is Pulping the Planet' onderzocht
Greenpeace de activiteiten van de papiertak van Sinar Mas in twee
belangrijke natuurgebieden op het Indonesische eiland Sumatra. De
onderzoekers legden vast hoe het bedrijf grote oppervlaktes van het
oerwoud Bukit Tigapuluh met de grond gelijk maakt. Dit is een van de
laatste vluchthavens van de laatste vierhonderd Sumatraanse tijgers. De
grootschalige kap is niet alleen desastreus voor de flora en fauna, ook
het klimaat wordt geschaad door de enorme hoeveelheden CO2 die uit de
bodem vrijkomen.
Het Sinar Mas-bedrijf Asia Pulp and Paper gebruikt het hout uit deze
bossen als grondstof voor zijn twee papierpulpfabrieken op Sumatra.
Vanuit daar vinden de laatste Sumatraanse oerwouden hun weg over de
wereld als kopieerpapier, zakdoekjes, kartonnen bekertjes en
toiletpapier. Het onderzoek van Greenpeace laat zien dat vele bekende
internationale bedrijven deze producten zelf gebruiken of doorverkopen
aan consumenten. Daarmee zijn ze medeplichtig aan de teloorgang van de
laatste stukken ongerept regenwoud op het al grotendeels ontboste
Sumatra.
Tom Grijsen, Greenpeace persvoorlichter 06-25031014 Michiel van Geelen,
Greenpeace campagneleider Bossen 06-25031007
Greenpeace