GroenLinks
GroenLinks wil `Geen gezeur aan mijn deur register'
Dinsdag 6 juli 2010, 14:20u - Bruno Braakhuis
In navolging van het `bel-me-niet register', moet er ook een
`bel-niet-aan register' komen. Dat bepleit GroenLinks Tweede Kamerlid
Bruno Braakhuis in schriftelijke vragen aan de minister van Economische
Zaken. Uit consumentenonderzoek van het onderzoeksbureau CentERdata van
de Universiteit van Tilburg blijkt, dat bijna 63% van de Nederlanders
daarvoor is.
Braakhuis: "Wie kent het niet? Na een lange dag werken zit je net
lekker te eten en dan belt er een verkoper aan. Tegen de tijd dat je
aan de colporteur hebt uitgelegd dat je echt niet geĂŻnteresseerd bent,
is je eten koud. Erg vervelend. Het onderzoek van CentERdata laat zien
dat een ruime meerderheid van de Nederlanders daar begrijpelijkerwijs
niet op zit te wachten."
Sinds 1 oktober 2009 bestaat er in Nederland een `bel-me-niet
register'. Mensen die niet ongevraagd gebeld willen worden door
bedrijven kunnen zich laten registreren. Sinds de invoering hebben al
meer dan vier miljoen mensen zichzelf aangemeld. Het is helaas nog niet
helemaal waterdicht. Soms worden mensen toch nog gebeld.
Braakhuis: "Het aantal aanmeldingen laat zien dat veel mensen geen zin
hebben in ongevraagde verkooppraatjes. Er moet daarom zo snel mogelijk
ook een `Geen gezeur aan mijn deur register' komen. Consumenten moeten
de keuze hebben of ze wel of geen verkopers aan de deur willen. Door
invoering van het register garandeer je die keuzevrijheid."
In maart van dit jaar pleitte de Consumentenbond ook al voor een `Geen
gezeur aan mijn deur register'. De minister van EZ was daar toen niet
voor, omdat het lastig te handhaven zou zijn. "Daar heb ik nog geen
overtuigende argumenten voor gehoord. Waarom zou een register voor het
gebruik van de deurbel lastiger te handhaven zijn dan een register voor
de telefoon? In beide gevallen kan een consument die zich heeft laten
registreren, een klacht indienen als er toch een verkoper met een
`geweldige aanbieding' komt", aldus het nieuwe GroenLinks Kamerlid.
Vragen van het Kamerlid Braakhuis aan de demissionaire minister van
Economische Zaken over het instellen van een `Geen gezeur aan mijn deur
register':
1. Heeft u kennis kunnen nemen van het door CentERdata uitgebrachte
rapport `Monitor Direct Marketing, Consumentenonderzoek naar
telemarketing en colportage' ?
2. Wat is uw reactie op de conclusie dat 62,6% van de Nederlanders zich
kan vinden in het instellen van een `Bel-niet-aan register'?
3. Bent u het met mij eens dat deze mensen de keuze zouden moeten
hebben, om zich in een `Bel-niet-aan register' te laten registreren?
4. Staat u nog steeds negatief tegenover invoering van een dergelijk
register in verband met de handhaafbaarheid ervan? En zo ja;
- Waarom is een `Bel-niet-aan register' volgens u lastiger te handhaven
dan een `Bel-me-niet register'?
- Bent u het met mij eens dat een `Bel-niet-aan register' op
vergelijkbare wijze te handhaven zou zijn als het `Bel-me-niet
register', namelijk door consumenten, die zich in het register hebben
laten registreren, de mogelijkheid te geven om een klacht in te dienen
als ze toch colporteurs aan de deur krijgen?