ProRail
Persbericht
06-07-2010
Einde wateroverlast dankzij nieuwe spoorbrug
ProRail, waterschap Roer en Overmaas, de provincie Limburg en de
gemeente Echt-Susteren vieren donderdag samen de afronding van het
project de Vloedgraaf. Dankzij de aanleg van een nieuwe spoorbrug is de
Vloedgraaf door het waterschap ter hoogte van de brug verbreed. Ook is
er een fietspad en een twaalf meter brede faunapassage aangelegd. De
kans op overstromingen en opstuwingen is nu sterk verminderd en twee
natuurgebieden zijn na tientallen jaren weer met elkaar verbonden.
Voorkomen wateroverlast
In de oude situatie liep de Vloedgraaf door een vierkante betonnen
onderdoorgang (duiker) onder de spoorlijn Roermond-Sittard door. Deze
onderdoorgang was zo smal dat er bij hoog water overstromingen
ontstonden. Een nieuwe brede spoorbrug maakt het voor waterschap Roer
en Overmaas mogelijk de Vloedgraaf te verbreden waardoor er een einde
kwam aan de opstuwende werking van de onderdoorgang. Nu de Vloedgraaf
meer ruimte heeft, behoren overstromingen tot het verleden.
Faunapassage
De vernieuwing van de spoorbrug is ook een onderdeel van het
provinciale Meerjarenplan Ontsnippering dat wordt gefinancierd door het
Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Doel van dit project is
(versnipperde) natuurgebieden weer met elkaar te verbinden. Daarom is
onder de spoorbrug een twaalf meter brede faunapassage aangelegd die de
natuurgebieden IJzerenbosch en ât Hout met elkaar verbindt. Dieren als
reeën, eekhoorns en kikkers krijgen hierdoor een veel groter
leefgebied. De Vloedgraaf is het eerste MJPO project dat door ProRail
is afgerond.