Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Aanleg A2-passage stap dichterbij
01-07-2010
Ministers Huizinga (Ruimte en Milieu) en Eurlings (Verkeer en
Waterstaat) hebben het Ontwerp-Tracébesluit (OTB) en
milieueffectrapport (MER) `A2 Passage Maastricht' getekend en daarmee
vrijgegeven voor de ter visie legging.
Van 6 juli tot en met 16 augustus 2010 kunnen alle belanghebbenden op
het OTB/MER reageren. Deze rijksprocedure is nodig voor de
ondertunneling van de huidige N2 tussen Geusselt en Europaplein.
Het plan is financieel mede mogelijk gemaakt door de ministeries van
VenW en VROM. Minister Eurlings: "Maastricht is niet het einde van
Nederland maar het begin van Europa. Dit grote werk aan de
internationale A2 en aan deze verbindende stad is dan ook de totale
investering door Rijk en regio van bijna 700 miljoen euro dubbel en
dwars waard."
Het totaalplan leidt tot een goede verkeersdoorstroming van de A2.
"Daarnaast gaat de kwaliteit van leven voor Maastrichtenaren er fors op
vooruit. Ze krijgen schonere lucht, de geluidsoverlast neemt af, en een
belangrijke barrière verdwijnt", aldus Huizinga.
Voorbereidingen totaalplan
In 2003 zijn de samenwerkende overheden, Rijkswaterstaat [opmVROM:
volgens onze mensen acteerde Rijskwaterstaat hierbij namens zowel V&W
als ook VROM], gemeente Maastricht, Provincie Limburg en gemeente
Meerssen begonnen met de voorbereidingen voor één totaalplan voor stad
en snelweg, voor voetgangers, fietsers en automobilisten, voor inwoners
en bezoekers, voor infrastructuur en stadsontwikkeling. Dat totaalplan
is de Groene Loper van Avenue2 geworden, bekend uit de vorige grote,
stadsbrede consultatieronde eind 2008/begin 2009.
2010 is het jaar van de wettelijke procedures. De Groene Loper is
vertaald in een Ontwerp-Tracébesluit (OTB) en milieueffectrapport (MER)
en wordt vertaald in Ontwerp-Bestemmingsplannen. De
Tracé/m.e.r.-procedure is nodig voor de ombouw van de huidige Rijksweg
N2 tot autosnelweg in een tunnel, de direct daarmee samenhangende
overige wegen en de verknoping van de A2 met de A79.
De verschillende bestemmingsplannen zijn nodig voor de nieuwbouw in de
stad en de ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven.
Waarop reageren?
Het Ontwerp-Tracébesluit bevat onder meer de volgende onderwerpen:
* De ombouw van de bestaande Rijksweg A2 tussen knooppunt Kruisdonk
en de aansluiting Randwyck tot autosnelweg, inclusief de
aansluiting Geusselt (t/m Meerssenerweg) en Europaplein;
* De realisatie van een gestapelde tunnel tussen de knooppunten
Geusselt en Europaplein, waarvan de onderste buizen zijn bestemd
voor het doorgaande verkeer (A2) en de bovenste tunnelbuizen voor
het bestemmingsverkeer;
* Het volledig maken van de verknoping A2/A79.
* De situatie tijdens de bouw. Dit omvat onder meer:
+ de tijdelijke Rijksweg N2;
+ de tijdelijke werkterreinen.
A2