Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Brussel, 5 juli 2010

Detailhandel Nederland roept de Europese Commissie op diepgaand onderzoek te doen naar marktverdeling door fabrikanten. Nationale verkooporganisaties van fabrikanten weigeren regelmatig producten te verkopen aan winkels gevestigd in een andere lidstaat.

,Nederlandse winkels wordt het daardoor onmogelijk gemaakt bij de inkoop te profiteren van prijsverschillen tussen Europese lidstaten. Het is duidelijk dat de Europese interne markt hier niet werkt. Detailhandel Nederland roept de Europese Commissie daarom op aan deze vorm van marktverdeling paal en perk te stellen. Niet alleen winkels worden hierdoor gedupeerd, maar uiteindelijk ook de consument, stelt Patricia Hoogstraaten, bestuurslid van Detailhandel Nederland.

Hoogstraaten, tevens voorzitter van de stuurgroep Europa van Detailhandel Nederland, reageert daarmee op het vandaag door de Europese Commissie gepubliceerde onderzoeksrapport `Naar efficiëntere en eerlijker detailhandelsdiensten in de Europese markt in 2020'. In het rapport analyseert de Commissie de werking van de detailhandelsmarkten en doet zij aanbevelingen voor verbeteringen.

Fabrikanten frustreren parallelimporten door retailers. Hierdoor bestaan er vaak aanzienlijke verschillen in prijzen tussen lidstaten. Zo liggen volgens de Europese Commissie bijvoorbeeld de prijzen van levensmiddelen en non-alcoholische dranken in België gemiddeld 28,4% hoger dan in Nederland.

Fabrikanten zullen prijsdiscriminatie volgens de Europese Commissie tegen iedere prijs in stand proberen te houden. Dit is volgens de Commissie in strijd met het in de Europese verdragen verankerde vrije verkeer van goederen. Echter, in de praktijk blijkt het Europese mededingingsrecht een bot wapen tegen het door fabrikanten tegengaan van parallelimporten door winkels. Het Europese mededingingsrecht geldt niet voor overeenkomsten die pan-Europees opererende fabrikanten als moedermaatschappij met hun nationale verkooporganisaties sluiten, indien deze organisaties een economische eenheid vormen en handelen op basis van instructies van de moedermaatschappij. Detailhandel Nederland vindt dat deze lacune in het mededingingsrecht snel moet worden opgevuld.

Noot aan de redactie
Detailhandel Nederland vertegenwoordigt de winkeliers van Nederland. Het stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland representeert 110.000 winkeliers en de sector biedt werk aan 755.000 werknemers.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Hendrik Jan van Oostrum, hoofd van bureau Brussel van Detailhandel Nederland. Telefoon (0032)-2-7365830, (0032-4-94334166) of e-mail hendrikjan.vanoostrum@dedetailhandel.nl

---- --