Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Brussel, 5 juli 2010
Detailhandel Nederland roept de Europese Commissie op diepgaand onderzoek te doen
naar marktverdeling door fabrikanten. Nationale verkooporganisaties van fabrikanten
weigeren regelmatig producten te verkopen aan winkels gevestigd in een andere
lidstaat.
,Nederlandse winkels wordt het daardoor onmogelijk gemaakt bij de inkoop te
profiteren van prijsverschillen tussen Europese lidstaten. Het is duidelijk dat de
Europese interne markt hier niet werkt. Detailhandel Nederland roept de Europese
Commissie daarom op aan deze vorm van marktverdeling paal en perk te stellen. Niet
alleen winkels worden hierdoor gedupeerd, maar uiteindelijk ook de consument, stelt
Patricia Hoogstraaten, bestuurslid van Detailhandel Nederland.
Hoogstraaten, tevens voorzitter van de stuurgroep Europa van Detailhandel Nederland,
reageert daarmee op het vandaag door de Europese Commissie gepubliceerde
onderzoeksrapport `Naar efficiëntere en eerlijker detailhandelsdiensten in de Europese
markt in 2020'. In het rapport analyseert de Commissie de werking van de
detailhandelsmarkten en doet zij aanbevelingen voor verbeteringen.
Fabrikanten frustreren parallelimporten door retailers. Hierdoor bestaan er vaak
aanzienlijke verschillen in prijzen tussen lidstaten. Zo liggen volgens de Europese
Commissie bijvoorbeeld de prijzen van levensmiddelen en non-alcoholische dranken in
België gemiddeld 28,4% hoger dan in Nederland.
Fabrikanten zullen prijsdiscriminatie volgens de Europese Commissie tegen iedere prijs
in stand proberen te houden. Dit is volgens de Commissie in strijd met het in de
Europese verdragen verankerde vrije verkeer van goederen. Echter, in de praktijk blijkt
het Europese mededingingsrecht een bot wapen tegen het door fabrikanten tegengaan
van parallelimporten door winkels. Het Europese mededingingsrecht geldt niet
voor overeenkomsten die pan-Europees opererende fabrikanten als
moedermaatschappij met hun nationale verkooporganisaties sluiten, indien deze
organisaties een economische eenheid vormen en handelen op basis van instructies van
de moedermaatschappij. Detailhandel Nederland vindt dat deze lacune in het
mededingingsrecht snel moet worden opgevuld.
Noot aan de redactie
Detailhandel Nederland vertegenwoordigt de winkeliers van Nederland. Het stelt zich
ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te
optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland representeert 110.000
winkeliers en de sector biedt werk aan 755.000 werknemers.
Voor meer informatie kunt u terecht bij Hendrik Jan van Oostrum, hoofd van bureau
Brussel van Detailhandel Nederland. Telefoon (0032)-2-7365830, (0032-4-94334166)
of e-mail hendrikjan.vanoostrum@dedetailhandel.nl
---- --