Oranje steekt met 'groen' bordspel Europese concurrenten de ogen uit Beste jonge ondernemers komen uit Nederland
Den Haag, 5 juli 2010
Afgelopen weekend ging het Nederlandse studentenbedrijf 'Greeny Games' er met de prijs voor beste jonge ondernemers vandoor tijdens de jaarlijkse Europese ondernemerswedstrijd voor HBO-studenten. Tijdens deze spectaculaire 'Ja-Ye European Enterprise Challenge 2010' - dit jaar gehouden in Sofia, Bulgarije - nemen studerende ondernemers uit heel Europa het tijdens een bloedstollende finale tegen elkaar op. De Nederlandse inzending bestond uit studenten van de Hogeschool Utrecht die afgelopen jaar deelnamen aan het onderwijsprogramma van Jong Ondernemen. Met hun product 'Greeny Games' zetten zij een bordspel op de markt dat kinderen vanaf 8 jaar op een leuke manier leert hoe je met het milieu hoort om te gaan.
Net als de variatie onder de inzendingen maakte ook de kwaliteit waarmee de Europese jonge ondernemers hun producten op de markt zetten indruk. Zo ging de tweede prijs ging naar Noorse onderneming 'Top safe', een veiligheidsvest voor hoogwerkers. En werd het vooruitstrevende karakter van de Portugezen met een LCD scherm voor restauranttafels beloond met de derde prijs. Maar het overall ondernemerschap dat Greeny Games (
Greeny Games
Om kinderen vroeg milieubewust te maken heeft het studentenbedrijf van de Hogeschool Utrecht 'Greeny Games' ontwikkeld. Met dit spannende educatieve bordspel leren kinderen op een leuke manier hoe belangrijk het milieu is. Het groene aapje 'Greeny' laat zien dat hele kleine dingen al bijdragen aan een beter milieu. Vanzelfsprekend is het Greeny Games bordspel volledig milieuvriendelijk geproduceerd.
Internationaal jong ondernemersnetwerk
De internationale organisatie Junior Achievement (
Cees Pille, directeur van Jong Ondernemen in Nederland: "Onze programma's bieden de mogelijkheid voor jongeren om hun ondernemerskwaliteiten te ontdekken. Hoewel Nederlanders bekend staan om hun handelsgeest, lopen we in Europa ver achter als het gaat om eigen ondernemerschap. Onvoldoende studenten zien ondernemen namelijk als een carrièrerichting. Deze internationale entourage biedt jongeren wereldwijd de unieke kans om hun ervaringen over de grenzen heen te delen. De interactie onder de deelnemers en hun uitwisseling van zakelijke tactieken doen je gelukkig beseffen dat als het aan hen ligt, het met een volgende generatie ondernemers wereldwijd wel goed moet komen." In Nederland deden in 2009-2010 meer dan 20.000 scholieren en studenten van basisonderwijs tot universiteit mee aan deze onderwijsprogramma's. Dinsdag 20 juli stuurt Jong Ondernemen Nederlands' beste MBO-studentenbedrijf 'Pim' naar Sardinië, Italië voor de finale van de European Company Competition op MBO niveau.
Ingezonden persbericht