Saxion
BR>
ma 05 juli 2010
Onderzoek Saxion: door social media meer stemmen voor politici
Politici die actief zijn op Hyves, Facebook, Youtube en Twitter krijgen
bij verkiezingen over het algemeen meer stemmen dan hun partijgenoten
die geen gebruik maken van social media.
Dat blijkt uit de resultaten van het tweede onderzoek dat Saxion heeft
verricht tijdens de landelijke verkiezingen van 9 juni.
Vooral binnen de Partij van de Dieren, Piratenpartij, CDA, PVDA en
ChristenUnie behalen actieve social media gebruikers over het algemeen
meer stemmen. Er zijn duidelijke significante verschillen naar voren
gekomen. Dat het gebruik van social media niet altijd een voorsprong
oplevert wordt duidelijk bij partijen als de PVV, SGP, Nieuw NL, MenS
en Partij één. Binnen de ene partij heeft social media gebruik veel
meer effect dan in een andere partij. Dit heeft te maken met de
doelgroep, maar ook met de wijze waarop het medium inhoudelijk wordt
ingezet.
Het kenniscentrum Design en Technologie van Saxion volgde de landelijke
politici en keken of er `waarneembare' invloed is uitgegaan van het
gebruik van social media op het stemgedrag. Eerder publiceerde zij de
onderzoeksresultaten over de impact van sociale media op de
gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010.
Vervolgonderzoeken
Onderzoekers Luc de Krosse, Robin Effing, Theo Huibers en studenten van
de opleidingen Kunst en Techniek en Human Information Design & Strategy
van Saxion gaan verder met vervolgonderzoeken naar de impact van het
gebruik van social media binnen de politiek. De onderzoeken worden
uitgebreid met participatieonderzoeken voor doelgroepen zoals
buurtgemeenschappen, kerken en verenigingen.