Groen!
Hoger Onderwijs: wél nieuwe democratiseringsgolf, géén nieuwe
territoriumstrijd
door Elisabeth Meuleman (Vlaams parlementslid) op 5 juli 2010 in "Onderwijs"
Op 24 februari werd door het Vlaams Parlement een ad hoc commissie
'Hoger Onderwijs' opgericht. Doel van de commissie was om, in het licht
van het Bolognaproces, een visie uit te tekenen over de toekomst van
het Vlaamse hoger onderwijslandschap. Op donderdag 8 juli zal de nota
met beleidsaanbevelingen in het Vlaams Parlement plenair worden
gestemd. Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman vindt dat de commissie
zich te veel heeft toegespitst op structuren en te weinig de kaart
heeft getrokken van een doorgedreven democratisering. Groen! vraagt een
uitgebreid 'actieplan Democratisering Hoger Onderwijs' met een Task
Force democratisering die het actieplan opvolgt.
"De democratisering van het hoger onderwijs stokt," stelt Meuleman. "De
sociale ongelijkheid is veel hardnekkiger dan gedacht. Vooral
allochtone studenten stromen nauwelijks door. De kloof in
participatiegraden tussen verschillende sociale groepen moet dringend
verkleind worden. Wanneer we de beschikbare middelen daar niet maximaal
voor inzetten, zullen de maatschappelijke gevolgen enorm zijn.
Laaggeschoolden geraken in Vlaanderen immers steeds moeilijker aan een
job. Een groter wordende groep laaggeschoolde schoolverlaters dreigt zo
aansluiting met de arbeidsmarkt te verliezen."
"De maatschappelijke beleidsnota heeft het over een 'war on talent'
maar die wordt vooral gesitueerd op het niveau van de internationale
competitie, terwijl er in Vlaanderen nog steeds heel veel talent
onaangeroerd blijft," aldus nog Meuleman. Een peperdure hervorming van
het hoger onderwijs moet voor Groen! dan ook een duidelijke meerwaarde
hebben, en een grote democratiseringsgolf teweeg brengen.
Groen! vraagt een uitgebreid 'actieplan Democratisering Hoger
Onderwijs' met een Task Force democratisering die het actieplan
opvolgt. De democratisering moet ook financieel worden onderbouwd door
allochtone studenten en studenten van ouders met een laag
opleidingsniveau extra financiering te laten genereren voor de
instelling waar ze schoollopen. Verder zijn we voorstander van een
oriënteringsmoment in het secundair onderwijs. Ook vraagt Groen! een
doorlichting door het Rekenhof van de besteding van de middelen van het
hoger onderwijs. Daarbij moet vooral aandacht zijn voor de verhouding
in de financiering van onderzoek ten opzichte van onderwijs, de
financiering van onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur, en de
besteding van middelen aan marketing- en rekruteringscampagnes.
De discussie in de speciale commissie hoger onderwijs en de
beleidsaanbevelingen die hieruit voort komen richten zich voor Groen!
te veel op de structuur van het hoger onderwijslandschap en op de
instellingen. De territoriumstrijd tussen de instellingen vertroebelde
de echte discussie. Voor Groen! moet de concurrentie tussen netten en
associaties door de overheid worden afgeremd ten voordele van
rationele, regionale samenwerking tussen instellingen, zodat zoveel
mogelijk jongeren worden bereikt.
In de plenaire vergadering van 8 juli zal Groen! een motie voorleggen
met haar aanbevelingen.
De volledige nota 'Hoger Onderwijs: nieuwe democratiseringsgolf in
plaats van nieuwe territoriumstrijd' kan u hier in pdf-formaat nalezen.
Contact: Elisabeth Meuleman -