Rijksoverheid
Datum 5 juli 2010
Betreft Vragen van het lid Ferrier (CDA) en de voormalige leden Omtzigt
(CDA), Timmer en Kranenveldt-van der Veen (PvdA) over de
samenwerking tussen onderwijs en zorg in de gemeente Losser.
Bijgaand stuur ik u, mede namens minister Klink van het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de antwoorden op de vragen van het lid
Ferrier (CDA) en de voormalige leden Omtzigt (CDA), Timmer en
Kranenveld-van der Veen (PvdA). De vragen met dossiernummer 2010Z08749,
werden mij 25 mei 2010 toegestuurd.
Hoogachtend,
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
mr. A. Rouvoet
Vragen van de leden Omtzigt, Ferrier (beiden CDA), Timmer en Kraneveldt-van der Veen
(beiden PvdA) aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over een cluster 3 school in Losser. (Ingezonden 25 mei 2010)
1
Bent u bekend met het initiatief van de Twentse Zorgcentra en de Stichting Edukint in
Losser, waardoor sinds februari 2009 een school is gestart voor kinderen die binnen het
speciaal onderwijs niet mee kunnen komen vanwege hun lage IQ (35 of lager)? 1)
Ik heb kennis genomen van de brief die het lid Omtzigt (CDA) heeft ontvangen van De
Twentse Zorgcentra.
2
Deelt u de mening dat het van groot belang is dat ook deze kinderen, die vanwege hun
verstandelijke en sociale beperking niet mee kunnen komen op een reguliere cluster 3
school, onderwijs wordt geboden?
Ik ben met u van mening dat ook kinderen met verstandelijke en sociale beperkingen en
een IQ lager dan 35 gestimuleerd moeten worden om zich maximaal te ontwikkelen.
3
Kunt u aangeven wat de reden is dat de school geen onderwijserkenning heeft ontvangen
van de gemeente Losser? Is deze onderwijserkenning wel op korte termijn te verwachten?
Op grond van artikel 76a van de Wet op de expertisecentra, kan het bevoegd gezag van
een school voor speciaal onderwijs bij het regionaal expertisecentrum (rec) waaronder de
school valt, een verzoek indienen voor het inrichten van een nevenvestiging. Het rec
neemt het verzoek op in haar plan met betrekking tot vestiging van nevenvestigingen dat
ter goedkeuring wordt gestuurd aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Het verzoek wordt in bovenbedoeld plan opgenomen als overeenstemming is bereikt met
de gemeente waar de nevenvestiging wordt ingericht en met de bevoegde gezagsorganen
van de scholen binnen het betreffende rec en in de omringende rec's behorend tot
hetzelfde cluster over het inrichten van de nevenvestiging. Reden dat er
overeenstemming met de gemeente moet zijn, is dat de gemeente zorgplichtig wordt voor
de huisvesting van de nevenvestiging. Of de gevraagde overeenstemming met de
gemeente op korte termijn te verwachten is, is onderdeel van de besluitvorming van de
betreffende gemeente.
4
Kunt u bevestigen dat, sinds de pakketmaatregelen van kracht zijn, er inderdaad geen
structurele financiering meer is voor de zorgactiviteiten op deze school, waardoor deze
cluster 3 kinderen tussen wal en schip vallen?
Nee. Het is niet bekend of er geen of minder structurele middelen zijn als gevolg
van de pakketmaatregel AWBZ 2009 voor de zorgactiviteiten op de school. Extra
zorgactiviteiten op school worden ingezet met behulp van (een deel) van de
persoonsgebonden budgetten (pgb's) van de leerlingen. Hoeveel pgb per leerling
wordt ingezet op school is een individuele, jaarlijkse afspraak tussen ouders en
een school. Landelijk zijn er geen afspraken over en wordt er ook geen
administratie van bijgehouden. Hierdoor is er weinig bekend over hoeveel
leerlingen, op welke scholen en op welke wijze een pgb of een deel daarvan
inzetten op school. De pakketmaatregel AWBZ 2009 heeft geleid tot
veranderingen van de indicatiecriteria. Dit betekent niet dat ouders niet meer
(een deel) van het pgb van hun kind kunnen laten inzetten op school voor
zorgactiviteiten die de mogelijkheden van de school zelf overstijgen. Zie verder
ook vraag 5.
5
Waarom is er niet voor gekozen een uitzondering te maken voor deze groep kinderen
waarvoor de combinatie van onderwijs en zorg noodzakelijk is en daarom zwaar worden
getroffen door de pakketmaatregelen?
De AWBZ is bedoeld voor onverzekerbare hulp aan mensen met ernstige
beperkingen. Dit is ook het uitgangspunt van de pakketmaatregel AWBZ 2009.
Mensen met lichte beperkingen verliezen met de pakketmaatregel hun aanspraak
op AWBZ-Begeleiding. Toen bij de start van de pakketmaatregel AWBZ 2009
bleek dat deze een ongewenst effect had voor kinderen met ernstige beperkingen
en hun mogelijkheid pgb in te zetten op school, is per 1 juli 2009 de maximering
van de functie Begeleiding gericht op toezicht met één klasse verhoogd van klasse
2 (3,9 uur/per week) naar klasse 3 (6,9 uur/per week). (Beleidsregels van de
Staatssecretaris van VWS d.d. 16 juni 2009, houdende vervanging van de
bijlagen 6 en 8 van de beleidsregels indicatiestelling AWBZ).
Naast deze aanpassing voor kinderen met ernstige beperkingen, stelt het
ministerie van OCW jaarlijks 10 miljoen beschikbaar voor extra ondersteuning
van zorgleerlingen op school. Scholen kunnen hierop een beroep doen voor
zorgleerlingen die zonder extra ondersteuning niet aan het onderwijs kunnen
deelnemen, maar die als gevolg van de pakketmaatregel AWBZ 2009 geen of
onvoldoende AWBZ-Begeleiding krijgen om in de vorm van een pgb nog (een
deel) op school te kunnen inzetten. (Regeling subsidie regionale expertisecentra
in verband met de pakketmaatregelen AWBZ 2009, Staatscourant 2010, 6640,
d.d. 29 april 2010).
De getroffen maatregelen leiden er toe dat het maken van uitzonderingen niet
noodzakelijk is.
6
Is het waar dat het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) onvoldoende aanknopingspunten
heeft om de zorgactiviteiten te dekken?
Voor leerlingen met lichte beperkingen die een beroep doen op AWBZ-Begeleiding kan het
inderdaad zo zijn dat het CIZ onvoldoende aanknopingspunten heeft. De pakketmaatregel
AWBZ sluit immers mensen met lichte beperkingen uit van een aanspraak op AWBZ-
Begeleiding.
7
Kunt u aangeven wat de precieze gevolgen van de heroverweging binnen passend
onderwijs zijn voor deze specifieke groep kinderen met een IQ van 35 of lager?
Doel van passend onderwijs is dat aan elke leerling, ongeacht zijn of haar
beperkingen, een passend onderwijsaanbod wordt gedaan. Met de heroverweging
binnen passend onderwijs is dit doel niet veranderd.
8
Bent u bereid maatregelen te treffen om de problematiek rondom het combineren van
onderwijs en zorg voor deze kinderen op te lossen? Zo nee, waarom niet?
Het combineren van onderwijs en zorg blijkt in de praktijk lastig te zijn. Per leerling kan
de behoefte aan zorg en onderwijs verschillen, wat betekent dat scholen en
zorgaanbieders zoeken naar mogelijkheden om per leerling maatwerk te leveren. De
beide betrokken ministeries voeren regelmatig overleg om te bezien hoe de bestaande
mogelijkheden om zorg en onderwijs te combineren verder geoptimaliseerd kunnen
worden. Zoals in het antwoord op vraag 4 en 5 al is aangegeven, zijn in dit kader
inmiddels maatregelen getroffen.
1) Brief De Twentse Zorgcentra aan CDA-Kamerlid P.H. Omtzigt d.d. 27 april 2010,
onderhands aan bewindspersoon verstrekt