Buschauffeurs Connexxion boos over uitbesteding werk, bieden directeur
handtekeningen aan
Buschauffeurs van Connexxion in Haarlem en Uithoorn zijn boos over de
plannen van de directie om vier buslijnen in de regio uit te besteden
aan touringcarbedrijven. Daarom bieden zij maandagmiddag directeur Theo
Vegter van Connexxion OV ruim 600 handtekeningen aan.
Het busbedrijf wil een aantal lijnen uit kostenoverweging laten rijden
door een tourbedrijf. "Een tourbedrijf kan goedkoper werken omdat de
cao voor chauffeurs er anders uitziet. Maar dat is concurrentie op
arbeidsvoorwaarden en dat willen we niet. Ov-werk moet ov-werk
blijven", zegt Paul van Golde, bestuurder FNV Bondgenoten.
De verschillen tussen de cao's van Connexxion en touringcarbedrijven
zijn behoorlijk: touringcarchauffeurs krijgen minder toeslagen, een
ander pensioen en mogen elf uur per dag werken, tegen maximaal negen
uur voor chauffeurs bij Connexxion.
Het uitbesteden van buslijnen aan tourbedrijven gebeurt vaker. Alleen
dit keer lijkt het er op dat het ook om schrappen van arbeidsplaatsen
gaat. Van Golde: "Normaal wordt het werk overgenomen door medewerkers
van het tourbedrijf en met het materieel van het tourbedrijf. Nu
verkoopt Connexxion ook de bussen. Wat er met het overgebleven
personeel gebeurt is niet duidelijk."
Het busbedrijf zegt dat de uitbesteding geen personele gevolgen heeft
omdat er nog vacatures zijn op andere vestigingen in de regio en
vanwege de verwachte uitstroom van werknemers naar pensioen en WAO. De
bond verwacht echter dat er geen werk meer zal zijn voor flexkrachten
die volgens de cao na 12 of 18 maanden een vast dienstverband moeten
krijgen.
FNV Bondgenoten