Persbericht
201007.331
Den-Haag, maandag 5 juli 2010
Vectron - de universele locomotief van Siemens voor het Europese
railverkeer
Siemens presenteert met de Vectron een nieuwe generatie locomotieven,
ontwikkeld voor de meest uiteenlopende tractietaken. De locs zijn
inzetbaar in het personen- en goederenvervoer, zowel nationaal als
grensoverschrijdend, en met snelheden tot 160 km/h of 200 km/h. De
verschillende vermogensklassen en spanningssystemen - wisselstroom
(AC), gelijkstroom (DC) of multisystem maken flexibele en
behoefte-specifieke configuraties mogelijk. Landspecifieke ATB-systemen
kunnen gemakkelijk worden vervangen of aangevuld. Een andere
bijzonderheid is de interne deformatiezone, de zogeheten frontend. Deze
is via flensen verbonden met de wagenbak en kan bij eventuele schade
gemakkelijk worden vervangen. De rangschikking van de componenten in
het machinecompartiment maakt optimaal gebruik van de beschikbare
ruimte. Het compleet modulaire concept is ook geschikt voor
exploitanten die slechts kleine aantallen voertuigen nodig hebben.
Het Europese railverkeer verandert in steeds hoger tempo. De logistiek
wordt steeds complexer. Goederen moeten sneller en over grotere
afstanden worden vervoerd. Het grensoverschrijdende verkeer in
Midden-Europa en op de Zuid-Oost Corridor is nu al sterk aanwezig en
zal nog verder toenemen. Om deze verkeersaders en ook toekomstige
groeiregios te kunnen bedienen, moeten moderne locomotieven
'interoperabel' en technisch voorgeconfigureerd zijn. Ze moeten snel en
flexibel landspecifiek aanpasbaar en met intelligente
treinbeveiligingsconcepten uitgerust zijn. Daarnaast bevorderen een
groot milieubewustzijn en nieuwe logistieke concepten de betekenis van
het nationale railtransport.
Siemens biedt meerdere Vectron-modellen aan voor uiteenlopende
transporttaken. De Vectron dekt zowel de vermogensklasse tot 6400 kW
als de middelste vermogensklasse tot 5200 kW voor het regionale
personenvervoer en lichtere goederentreinen. Op de middellange termijn
is ook een diesel-elektrische variant gepland. De wagenbak is ontworpen
voor belastingen met een maximale statische trekkracht van 1500 kN en
een maximale statische drukkracht van 2000 kN.
Voor de aandrijving is de beproefde semi-geveerde
holle-motorasaandrijving voor het vereiste snelheidsbereik verder
ontwikkeld. De Vectron, die standaard ontwikkeld is voor snelheden tot
160 km/u, kan met een aanpassing in de uitrusting worden geupgraded tot
een variant met snelheden tot 200 km/u, zonder dat daarvoor het
draaistel hoeft te worden vervangen. De draaistellen kunnen standaard
of achteraf worden uitgerust met actieve draaidempers (ADD). De ADD
heeft de functie van een conventionele draaidemper, maar is tegelijk
ook actuator. Dat reduceert de geleidings¬krachten in bochten en
verhoogt - door de verminderde slijtage van loopvlakken en wielflensen
- de levensduur van de wielen.
De rangschikking van componenten in het machinecompartiment met
middenpad biedt een optimale benutting van de ruimte en is buitengewoon
onderhoudsvriendelijk. Rekken met dezelfde functie hebben in alle
versies dezelfde inbouwlocaties. De tractieconverter is zelfs nog
korter geworden. Door de gewonnen ruimte was het mogelijk om de
AC-hoofdstroomcomponenten naast de DC-componenten in het
machinecompartiment onder te brengen in plaats van op het dak. In geval
van schade aan de bovenleiding vermindert dat in aanzienlijke mate de
reparatiekosten en de uitvaltijden.
Het treinbeveiligingsconcept van de Vectron is buitengewoon flexibel.
De loc is voorgeconfigureerd om in vrijwel alle Europese landen te
kunnen worden ingezet. Voor de treinbeveiligingsrekken zijn in het
machinecompartiment vaste inbouwplaatsen beschikbaar. De rekken zelf
zijn modulair opgebouwd en kunnen daardoor gemakkelijk worden omgebouwd
of uitgebreid. Ook ondervloer en draaistel zijn voorbereid op
uitbreiding met antennes en asgevers. Het concept van voorgedefinieerde
inbouwplaatsen heeft ook voordelen voor de bestuurdersdesk, omdat voor
latere uitbreidingen geen aparte makeshift-structuren nodig zijn.
Op het gebied van veiligheid biedt de Vectron grote voordelen.
Enerzijds heeft hij een gedefinieerde deformatiezone: het zogeheten
'frontend is via flensen verbonden met de wagenbak. Anderzijds zorgt
het rechte middenpad voor een snelle vluchtroute.
Parallel aan de Vectron is het nieuwe serviceconcept Railcover
ontwikkeld. Dit biedt bij de levering van reserveonderdelen alsmede bij
het preventieve en correctieve onderhoud vrij combineerbare modulen
aan, die geheel aan de specifieke behoeften van de klant kunnen worden
aangepast: van mobiele support op locatie tot en met de full service
voor de complete voertuigvloot zijn er verschillende support-levels
mogelijk, die garant staan voor de grootst mogelijke beschikbaarheid.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Persvoorlichting: Cees den Bakker
Telefoon: +31 (0)70 333 2340
E-mail: cees.den.bakker@siemens.com
Siemens