Radboud Universiteit Nijmegen


* Nieuwe kijk op ...

Nieuwe kijk op schoolproblemen bij kinderen met een aangeboren hartafwijking (Promotie)

Datum
maandag 5 juli 2010

Tijd
10:30

Locatie
Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit
Faculteit der Medische Wetenschappen

Promovendus
mevrouw drs. R.E.A. van der Rijken

Promotors
De heer prof. dr. B.A.M. Maassen (RUG), de heer prof. dr. O. Daniëls

Copromotors
Mevrouw dr. G.M. Hulstijn-Dirkmaat

Titel promotie
Neurocognitive effects of open-heart surgery in school-age children with congenital heart disease

Beschrijving
De schoolprestaties van kinderen met een aangeboren hartafwijking blijven achter bij die van gezonde kinderen. Psycholoog en onderzoeker Rachel van der Rijken toont in haar proefschrift aan dat deze kinderen, ondanks een normale intelligentie, kampen met neurocognitieve problemen en in het bijzonder met een vertraagde motoriek.
Hoewel eerder, internationaal gepubliceerd, onderzoek heeft aangetoond dat dergelijke problemen het gevolg zijn van openhartchirurgie, vindt Van der Rijken in haar onderzoek geen enkel negatief effect van de openhartoperatie. In tegenstelling tot eerder onderzoek zijn de patiëntjes namelijk al getest vóór de hartoperatie en vergeleken met gezonde leeftijdgenoten. De problemen blijken zich al vóór de ingreep voor te doen. Niet de ingreep met de hart-longmachine, maar de hartaandoening zelf lijkt ten grondslag te liggen aan de verminderde prestaties. Van der Rijken adviseert dan ook om de (motorische) ontwikkeling van alle kinderen met een aangeboren hartafwijking zorgvuldig te volgen. Het tijdig signaleren van problemen en het inzetten van de juiste interventies dragen bij aan het voorkomen van schoolproblemen bij deze jonge hartpatiëntjes.

Biografie
Rachel van der Rijken (Dongen, 1977) studeerde psychologie in Tilburg, met als afstudeerrichting Psychonomie, oriëntatie Klinische Neuropsychologie. Ze studeerde cum laude af. Ze deed haar promotieonderzoek op de afdeling Medische Psychologie in samenwerking met het Kinderhartcentrum van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Evidence Based Practice. Zij presenteerde haar onderzoeksresultaten op diverse internationale congressen. Van der Rijken is werkzaam als onderzoekscoördinator voor de afdeling Forensische Jeugdpsychiatrie van Psychotherapeutisch Centrum De Viersprong.

Contactpersoon
Alleen voor journalisten: Persvoorlichting UMC St Radboud

E-mail
umcstradboud@umcn.nl

Telefoon
(024) 361 89 10