4 Juli 2010
Tom Coronel tevreden na première in Portimao
De zesde en de zevende plaats in de beide races van het FIA WK
Toerwagens (WTCC) op het circuit van Portimao in Portugal was meer dan
SEAT-coureur Tom Coronel had verwacht, nadat een olielek tijdens de
kwalificatie hem had weerhouden van een betere positie in de
startopstelling voor de eerste wedstrijd. Ik heb in beide races punten
gescoord en veel plezier gehad, dus mijn oordeel over het weekeinde,
het eerste WTCC-evenement in Portimao, is beslist positief, zegt
Coronel, die bij zijn campagne wordt ondersteund door McGregor en TW
Steel.
Naast het WK Voetbal was vooral het warme weer het voornaamste
gespreksonderwerp tijdens het raceweekeinde. Als je met vakantie bent,
is het natuurlijk lekker, maar als je moet werken is het wel erg warm,
vertelde Tom Coronel. Maar zelfs daaraan heeft men bij de aanleg van
het circuit gedacht: middenin de paddock bevindt zich een groot
zwembad, waarin iedereen in de loop van het weekeinde wel een paar keer
verkoeling komt zoeken. Coureurs, monteurs, journalisten en fotografen,
televisiemensen: iedereen die niet in de pits of in het perscentrum aan
het werk is, zit het liefst ergens bij het zwembad, want daar is het
nog het beste uit te houden, constateerde Coronel.
Maar natuurlijk bestond het raceweekeinde niet alleen maar uit relaxen
bij het zwembad, er moest ook gereden worden. Omdat het WTCC voor het
eerst op het circuit van Portimao reed, was er op vrijdag een test van
een half uur, die Coronel met een tijd van 1:58,283 minuten als elfde
afsloot. Op zaterdagochtend wist hij wel zijn tijd te verbeteren tot
1:57,265 minuten, maar niet zijn positie: in de eerste vrije training
was hij 13e. In de tweede vrije training liet Coronel echter de tweede
tijd aantekenen: met zijn persoonlijke snelste ronde van 1:56,925
minuten was hij tevens de best geklasseerde SEAT-rijder. Dat stemt
hoopvol, zei de coureur met het oog op de kwalificatie en de races.
Foto: FIA WTCC
In de kwalificatie kon Coronel de verwachtingen echter niet waarmaken:
met een rondetijd van 1:56,946 minuten kwam hij niet verder dan de 15e
positie in de startopstelling. De reden bleek te liggen in een olielek
in de motor. Coronel: Ik kreeg constant een oliealarm en de olie die
uit de motor liep, kwam ook op de banden terecht. Daardoor was er geen
snellere rondetijd mogelijk. Zonder het genoemde technische probleem
had er zeker een beter resultaat ingezeten, aldus Coronel: We zaten er
vanmorgen lekker bij, zoals ook wel bleek uit de tweede tijd in de
tweede vrije training. We gingen dus zonder meer uit van een plaats bij
de eerste tien, hadden ook geen nieuwe banden gemonteerd of zo, maar
ja, toen kwam dat oliealarm. Dat is wel een flinke tegenvaller.
Na de problemen met olieverlies in de kwalificatie besloot het team
geen onnodige risicos te nemen en voor de racedag een andere
TDI-dieselmotor in de auto te bouwen. Ze hebben tot vrij laat in de
avond gewerkt, maar op zondag was mijn auto voor de warm-up weer
tip-top in orde, stelde Tom Coronel tevreden vast. In de 15 minuten
durende warm-up reed Coronel de 16e tijd. Ik heb maar zes ronden
gereden, meer was niet nodig. Het enige doel was om vast te stellen dat
alles werkte zoals het moet en dat was het geval, dus voor de race was
ik optimistisch. Het wisselen van de motor had geen negatieve gevolgen
voor Coronels positie in de startopstelling, omdat hij met de vorige
motor de races van Monza en Zolder gereden had. Na twee evenementen mag
volgens het WTCC-reglement zonder consequenties de motor worden
gewisseld.
Foto: SEAT Nederland
In de eerste wedstrijd legde Coronel met een goede start al de basis
voor een goed resultaat: na de eerste ronde kwam hij als tiende door.
Vervolgens won hij in de zevende ronde twee plaatsen, toen
SEAT-merkgenoten Michel Nykjaer en Norbert Michelisz met elkaar van de
baan raakten. Daarmee reed Coronel al in uitzichtrijke positie voor een
startplaats voorin het veld in race 2. Toen vervolgens ook nog Jordi
Gené en Rob Huff uitvielen, was Coronel al zesde en op die positie kwam
hij ook over de finishlijn, wat hem niet alleen waardevolle punten voor
het kampioenschap, maar ook een positie op de tweede startrij voor de
tweede race opleverde. In het begin was ik redelijk agressief en
daardoor kon ik al plaatsen goedmaken, maar toen zag ik dat Huff
problemen kreeg met de banden en dat dat wel eens een issue zou kunnen
worden. Daarom heb ik niet teveel risicos genomen en uiteindelijk
eindigde ik als zesde, verklaarde Coronel.
Foto: SEAT Nederland
In de tweede race eindigde Coronel aanvankelijk als zevende, maar zou
later doorschuiven naar de zesde plaats door een tijdstraf van Rob
Huff. De Engelsman eindigde als derde maar werd bestraft voor zijn
acties op Augusto Farfus. Coronel startte als derde, maar verloor bij
de start al een positie omdat Fredy Barth voor hem bleef staan en hij
moest uitwijken. In het verdere verloop van de race werd hij door
diverse coureurs aangetikt en verloor hij enkele plaatsen, waardoor hij
als zevende over de eindstreep reed. Dat leek echt nergens op. Tarquini
tikte me twee keer aan, Muller twee keer, Monteiro twee keer, Priaulx
een keer. Niemand heeft me ingehaald door me bijvoorbeeld uit te
remmen, maar alleen door tegen me aan te rijden. Ik ben de achterbumper
kwijtgeraakt en de uitlaat was beschadigd, waardoor ik snelheid tekort
kwam. Maar goed, het is nu eenmaal zo. Als geheel ben ik met dit
weekeinde best tevreden. Ik heb twee keer punten gescoord, wat het doel
is, en lekker geracet. En de resultaten zijn beter dan waarop ik
gisteren na de kwalificatie had gerekend.
Tom Coronel