Tom Coronel

4 Juli 2010
Tom Coronel tevreden na première in Portimao

De zesde en de zevende plaats in de beide races van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het circuit van Portimao in Portugal was meer dan SEAT-coureur Tom Coronel had verwacht, nadat een olielek tijdens de kwalificatie hem had weerhouden van een betere positie in de startopstelling voor de eerste wedstrijd. Ik heb in beide races punten gescoord en veel plezier gehad, dus mijn oordeel over het weekeinde, het eerste WTCC-evenement in Portimao, is beslist positief, zegt Coronel, die bij zijn campagne wordt ondersteund door McGregor en TW Steel.

Naast het WK Voetbal was vooral het warme weer het voornaamste gespreksonderwerp tijdens het raceweekeinde. Als je met vakantie bent, is het natuurlijk lekker, maar als je moet werken is het wel erg warm, vertelde Tom Coronel. Maar zelfs daaraan heeft men bij de aanleg van het circuit gedacht: middenin de paddock bevindt zich een groot zwembad, waarin iedereen in de loop van het weekeinde wel een paar keer verkoeling komt zoeken. Coureurs, monteurs, journalisten en fotografen, televisiemensen: iedereen die niet in de pits of in het perscentrum aan het werk is, zit het liefst ergens bij het zwembad, want daar is het nog het beste uit te houden, constateerde Coronel.

Maar natuurlijk bestond het raceweekeinde niet alleen maar uit relaxen bij het zwembad, er moest ook gereden worden. Omdat het WTCC voor het eerst op het circuit van Portimao reed, was er op vrijdag een test van een half uur, die Coronel met een tijd van 1:58,283 minuten als elfde afsloot. Op zaterdagochtend wist hij wel zijn tijd te verbeteren tot
1:57,265 minuten, maar niet zijn positie: in de eerste vrije training was hij 13e. In de tweede vrije training liet Coronel echter de tweede tijd aantekenen: met zijn persoonlijke snelste ronde van 1:56,925 minuten was hij tevens de best geklasseerde SEAT-rijder. Dat stemt hoopvol, zei de coureur met het oog op de kwalificatie en de races.

Foto: FIA WTCC

In de kwalificatie kon Coronel de verwachtingen echter niet waarmaken: met een rondetijd van 1:56,946 minuten kwam hij niet verder dan de 15e positie in de startopstelling. De reden bleek te liggen in een olielek in de motor. Coronel: Ik kreeg constant een oliealarm en de olie die uit de motor liep, kwam ook op de banden terecht. Daardoor was er geen snellere rondetijd mogelijk. Zonder het genoemde technische probleem had er zeker een beter resultaat ingezeten, aldus Coronel: We zaten er vanmorgen lekker bij, zoals ook wel bleek uit de tweede tijd in de tweede vrije training. We gingen dus zonder meer uit van een plaats bij de eerste tien, hadden ook geen nieuwe banden gemonteerd of zo, maar ja, toen kwam dat oliealarm. Dat is wel een flinke tegenvaller.

Na de problemen met olieverlies in de kwalificatie besloot het team geen onnodige risicos te nemen en voor de racedag een andere TDI-dieselmotor in de auto te bouwen. Ze hebben tot vrij laat in de avond gewerkt, maar op zondag was mijn auto voor de warm-up weer tip-top in orde, stelde Tom Coronel tevreden vast. In de 15 minuten durende warm-up reed Coronel de 16e tijd. Ik heb maar zes ronden gereden, meer was niet nodig. Het enige doel was om vast te stellen dat alles werkte zoals het moet en dat was het geval, dus voor de race was ik optimistisch. Het wisselen van de motor had geen negatieve gevolgen voor Coronels positie in de startopstelling, omdat hij met de vorige motor de races van Monza en Zolder gereden had. Na twee evenementen mag volgens het WTCC-reglement zonder consequenties de motor worden gewisseld.

Foto: SEAT Nederland

In de eerste wedstrijd legde Coronel met een goede start al de basis voor een goed resultaat: na de eerste ronde kwam hij als tiende door. Vervolgens won hij in de zevende ronde twee plaatsen, toen SEAT-merkgenoten Michel Nykjaer en Norbert Michelisz met elkaar van de baan raakten. Daarmee reed Coronel al in uitzichtrijke positie voor een startplaats voorin het veld in race 2. Toen vervolgens ook nog Jordi Gené en Rob Huff uitvielen, was Coronel al zesde en op die positie kwam hij ook over de finishlijn, wat hem niet alleen waardevolle punten voor het kampioenschap, maar ook een positie op de tweede startrij voor de tweede race opleverde. In het begin was ik redelijk agressief en daardoor kon ik al plaatsen goedmaken, maar toen zag ik dat Huff problemen kreeg met de banden en dat dat wel eens een issue zou kunnen worden. Daarom heb ik niet teveel risicos genomen en uiteindelijk eindigde ik als zesde, verklaarde Coronel.

Foto: SEAT Nederland

In de tweede race eindigde Coronel aanvankelijk als zevende, maar zou later doorschuiven naar de zesde plaats door een tijdstraf van Rob Huff. De Engelsman eindigde als derde maar werd bestraft voor zijn acties op Augusto Farfus. Coronel startte als derde, maar verloor bij de start al een positie omdat Fredy Barth voor hem bleef staan en hij moest uitwijken. In het verdere verloop van de race werd hij door diverse coureurs aangetikt en verloor hij enkele plaatsen, waardoor hij als zevende over de eindstreep reed. Dat leek echt nergens op. Tarquini tikte me twee keer aan, Muller twee keer, Monteiro twee keer, Priaulx een keer. Niemand heeft me ingehaald door me bijvoorbeeld uit te remmen, maar alleen door tegen me aan te rijden. Ik ben de achterbumper kwijtgeraakt en de uitlaat was beschadigd, waardoor ik snelheid tekort kwam. Maar goed, het is nu eenmaal zo. Als geheel ben ik met dit weekeinde best tevreden. Ik heb twee keer punten gescoord, wat het doel is, en lekker geracet. En de resultaten zijn beter dan waarop ik gisteren na de kwalificatie had gerekend.