Persbericht
Coureur Paul van Splunteren pakt fraai
podium in FIA GT3 op Paul Ricard
Le Castelet (F) / Assen, 4 juli 2010 - Paul van Splunteren heeft vandaag op het Franse circuit van Paul Ricard een fraaie podiumplaats geboekt in het internationale FIA GT3 kampioenschap. Samen met zijn racepartner Marco Holzer reed Van Splunteren naar de derde plaats. Een dag eerder had het Nederlandse/Oostenrijkse duo met hun Porsche een zesde stek veroverd. In het HTC Dutch GT4 in Assen eindigden Phil Bastiaans en Mathijs Harkema (beiden Maastricht) met twee vierde plaatsen net buiten het podium.
Paul van Splunteren werkte op het fraai ogende circuit Paul Ricard het vierde raceweekend van de FIA GT3 af. Tijdens de kwalificatie verliep het reeds naar wens voor de rijder van het ProSpeed Competition team. Terwijl Van Splunteren zich in het 23 wagens tellende veld als 5de kwalificeerde voor race 1, zette ploeggenoot Marco Holzer de snelle Porsche zelfs op poleposition voor de tweede manche. ,,Dat betekende, na Jarama, onze tweede pole van het seizoen'', keek Van Splunteren verheugd vooruit naar de wedstrijden.
Goed geknokt
Van Splunteren startte op zaterdag de race. ,,Vanwege een grote klapper in de eerste ronde heb ik de helft van mijn stint achter de safetycar gereden. Na de herstart werd ik opgehouden door twee wat langzamere auto's voor me, maar ik kon niettemin vanaf een prima positie het stuur overgeven aan Marco. Hij reed vervolgens een puike wedstrijd. Hij lag vierde en haalde alles uit de kast om alsnog het podium te bereiken. Bij een laatste inhaalpoging ging het echter mis en verloor hij nog twee plekjes. Dat was jammer, maar we hebben als team super geknokt. We hadden meer verdiend dan die 6de plaats.''
Trots naar het podium
Op zondag gingen Van Splunteren en Holzer er nog eens goed voor zitten. De Oostenrijker startte de tweede heat prima, zo zag de racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven. ,,Marco had een hele leuke race met fraaie gevechten. Hij knokte continu voor de plekken 1, 2 of 3. Uiteindelijk kwam hij als tweede binnen en mocht ik racen'', aldus Van Splunteren, die vervolgens moest opboksen tegen twee rappe Corvettes. ,,Die auto's zijn dit weekend een verhaal apart. Vanwege goede prestaties tijdens de vorige wedstrijden, kregen de Corvettes tijdens de 'Balance of Performance' liefst 40 kilogram succesballast toegewezen. Maar omdat de FIA zo knullig was om het besluit over dit extra gewicht twee uur te laat bekend te maken, heeft Corvette formeel protest ingediend. Zij hebben uiteindelijk, vanwege de vormfout, van de FIA gelijk gekregen en hoefden dus niet met die vele extra kilo's rond te racen. Daardoor kon de Corvette van Keilwitz/Hohenadel als een warm mes door de boter naar voren rijden en de kop pakken. Ook de Corvette van Lambotte/Parisy kon ik net niet achter me houden. Ik heb het in de allerlaatste ronde nog geprobeerd, maar kwam na een dik uur racen slechts 0,4 seconde achter de nummer 2 en amper 1,8 tel achter de winnaar over de meet. Met die podiumplaats zijn we in beginsel natuurlijk erg tevreden. We waren ook weer de snelste Porsche. Maar door het geklungel van de FIA is ons de kans op de overwinning afgenomen. Dat is bijzonder zuur en daar ben ik behoorlijk boos over. Het FIA GT3 kampioenschap is niet zo maar een strijd; dit is een internationaal toppodium. Al ben ik wel erg trots op het team, de auto en mijn maat Marco.''
Dutch GT4 in Assen
Phil Bastiaans (Maastricht) kwam als klassementsaanvoerder naar TT Circuit Assen. In de eerste kwalificatietraining, bepalend voor de startopstelling van de eerste race, stelde hij de tweede startplek veilig. Succes zit in kleine dingen, zo bleek tijdens de training. "Ik reed mijn snelste tijd op het moment dat er een wolk voor de zon zat en de temperatuur dus iets lager was. Dat scheelt veel", aldus Phil op een zonnig en bloedheet TT Circuit Assen.
Uitgerekend tijdens de opwarmronde van het HTC Dutch GT4 kwam er een einde aan de zonnige dag. Terwijl het hele startveld op profielloze slicks reed, kwam de regen met bakken uit de lucht. Alle rijders doken snel de pits in om regenbanden te laten monteren. Phil Bastiaans hervatte zijn race op de zesde positie, hij kwam uiteindelijk als vierde over de finish. "Wij hebben geen luchtkriks, die mogen niet op onze Porsche. Andere teams, zoals de winnende BMW-teams, hebben die snelle kriks wel. Wij moeten de auto met de hand opkrikken en dat kost veel tijd", berustte Phil.
Wederom vierde
In de tweede race mocht Mathijs Harkema vanaf de zevende startplek vertrekken. Hij zag kans om een crash vlak na de start te ontwijken, waardoor hij doorschoof naar de vierde plaats. Op deze positie kwam hij ook over de finish.
De hoofdrace verliep aanvankelijk uitstekend voor Team Bilderberg Porsche Eindhoven. Phil Bastiaans nam bij de start de kop. De Corvettes waren een klasse apart; Phil kon geen tegenstand bieden aan de snellere Henry Zumbrink. Phil lag aldus op de tweede plaats toen hij het stuur overgaf aan Mathijs Harkema. Helaas moest Mathijs snel daarna opgeven met een motorprobleem.
Na twaalf races behoort Phil Bastiaans tot de belangrijkste titelkandidaten. Hij staat thans op de tweede plek in de tussenstand, op slechts één puntje achter klassementsleider Duncan Huisman.
Uitslagen:
FIA GT3, circuit Paul Ricard (Fra).
Race 1:
1. Keilwitz/Hohenadel 25 ronden in 1:01:12,220, 2. Lambotte/Parisy op 6,652 seconde, 3. Vannelet/Leclerc op 19,092, 6. Van Splunteren/Holzer op 22,556.
Race 2:
1. Keilwitz/Hohenadel 25 ronden in 1:00:16,352, 2. Lambotte/Parisy op 1,420 seconde, 3. Van Splunteren/Holzer op 1,883.
Midzomerraces, TT Circuit Assen:
Race 1:
1. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, 8 ronden in 26:01.455
2. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 1.707 sec.
3. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 8.207
4. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 10.222
Race 2:
1. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, 14 ronden in 25:52.246
2. Henry Zumbrink, Corvette C6, op 0.718 sec.
3. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 4.300
4. Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4, op 6.267
Race 3:
1. Danny van Dongen en Henry Zumbrink, Corvette C6, 26 ronden in 49:54.514
2. Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk, Corvette C6, op 5.012 sec.
3. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 22.505
Niet geklasseerd: Phil Bastiaans en Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4
Stand na twaalf races:
1. Duncan Huisman 79; 2. Phil Bastiaans 78; 3. Henry Zumbrink 76; 10. Mathijs Harkema 38.
Team Bilderberg Porsche Eindhoven is dit seizoen onder andere te volgen via www.twitter.com/GT3puntNL