ProRail
Persbericht
02-07-2010
âStoereâ brug over de Vecht ter plaatse
Het transport van de ruim vijftig meter lange nieuwe spoorbrug âDe
Haandrikâ over de rivieren van Arnhem naar Gramsbergen is geslaagd.
Vier enorme hijskranen plaatsten vervolgens de twee spanten vanaf de
pontons op hun tijdelijke bestemming over de Vecht in Gramsbergen.
Samen vormen ze nu het skelet van de brug. Komende tijd wordt de brug
verder afgebouwd.
De hijsklus was geen sinecure. De twee spanten wegen ieder 64 ton en
zijn ruim 52 meter lang. Ze moesten op de millimeter nauwkeurig op een
speciale schuifbaan worden geplaatst. Vanaf die plek worden ze dit
najaar als complete brug op de definitieve bestemming geschoven.
Komende maanden besteden ProRail en Strukton Infratechniek aan het
storten van de betonvloer.
Tijdelijk vier bruggen
De nieuwe brug de Haandrik ligt op de schuifbaan tussen een al eerder
geplaatste nieuwe verkeersbrug en de oude verkeersbrug in. Naast de
oude verkeersbrug ligt de oude spoorbrug. De oude verkeersbrug en
spoorbrug worden in dit najaar in een weekeind gesloopt. Ook verdwijnen
dan de peilers uit de Vecht. In datzelfde weekeinde wordt dan de
volledig afgebouwde brug op zijn nieuwe plek geschoven en voorzien van
bovenleiding. De trein kan er dan weer overheen.
Oude brug
De levensduur van de oude spoorbrug over de Vecht bij Gramsbergen is na
circa tachtig jaar op het einde gekomen. ProRail heeft daarom besloten
een nieuwe brug te bouwen. Bouwbedrijf Strukton tekende voor het
ontwerp en de aanleg ervan. Gemeente Hardenberg en ProRail hadden beide
de wens een overspanning met een âstoerâ uiterlijk te bouwen, wat
resulteerde in het gebruik van vakwerk spanten en de kleur antraciet.