Ingezonden persbericht
BMW doorbreekt trend van gewichtstoename
Lichtgewicht bodyconcept voor elektrische auto
LifeDrive-concept voor elektrische MegaCity Vehicle in 2013
Grootschalige toepassing van licht en ultrasterk carbonfiber
Zeer crashbestendig en energiezuinig
Duurzaam over gehele levenscyclus, inclusief productie
München/Rijswijk. BMW heeft een volledig nieuwe, elektrische aandrijftechniek en een
revolutionaire bodyconstructie LifeDrive ontwikkeld. Om substantieel gewicht te sparen is
gebruik gemaakt van superlichte en ultrasterke componenten van carbon fiber reinforced plastic
(CFRP). BMW is de eerste fabrikant ter wereld die het materiaal grootschalig toepast voor
autoproductie. Hiermee wordt de trend naar steeds zwaarder wordende auto's duidelijk
doorbroken. In 2013 debuteert BMW's MegaCity Vehicle (MCV) met deze techniek.
De BMW MegaCity Vehicle is van de grond af aan ontwikkeld als elektrische auto om maximaal
rendement uit de aandrijving te halen. Centraal staat het verminderen van gewicht zonder
concessies te doen aan de veiligheid. Het lagere gewicht maakt de auto energiezuinig wat zich
positief uitwerkt op de actieradius. LifeDrive is een innovatieve combinatie van twee aparte,
horizontaal gescheiden voertuigmodules. De Life-module is de cabine: de ruimte voor de
inzittenden. Dit deel wordt gemaakt van zeer licht en sterk met carbon fiber versterkt kunststof
(CFRP). Het materiaal weegt de helft van staal en is even sterk. De Drive-module vormt het
chassis: een solide basis voor de centraal geplaatste accu, de aandrijving en botsenergie
absorberende kreukelzones. Door toepassing van aluminium is er een gewichtsvoordeel van
dertig procent ten opzichte van gewoon metaal. BMW heeft de productie van de onderdelen in
eigen beheer ontwikkeld in samenwerking met SGL Automotive Carbon Fibers.
Materiaal van de toekomst
CFRP is het lichtste materiaal dat beschikbaar is voor carrosserieconstructies, zonder concessies
te doen. Door de geweldige sterkte kan het materiaal goed de energie van een botsing opnemen
zonder grote vervormingen. Er is een relatief kleine kreukelzone nodig, wat ontwerpers meer
vrijheid geeft. Een bijkomend voordeel is dat het materiaal nauwelijks indeukt, zelfs niet bij een
stevige impact. CFRP heeft bovendien een langere levensduur dan metaal. "Voor ons is CFRP
het materiaal van de toekomst" aldus BMW Group bestuursvoorzitter Norbert Reithofer.
Pionier in verwerking van carbon fiber
Als sinds 2003 werkt BMW aan de productie van CFRP-onderdelen. De BMW M3 CSL, de
BMW M6 en de laatste BMW M3 Coupé zijn stuk voor stuk productiemodellen waarbij carbon
fiber is toegepast. Het materiaal bestaat uit een structuur van koolstofvezels, verwerkt in een
kunststoflaag. BMW heeft de productietechniek en de machines hiervoor over de jaren heen in
eigen beheer ontwikkeld. Hierbij kunnen grote oppervlakken in één keer worden gemaakt, iets
wat met metaal of aluminium vrij moeilijk is te realiseren. Tijdens de nabewerking worden met
watersnijders kleine aanpassingen gedaan, zoals het maken van openingen.
Duurzaam
Omdat alle stappen van het productieproces vallen onder de regie van BMW, kan naast kwaliteit
ook duurzaamheid gegarandeerd worden. Zo wordt de energie voor de in aanbouw zijnde -
fabriek waar het CFRP wordt geproduceerd (Moses Lake, Washington) afgenomen van de nabij
gelegen waterkrachtcentrale. De nieuwe LifeDrive-constructie maakt de productie van CFRP
eenvoudiger, flexibeler en energiezuiniger. Afval dat tijdens de productie ontstaat, wordt deels
weer hergebruikt in de productie of als grondstof voor andere industrieprocessen aangeleverd.
De Lithium-Ion accu's van de joint Venture met SB LiMotive kunnen bovendien worden
hergebruikt na het gebruik in de auto. Bijvoorbeeld voor statische toepassing zoals opslag van
zonne-energie. Daarna kunnen de materialen uit de accu's worden gerecycled. SB LiMotive
houdt hier bij de productie reeds rekening mee.
Project i
BMW's Project i ging in 2007 van start. Er werd een kleine denktank ingericht waar gewerkt werd
aan een nieuw, ecologisch voertuigconcept voor stedelijk gebruik. De naam van één van de
belangrijkste projecten: MegaCity Vehicle (MCV). Dit nieuwe voertuig moest niet alleen
duurzaam zijn tijdens de gehele levenscyclus, maar ook economisch zijn en sociaal
geaccepteerd. Begin 2008 arriveerde een eerste verkenner, de MINI E. De elektrische MINI rijdt
al een jaar praktijkkilometers bij gebruikers in de Verenigde Staten, Duitsland en Groot-Brittannië.
Begin dit jaar debuteerde de BMW ActiveE concept. Deze elektrische BMW 1 Serie heeft vier
zitplaatsen en een volwaardige bagageruimte. Een volle accu brengt de auto in de praktijk 160
kilometer ver. Voor dagelijks woon-werkverkeer is dat al ruim voldoende, getuige de wetenschap
dat een BMW 1 Serie of MINI rijder per dag gemiddeld slechts 40 kilometer aflegt. Omdat bij
BMW Group rijplezier ook voor langere ritten geldt, gaan de ontwikkelingen hier gewoon door.
De aandrijflijn voor de BMW ActiveE concept is in de basis ontwikkeld voor gebruik in de MCV
en zal een testfase ondergaan tot het model in 2013 debuteert.
De MCV onderstreept BMW's inzet om mobiliteit te ontwikkelen die inspeelt op wereldwijde
ontwikkelingen (klimaatverandering, beschikbaarheid fossiele brandstoffen) en nieuwe
mobiliteitswensen. De helft van alle mensen op aarde woont al in steden en dit percentage
neemt snel toe. Elektrisch autorijden biedt een antwoord. Niet alleen heeft een elektrische auto
geen lokale uitstoot; bij gebruik van groene stroom is de mobiliteit daadwerkelijk klimaatneutraal.
Daarnaast is elektrisch rijden ook plezierig omdat het maximale koppel bij elk toerental
beschikbaar is.
Tegenover de voordelen staan op dit moment nog enkele nadelen. De opslag van elektriciteit
vraagt veel ruimte en gewicht en het opladen kost de nodige tijd. Daarnaast is de actieradius
beperkt. Een groter bereik kan met een grotere accu die meer weegt en meer ruimte inneemt.
BMW ingenieurs werken echter langs verschillende wegen aan een oplossing, onder meer door
intelligent energiemanagement en het sterk reduceren van het energiegebruik door het verlagen
van het gewicht. Op die manier is met eenzelfde accu een groter bereik mogelijk. Voor de lange
termijn werkt BMW aan het opvoeren van de accucapaciteit, met name de energiedichtheid (kW
per liter of kilo). Voor de ontwikkeling van accutechniek en aandrijving werkt BMW Group nauw
samen met SB LiMotive (een samenwerking van Samsung en Bosch).
Binnen BMW Group is elektrisch rijden een vast onderdeel van de productstrategie. Zo heeft het
concern al bijna 40 jaar ervaring met elektrische auto's. In 1972 was de eerste elektrische BMW
1602 al een feit. Daarna is er achter de schermen continue verder ontwikkeld aan verschillende
studiemodellen, waar onder de bekende BMW E1 vierzitter, begin jaren negentig.
BMW Group speelt in op wereldwijde vraagstukken, op de vraag naar persoonlijke mobiliteit en
staat tegelijkertijd ook garant voor BMW's bekende rijplezier. De MINI E, de ActivE Concept en
straks de Mega City Vehicle illustreren dat het niet alleen om woorden gaat.
Rijswijk, 2 juli 2010