Nummer 2010237BW Datum 2 juli 2010 Tilburg kiest voor wijkgerichte aanpak zorg en welzijn Minder bureaucratie, minder versnippering, meer samenwerking tussen professionals en actieve burgers Het Tilburgse college kiest voor een wijkgerichte doorontwikkeling van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). "We organiseren zorg en welzijn dichter bij de Bezoekadres burgers. En we stimuleren samenwerking tussen professionals en burgers in de wijken. Dat Stadhuisplein 130 is goed voor de zelfredzaamheid van kwetsbare burgers en goed voor de participatie van alle burgers. Meedoen draagt bij aan zingeving en welzijn", stelt Marjo Frenk, wethouder Postadres zorg en welzijn. Postbus 90155 5000 LH Tilburg Waarom een nieuwe koers De Wmo is begin 2007 ingevoerd. In Tilburg is de invoering van de wet goed verlopen, zo Doorkiesnummer blijkt uit landelijk onderzoek van de SGBO. Maar er zijn ook knelpunten. Steeds meer 013 542 88 19 burgers ervaren dat de huidige zorg nogal versnipperd is. Ze hebben last van de vele regels en de bureaucratie. En ze hebben behoefte aan herkenbare zorgverleners die tijd en aandacht hebben en waarmee ze een vertrouwensband kunnen opbouwen. Met een www.tilburg.nl wijkgerichte aanpak kan beter aan deze behoefte tegemoet gekomen worden. Verder heeft de gemeente Tilburg ook financiële redenen om te kiezen voor de nieuwe koers. De vraag naar zorg stijgt namelijk harder dan het beschikbare budget. Dat komt door de vergrijzing en doordat steeds meer mensen met een beperking in de wijken blijven wonen. Het Rijk draagt steeds meer zorgtaken over aan de gemeente, zonder dat er voldoende geld mee komt. Wijkgericht Het college wil de komende vier jaar toewerken naar wijkgerichte netwerken van Servicedienst professionals, mantelzorgers, en vrijwilligers. Het gaat daarbij, volgens de gemeente, om Communicatie een intensievere samenwerking tussen mensen die meestal nu ook al actief zijn in de Faciliteiten wijken. Niet om een nieuwe organisatielaag, of een nieuwe coördinatiestructuur. Financiële Administratie Kernwoorden zijn: korte lijnen, minder bureaucratie, persoonlijk contact over de Informatisering individuele vraag van de wijkbewoner, laagdrempelig, goed bereikbaar, aansluiten bij eigen Personele & Juridische Zaken kracht en mogelijkheden, en hoge kwaliteit van zorg- en dienstverlening. Zo moeten oplossingen op maat gevonden worden voor veel voorkomende vragen van ouderen en mensen met een beperking. Als de problemen te complex zijn voor het wijknetwerk, worden de klanten gericht doorverwezen naar andere hulpverleners (bijvoorbeeld het Zorg- en Veiligheidshuis, of een Awbz-instelling). Drie stappen Medewerkers van Loket Z gaan in de loop van 2011 steeds meer zelf indiceren welke voorzieningen iemand nodig heeft. Dat zal gebeuren in een 'gesprek aan de keukentafel'. Bij de klant thuis dus. Met familieleden en mantelzorgers. Zo krijgt de medewerker een goed totaaloverzicht van de behoeften op het vlak van wonen, zorg, welzijn en inkomensondersteuning. Omdat veel meer gesprekken thuis worden gevoerd, zijn minder loketten Z nodig. Het aantal loketten wordt teruggebracht van acht naar vier. Bij de gesprekken gebruiken de medewerkers van Loket Z een driestappenplan: 1. Wat kunnen burgers zelf of samen met familie/wijkbewoners/vrijwilligers? 2. Welke collectieve of algemene voorzieningen kunnen ingezet worden (bijvoorbeeld de regiotaxi, een activiteit in het wijkcentrum)? 3. Welke individuele voorzieningen zijn verder nog nodig (bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, een rolstoel)? Talenten benutten Er komen proefprojecten in twee wijken. Daar wordt ervaring opgedaan met wijkgerichte samenwerking tussen professionals en burgers. Burgers in de wijken zullen in een vroeg stadium betrokken worden bij de ontwikkelingen, zodat ze mee kunnen denken over de invulling. "De uitdaging is om ook talenten te benutten van mensen die zorg vragen. Veel van hen zoeken mogelijkheden om in contact te komen met andere mensen. Ze willen graag iets doen voor de wijk en hebben vaak iets moois te bieden", aldus wethouder Frenk. Ook gaat de gemeente Tilburg per wijk een overzicht maken van de aanwezige voorzieningen. Overlappen worden er uit gehaald, en waar belangrijke voorzieningen ontbreken worden die opgebouwd. Besluitvorming De nieuwe koers is een uitwerking van de nota Zorgzaam en krachtig, die eind 2009 is vastgesteld in de raad. In het najaar van 2010 wordt de nieuwe koers voorgelegd aan de gemeenteraad. Het college heeft besloten om de nieuwe koers voor de Wmo voor te leggen aan de raad.
Noot voor redacties
Gemeente Tilburg