Niet betalen voor kwartfinale Oranje
Amsterdam, 30 juni 2010
De invloed van het WK voetbal is wijdverbreid. Niet alleen kleuren de straten oranje, ook de sfeer op de werkvloer verbetert. Hoewel consumenten geld uitgeven aan drinken en snacks tijdens voetbalwedstrijden, heeft bijna vier op de vijf geen geld over voor de wedstrijd zelf. Toch vindt ruim één op de vijf respondenten het 6,50 euro waard om de wedstrijd tegen Brazilië op televisie te zien. Daarmee is de kwartfinale deze kijkers 18 miljoen euro waard.
Geen geld over voor kwartfinale
De WK-wedstrijden van Oranje zijn kijkcijferkanonnen. Toch zou vier op de vijf (79%) ondervraagden er geen geld voor over hebben om de kwartfinale tegen Brazilië op televisie te zien. Dat blijkt de afgelopen week uit de ING Vraag van Vandaag onder gemiddeld 74.000 respondenten per dag. Een op de vijf (21%) ondervraagden zou wel bereid zijn te betalen, gemiddeld 6,50 euro per kijker. Vertaald naar alle 18-plussers zou dit in totaal neerkomen op een bedrag van 18 miljoen euro.
Vanwege voetbal eerder stoppen met werk
Het WK voetbal is goed voor de sfeer op de werkvloer, volgens 44% van de ondervraagden. Een op de zestien (6%) vindt het voetbaltoernooi juist sfeerverlagend. De wedstrijd tegen Slowakije had een flinke invloed op de werkdag: een kwart (25%) werkte korter, 7% nam vrij en 3% werkte langer. Een op de twaalf (8%) heeft op zijn of haar werk gekeken naar de verrichtingen van Oranje tegen de Slowaken. Veel werknemers zullen vrijdag - met de kwartfinale tegen Brazilië om 16.00 uur - eerder dan normaal het weekend ingaan.
Oranje uitgaven
Het WK lijkt tot nu toe een licht positief effect te hebben op de uitgaven: 9% geeft er meer door uit, 6% juist minder. Consumenten geven hun geld vooral anders uit: meer in supermarkt en café, minder in de bioscoop. De kroegen die bij de wedstrijd tegen Slowakije vol waren, zijn dat normaalgesproken niet op maandagmiddag. Ook aanstaande vrijdag zullen de euro's in de cafés eerder beginnen te rollen dan anders.