Ingezonden persbericht


2 juli 2010

Hogeschooldocente Els Terlien koninklijk onderscheiden Gecijferdheid voor elke leerling belangrijkste motivatie

Foto HU lintje.jpg
Drs. Els Terlien, docente bij Hogeschool Utrecht, is vandaag koninklijk onderscheiden door locoburgemeester Boog van Gemeente Hilversum. Zij ontving deze onderscheiding wegens haar grote bijdrage aan een landelijke verbetering van het rekenonderwijs. Terlien nam vandaag - op Kasteel Sypesteyn in Loosdrecht - afscheid van de hogeschool, omdat zij met vervroegd pensioen gaat. De dag stond geheel in het thema 'Gecijferdheid voor elke leerling'.

Dick de Wolff, directeur educatieve opleidingen bij Hogeschool Utrecht: "Els heeft, mede door het ontwikkelen van onze masteropleidingen, het rekenonderwijs in Nederland op de kaart gezet. Veel studenten zijn afgestudeerd op masterniveau met als specialisatie rekenen. Deze studenten zijn nu werkzaam binnen het primair en voortgezet onderwijs. Ook ontwikkelde zij landelijke rekenconferenties en studiedagen over rekenen en dyscalculie voor leraren, schoolteams en post-masteropleidingen."

Els Terlien is al 42 jaar werkzaam in het onderwijs. Sinds 1999 is zij verbonden aan Hogeschool Utrecht, het Seminarium voor Orthopedagogiek, instituut voor de Masteropleidingen Special Educational Needs. Zij richtte zich als docent en studieleider op de leerling van wie de ontwikkeling niet vanzelf verloopt. Els Terlien zette zich daarvoor ook al in voor leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen. Onder andere als docent van de opleidingen Leraar Speciaal Onderwijs en later als docent rekenen aan de PABO Theo Thijssen. Als orthopedagoog heeft Els Terlien op directe wijze het leren van de leerling verbeterd; zij onderzocht leerlingen met leer- en rekenproblemen, stelde hun onderwijsbehoeften vast en adviseerde leraren en ouders, waardoor leerlingen met rekenproblemen functioneel gecijferd raken. Hans van de Kant, regiomanager Utrecht bij het Seminarium voor Orthopedagogiek: "Els heeft deze kans voor leerlingen ingezien en uitgewerkt, zodat een leerling functioneel gecijferd aan een samenleving kan deelnemen."

Els Terlien ontwikkelde opleidingstrajecten voor leraren en hield zich daarnaast speciaal bezig met het verder ontwikkelen van de rekenleerlijnen in het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM). Scholen kunnen daarmee de rekenontwikkeling van hun leerlingen volgen en de rekenonderwijsbehoeften van leerlingen vaststellen. Op dit moment zijn er veel scholen in de regio, die dankzij haar kwaliteiten en begeleiding op school het rekenbeleid hebben opgezet.

Pensionering betekent echter geen einde aan de onderwijsloopbaan van Terlien. Naast haar verbondenheid aan het lectoraat Gecijferdheid van dr. Mieke van Groenestijn blijft zij tot in november 2011 meewerken in het Twinningproject. Dit is een initiatief van Hogeschool Utrecht in samenwerking met het Instituut voor de opleiding van leraren (IOL) in Paramaribo. Door gastcolleges te geven, kennis uit te wisselen en adviezen voor het rekenonderwijs op de scholen in Suriname te geven, weet zij de studenten en leraren te inspireren.

Over Hogeschool Utrecht

Hogeschool Utrecht (HU) is een kennisorganisatie die door hoogwaardig onderwijs en onderzoek werkt aan innovatie en professionalisering van de beroepspraktijk en aan de persoonlijke ontwikkeling van talent. De 3.200 medewerkers van de HU verzorgen hoger onderwijs voor 35.000 studenten via 77 bachelors en 22 masters. Promoverende docenten en excellente studenten verrichten toegepast onderzoek onder leiding van ruim 40 lectoren en geclusterd in 10 kenniscentra. Hogeschool Utrecht heeft vestigingen in Utrecht en Amersfoort.