2 jul 2010
Onderdeel: LEI
âRicht je vooral op de grote groep van âvleesminderaarsâ (part
time-vegetariërs) om een minder milieubelastende vleesconsumptie te
bevorderen. Verschaf heldere informatie over de relatie tussen vlees en
gezondheid en ondersteun campagnes die ertoe bijdragen dat minder vlees
eten wordt ervaren als een normaal en vanzelfsprekend eetpatroonâ. Dat
zijn de aanbevelingen die het LEI, onderdeel van Wageningen UR, doet in
een vandaag gepubliceerd onderzoek naar strategieën voor een meer
duurzame vleesconsumptie.
Eetpatroon veranderen
De wereldwijde vraag naar vlees en zuivel zal de komende jaren flink
stijgen. De productie van dierlijke eiwitten behoort echter tot de
meest milieubelastende elementen uit het totale voedselpakket.
Overschakelen op een meer duurzaam, plantaardig dieet helpt de
milieudruk te ontlasten.
In de Nota Duurzaam Voedsel zet het ministerie van LNV in op een
toonaangevende positie van Nederland op dit gebied. Consumenten
worden gestimuleerd hun eetpatronen zodanig te veranderen dat het
gedrag van de huidige voorlopers van duurzaam en gezond consumeren over
anderhalf decennium de algemene norm is.
Focus op vleesminderaars
In Nederland mijdt momenteel 4% van de consumenten het eten van vlees,
terwijl een aanzienlijke groep van âvleesminnaarsâ (26,5%) vrijwel
dagelijks vlees eet. Daartussen bevindt zich een grote groep van
uiteenlopende vleesminderaars (of parttimevegetarieërs). Naar
schatting 3 tot 4 miljoen mensen consumeren meerdere dagen per week
geen vlees.
Volgens de onderzoekers is juist deze groep van vleesminderaars amper
zichtbaar en verdient het aanbeveling het imago van deze groep en haar
eetgedrag herkenbaarder te maken. Dat zou de normalisering van
vleesloos of vleesarm eten aanmerkelijk bevorderen. Omdat veel
consumenten vaak onzeker blijken te zijn over de relatie tussen vlees
eten en gezondheid, is heldere communicatie over de gezondheid van
vleesconsumptie belangrijk.
Wanneer de overheid zich in haar communicatie richt op de grote
middengroep van vleesminderaars, kan ze die groep de wind in de rug
geven door ze bijvoorbeeld te promoten als de âBOBâ van het duurzaam
consumeren.
Kansrijke marktstrategieën voor verduurzaming
In de studie is een aantal kansrijke vermarktingsstrategieën
geïnventariseerd dat ons âcarnivoreâ eetpatroon in meer duurzame
richting helpt ombuigen. Hierbij valt te denken aan hybride
vleesproducten (waarbij een deel van het vlees is vervangen door
plantaardige ingrediënten) en aan innovatieve vleesarme of vleesloze
maaltijdconcepten die echter niet primair als vleesvervangers worden
gepresenteerd. Maar ook verdere uitbreiding van de markt voor
biologisch vlees is een optie. Bij biologisch vlees spelen weliswaar
discussies over de milieueffecten, maar de aandacht die door deze
vleesproducten wordt gevestigd op productieproceswaarden (zoals
duurzaamheid, dierenwelzijn en voedselzekerheid) zal de
maatschappelijke bewustwording bevorderen over de wereld achter het
voedselproduct.
Erik de Bakker
erik.debakker@wur.nl
070-3358258
LEI