FNV KIEM

Online tv kijken vooral populair onder jongeren

vrijdag 02 juli 2010

Online televisie kijken wint de laatste maanden aan populariteit. Als `vervanging' van video on demand, dat al langer beschikbaar is, mogen de publieke omroepen, RTL en SBS6 zich verheugen op een toename van het aantal digitale kijkers. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) en onderzoeksbureau STIR.

Jongeren pikken tv-kijken via internet snel op
Het aantal internet-televisiekijkers tussen 13 en 34 steeg van iets meer dan 20 procent naar bijna 27 procent. Meer dan een kwart van de mensen in deze leeftijdscategorie kijkt dus regelmatig online. In de groep 13- tot 19-jarigen is de stijging het grootst. Van deze groep jongeren zegt maar liefst 30 procent regelmatig tv-programma's via internet (terug) te kijken. Frans Kok, directeur van SIR denkt dat jongeren tv-kijken via internet sneller oppikken dan ouderen. "Het selecteren van je eigen programma-aanbod leidt ertoe dat de nieuwe generatie er met grote regelmaat en heel handig mee omgaat."

Uitzendinggemist.nl
Volgens de meting wordt het grootste deel van de programma's via uitzendinggemist.nl en rtlgemist.nl bekeken. De programma's die zich qua populariteit kunnen verheugen op grote belangstelling via internet zijn fictie-, drama- en kinderprogramma's zijn populair op internet. Goede Tijden Slechte Tijden staat bovenaan de top-25 best bekeken programma's op internet. Goede volgers zijn Wie is de Mol, X-factor en Spuiten en Slikken. "Voor de zenders is het een goede ontwikkeling," zegt Kok. "Hun bereik neemt daardoor toe. Ik verwacht in de toekomst alleen maar een nóg grotere stijging van het aantal internetkijkers." Entertainment & Media