Rijksoverheid
Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Leijten en Van Gerven over
illegale praktijken in de gezondheidszorg.
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Leijten en Van
Gerven (beide SP) over illegale praktijken in de gezondheidszorg (2010Z08866).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Leijten en Van Gerven over
illegale praktijken in de gezondheidszorg.
(2010Z08866)
1
Wat is uw reactie op het onderzoek over illegale praktijken in de gezondheidzorg?
1)
1
Het bericht van de NRC over taakverschuiving in de zorg heb ik gelezen.
In het kort is mijn reactie dat wanneer een patiënt bij de medisch specialist in
behandeling is, maar een gedeelte van de zorg onder supervisie van een arts door
een verpleegkundig specialist wordt geleverd, er sprake is van taakherschikking
en niet van een illegale praktijk.
2
Kunt u verklaren dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) niet wist van deze
praktijken, terwijl blijkt dat ziekenhuizen, personeel, apothekers en de
beroepsvereniging er wel van op de hoogte zijn?
2
Het uitvoeren van taken onder de verantwoordelijkheid van medisch specialisten
is niet nieuw. Sinds jaar en dag worden in het ziekenhuis taken onder de
verantwoordelijkheid van de arts uitgevoerd. Deze taakherschikking staat in het
veld ook niet ter discussie; zij is wenselijk, want leidt tot kwaliteitsverbetering en
een doelmatiger zorgaanbod.
Vanuit de wet- en regelgeving ziet de NZa toe op de handhaving van de naleving
van de bekostigingsregels, waaronder de declaratiebepalingen. Hierin staat de
stelregel dat er geen diagnosebehandelingscombinaties (DBC's) gedeclareerd
mogen worden indien de patiënt niet door een medisch specialist (of als
verlengstuk hiervan - de arts-assistent) is gezien. Het systeem van het zorgstelsel
is zodanig ingericht dat de zorgverzekeraars de eerste schakel zijn die
onrechtmatige declaraties ontdekken en maatregelen treffen die tot correctie
leiden. De NZa staat open voor meldingen inzake onterechte declaraties. De NZa
zal haar bevoegdheden echter met name inzetten in die gevallen waarin het
systeem van het zorgstelsel niet tot de noodzakelijke correcties leidt of wanneer
er sprake is van een structureel onrechtmatig handelen. Kortom, als het algemene
consumentenbelang in het geding is.
3
Beoordeelt u het declareren van de zorg tegen het hoogste tarief als fraude? Zo
ja, wat gaat u hiertegen ondernemen? Zo nee, hoe beoordeelt u dit wel?
3
De DBC typeert het geheel van prestaties van zorginstelling en medisch specialist,
voortvloeiend uit de zorgvraag waarvoor de patiënt de medisch specialist in de
zorginstelling consulteert. Een DBC kan alleen worden geopend en worden
gedeclareerd door een medisch specialist. Een verpleegkundig specialist kan wel
een deel van de behandeling overnemen, maar om een DBC te mogen declareren
zal de patiënt door de medisch specialist moeten worden gezien. In het geval dat
de medisch specialist de patiënt in zijn geheel niet ziet en niet bij de behandeling
betrokken is en de verpleegkundig specialist op naam van de specialist declareert
is er sprake van oneigenlijk handelen. Wanneer de patiënt wel bij de medisch
specialist in behandeling is, maar een gedeelte van de zorg wordt geleverd door
een verpleegkundig specialist, is er sprake van taakherschikking en wordt er geen
economisch delict gepleegd. Of in het artikel wordt gerefereerd naar het eerste of
de tweede situatie is niet uit de tekst op te maken.
In het kabinetsstandpunt op het RVZ-rapport over de numerus fixus geneeskunde
wordt nader op het thema bekostiging en taakherschikking ingegaan.
4
Acht u het wenselijk dat zorgpersoneel zich niet uitspreekt over dit soort
misstanden, omdat men bang is voor represailles? Kunt u uw antwoord toelichten?
5
Waarom hebt u uw toezegging om te komen met de klokkenluiderregeling, juist
bedoeld voor dit soort situaties, niet waar gemaakt? 2)
4 en 5
Ik vind het een slechte zaak dat zorgpersoneel zich niet zou uitspreken over
misstanden, omdat zij bang zouden zijn voor repercussies. Misstanden in de zorg
moeten veilig gemeld kunnen worden. Hier is de sector het mee eens. Daarom is
in de nieuwe Zorgbrede governance code een klokkenluiders regeling opgenomen.
Deze regeling houdt - kort samengevat - in dat de Raad van Bestuur ervoor moet
zorgen dat werknemers en anderen die in een contractuele relatie tot de
zorgorganisatie staan, zonder gevaar voor hun rechtspositie de mogelijkheid
hebben aan de voorzitter van de Raad van Bestuur of aan een door de voorzitter
aangewezen functionaris te rapporteren over vermeende onregelmatigheden
binnen de zorgorganisatie. Daarbij maakt het niet uit of de onregelmatigheden
van algemene, operationele en/of financiële aard zijn. Vermeende
onregelmatigheden die het functioneren van leden van de Raad van Bestuur
betreffen, worden gerapporteerd aan de voorzitter van de Raad van Toezicht. De
klokkenluidersregeling moet op de website van de zorgorganisatie worden
geplaatst.
Voor zorgaanbieders bestaat er verder de verplichting om calamiteiten te melden
bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Het lijkt mij een goede zaak om
voor nu te bezien hoe de sector met deze nieuwe verplichting in de Zorgbrede
governance code omgaat en of hierdoor misstanden vaker door zorgpersoneel
gemeld worden, alvorens te beslissen of een wettelijke regeling nodig is.
6
Bent u bereid tot een groot onderzoek naar de mate waarin het uitvoeren van
taken gebeurt door ongekwalificeerd personeel? Zo nee, waarom niet? Zo ja,
wanneer kunt u de Kamer hierover informeren?
6
Ik overweeg geen separaat onderzoek. Wel wordt tegen de achtergrond van de
wetswijziging van de Wet BIG in het kader van de taakherschikking een
monitoringsonderzoek opgestart. Het wetsvoorstel ligt, zoals bij u bekend, ter
behandeling bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel heeft als doel de
belemmering voor verdere ontwikkeling van taakherschikking weg te nemen door
het regelen van een eigen bevoegdheid voor bepaalde voorbehouden handelingen.
Dat houdt in het kort in dat een nieuwe beroepsbeoefenaar de zorgtaken die zijn
overgedragen op eigen gezag kan verrichten. De tot nu toe noodzakelijke
tussenkomst van een arts zal in veel gevallen achterwege kunnen blijven. In de
nadere uitwerking van dit wetsvoorstel is een monitoringsonderzoek opgenomen.
7
Bent u van mening dat het wenselijk is dat de onderste steen boven komt? Kunt u
uw antwoord toelichten?
8
In welke mate is de Inspectie voor de Gezondheidszorg op de hoogte geweest van
het uitvoeren van taken door ongekwalificeerd personeel? Kunt u uw antwoord
toelichten?
7 en 8
De IGZ is voorstander van taakherschikking in de zorg en weet dat dit op grote
schaal plaatsvindt. In december 2007 stond het rapport " Staat voor de
Gezondheidszorg. Taakherschikking blijkt positief voor de gezondheidszorg" in het
teken van taakherschikking.
De IGZ kwam in dit onderzoek tot de conclusie dat taakherschikking een positief
effect heeft op de kwaliteit van de zorg. IGZ stelt echter wel dat hier voorwaarden
aan verbonden zijn. Bij het uitoefenen van het toezicht staat bij IGZ de vraag
centraal of er verantwoorde zorg is/wordt verleend en of deze voldoende is
gewaarborgd. Bij de beoordeling hiervan worden de randvoorwaarden rondom
taakherschikking en voorbehouden handelingen betrokken zoals deze in de Wet
BIG worden bedoeld.
9
Hoe oordeelt u over de mening van verpleegkundigenorganisatie V&VN, dat de
beschreven praktijken niet verboden zijn?
9
V&VN bepleit dat in alle sectoren van de Nederlandse gezondheidszorg
verpleegkundig specialisten werken. In de meeste gevallen leveren ze al voor
langere tijd in nauwe samenwerking met artsen een eigen bijdrage aan de
patiëntenzorg. Een taakverdeling in de dagelijkse praktijk waarin zowel artsen als
verpleegkundigen tot hun recht komen en waarvan de patiëntenzorg meer
doelmatig en betaalbaar wordt.
Ik onderschrijf deze constatering. Ik voeg daaraan toe dat een ieder zich wel aan
de wettelijke regels moet houden en zie ook dat er belemmeringen zijn bij de
verdere ontwikkeling van taakherschikking. Eind vorig jaar heb ik mede daarom
bij de Tweede Kamer een wetsvoorstel ingediend dat de belemmeringen voor
verdere taakherschikking wegneemt en om de bevoegdheid tot het zelfstandig
indiceren in de toekomst wel te geven. Ik durf dan ook gerust te stellen dat
taakherschikking van belang is voor de toekomst van de zorg.
1) NRC Handelsblad, 26 mei 2010: "Illegale praktijken in gezondheidszorg"
http://www.nrc.nl/binnenland/article2551515.ece/Illegale_praktijken_in_gezondh
eidszorg
2) Begrotingsbehandeling VWS 2011