Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties



Datum  30 juni 2010                                                             
Betreft  Opnemen van Marktplaats in EBF                                         



In het Algemeen Overleg van 24 juni 2010 over de Vernieuwing Rijksdienst   
heeft het lid van uw Kamer, mevrouw Van der Burg, verzocht een 
verplichte relatie aan te brengen tussen het programma Elektronisch 
Bestellen en Factureren (EBF) en een Marktplaats.  
Naar aanleiding hiervan heb ik besloten de ondersteuning van een               
Marktplaats aan EBF toe te voegen. EBF gaat uiteindelijk verplichtend 
gelden voor ieder ministerie en voor iedere leverancier van de 
rijksoverheid. Hierdoor wordt EBF een noodzakelijke voorwaarde voor 
iedere leverancier die toegang wil krijgen tot een Marktplaats van de 
rijksdienst voor tijdelijk flexibel personeel.  

Hieronder ga ik nader in op het inkoopproces, vervolgens op het 
Marktplaatsconcept, op EBF en op de relatie tussen beide.  

1. Het inkoopproces 
De rijksoverheid koopt jaarlijks voor grote bedragen in. Gelet op de 
omvang van het te besteden bedrag is het vereist de inkoop van deze 
goederen en diensten goed te organiseren. 

Het inkoopproces bestaat uit de volgende fasen: (1) specificeren, (2) 
selecteren, (3) contracteren, (4) nader specificeren, (5) nader selecteren, 
(6) bestellen, (7) ontvangen, (8) factureren, (9) betalen en (10) bewaken 
en nazorg. Voor het tactische inkoopproces zijn de eerste drie fasen van 
belang. Voor EBF zijn de fasen 4 tot en met 8 van belang (zie verder). 

- De behoeftestelling (specificeren) 
In deze fase wordt bepaald welke dienst en/of product er nodig is. Ook 
worden de specificaties voor de diensten en producten vastgesteld en in 
welke hoeveelheden en wanneer deze diensten en producten nodig zijn. 

- De leveranciersselectie (selecteren en contracteren)  
De rijksdienst is uiteraard gehouden om de Europese aanbestedingsregels 
na te leven. Deze regels komen er op neer dat bij diensten en producten 
met een waarde van meer dan  125.000 (excl. BTW; de 
                                                                                Pagina 1 van 4 







aanbestedingsdrempel), er een Europese aanbesteding moet plaatsvinden.  Datum 
Hieraan zijn allerlei regels van publicatie en procedure verbonden.              30 juni 2010 
                                                                                 Kenmerk 
De inzet en de uitkomst van een dergelijke procedure is ofwel een vast           2010-0000456710 
contract of meerdere vaste contracten, ofwel één of meerdere                    
raamovereenkomsten. Als er een raamcontract wordt gesloten met meer               
dan één leverancier (bij een Europese aanbesteding kan één                        
raamcontractant worden gekozen, of drie of meer) dan moeten deze 
leveranciers - bij elke concrete opdracht - met elkaar concurreren bij het 
verwerven van een opdracht.  

Ook bij een dienst of product of een pakket van diensten of producten met 
een waarde lager dan  125.000 kan voor een raamcontract worden 
gekozen. Dit kan gebeuren met vrijwillige toepassing van een Europese 
procedure of door een "onderhandse aanbesteding". In het laatste geval 
worden dan offertes bij leveranciers aangevraagd. De aanbestedende 
dienst heeft hiervoor doorgaans regels opgesteld, waarin is opgenomen dat 
boven een bepaald bedrag meer offertes worden opgevraagd. Deze regels 
kunnen per aanbestedende dienst verschillen.  

- De concrete opdrachtverlening (bestellen) 
Bij een vast contract worden de bestellingen geplaatst bij de 
contractspartij. Indien een raamcontract is gesloten vinden de concrete 
opdrachtverstrekkingen plaats aan de leverancier(s) binnen dit contract. In 
de andere situaties vindt de opdrachtverstrekking direct plaats via het 
offertemodel: na het aanvragen van één of meer offertes vindt de 
bestelling plaats. 

Het hiervoor geschetste inkoopproces geldt ook voor de inhuur van tijdelijk 
extern personeel. De Markplaats biedt hier echter een aanvullende 
mogelijkheid.  


2. De Marktplaats 
Het Marktplaats-concept wordt door veel overheids- en non-
profitorganisaties, die verplicht zijn tot het organiseren van een (Europese) 
aanbesteding voor het inhuren van externe flexkrachten, gezien als een 
volwaardig alternatief of aanvullend instrument om te komen tot selectie 
van een geschikte kandidaat. De Marktplaats beperkt zich tot diensten 
onder de aanbestedingsdrempel. Zodra sprake is van overschrijding van 
het drempelbedrag zal ten allen tijde een Europese 
aanbestedingsprocedure moeten worden uitgevoerd. Marktplaats speelt 
een rol in de fase van de leveranciersselectie (selecteren en contracteren) 
en in de fase van de concrete opdrachtverlening (het bestellen). 

Bij een Marktplaats wordt per aanvraag/concrete opdracht een eigen 
aanbestedingsprocedure gevolgd. Deze procedure moet aan alle 
kenmerken van het Europese aanbestedingsrecht voldoen (transparant, 
non-discrimatoir, objectief, proportioneel). In de praktijk betekent dit dat 
voor iedere tijdelijke externe kracht afzonderlijk een profiel wordt 
gepubliceerd op een website, de virtuele Marktplaats. Naast het profiel 
worden ook de gunningscriteria gepubliceerd op de Marktplaatswebsite. 

                                                                                  Pagina 2 van 4 







Tot een Marktplaats heeft in beginsel iedere aanbieder van flexibel           Datum 
personeel toegang die zich vooraf heeft aangemeld en is geaccepteerd.         30 juni 2010 
Marktplaats werkt volgens een registratiesysteem waarin partijen zich         Kenmerk 
conformeren aan een aantal standaarden en modellen, zoals onder andere  2010-0000456710 
de overeenkomst van dienstverlening, de algemene inkoopvoorwaarden            
van deze Marktplaats, een geheimhoudingsverklaring en een                      
privacyreglement. Indien de dienstverleners hiermee akkoord gaan, zijn ze   
erkend en kunnen zij deelnemen aan de procedures voor de plaatsing van 
een opdracht. Leveranciers kunnen zowel bedrijven als zelfstandige 
professionals zijn uit de hele EU. 


3. EBF (Electronisch Bestellen en Factureren) 
EBF behelst de voorzieningen om het proces van opdrachtverlening en het 
berichtenverkeer tussen besteller en leverancier op elektronische wijze af 
te handelen. EBF wordt ingezet in de fase van het inkoopproces nadat de 
selectie van leveranciers heeft plaats gevonden en het contract is gesloten. 
EBF ondersteunt de concrete opdrachtverlening, het feitelijk bestellen van 
de opdrachtverlener bij de leverancier. In het geval er een 
voorovereenkomst is gesloten met meerdere leveranciers, ondersteunt EBF 
ook de nadere selectie tussen deze leveranciers bij een concrete opdracht. 
Dit wordt ook wel de minicompetitie genoemd.  
Daarnaast ondersteunt EBF de uit de bestellingen voortvloeiende 
facturering. Ook ondersteunt EBF het contractmanagement; dit betreft het 
bewaken en de nazorg in het inkoopproces. EBF biedt namelijk de nodige 
informatie over gebruik in aantallen en geld en over naleving van de 
gesloten contracten. 
Het feitelijk betalen van de factuur wordt niet door EBF ondersteund en zal 
via de financiële systemen van de afzonderlijke ministeries worden 
afgehandeld.  

Met de realisatie van elektronisch bestellen en factureren krijgt de 
rijksoverheid de beschikking over een platform voor digitale inkoop, met 
daarin voorzieningen waarmee de onderdelen van de rijksdienst hun 
inkoopproces van alle producten en diensten kunnen optimaliseren. EBF zal 
gebruikt gaan worden door alle ministeries en zal verplicht worden gesteld 
voor alle leveranciers van de rijksdienst. Medio 2011 komt het EBF-
systeem beschikbaar, waarna de deelnemers zullen aansluiten volgens een 
implementatieplanning die later wordt uitgewerkt met de leverancier aan 
wie de opdracht wordt gegund. Ik zal u over deze planning informeren. 

Binnen EBF is het mogelijk om bij de inhuur van tijdelijk extern personeel 
op elektronische wijze offertes aan te vragen bij leveranciers waarmee een 
raamovereenkomst is afgesloten (minicompetitie). De mogelijkheid om de 
modaliteit van een Markplaats binnen EBF op te nemen is recent 
onderzocht. Dit onderzoek heeft uitgewezen dat het betrekkelijk eenvoudig 
is de ondersteuning voor een marktplaats toe te voegen aan EBF. Dit 
betekent dat EBF de selectie van potentiële aanbieders van flexibele arbeid 
gaat faciliteren. 

Naar aanleiding van het verzoek van mevrouw Van der Burg heb ik 
besloten de ondersteuning van een Marktplaats aan EBF toe te voegen. 

                                                                                Pagina 3 van 4 







                                                                                Datum 
4. EBF en Marktplaats                                                           30 juni 2010 
EBF gaat gelden voor alle ministeries en voor alle leveranciers van de          Kenmerk 
rijksdienst. Voor een Marktplaats die voor de rijksdienst zou worden            2010-0000456710 
ingesteld, gaat gelden dat de leveranciers die hierop toegelaten willen         
worden, zich moeten conformeren aan EBF. Hierbij wordt geen onderscheid  
gemaakt tussen zelfstandige professionals, midden- en kleinbedrijf en            
grote bedrijven. Het toelatingscriterium voor de marktplaats van EBF geldt 
voor allen.  
Het feit dat EBF vanaf 2011 zal gaan gelden voor alle ministeries en voor 
alle leveranciers, betekent dat aan een belangrijke randvoorwaarde wordt   
voldaan voor het succesvol kunnen implementeren van een Marktplaats 
voor tijdelijk extern personeel voor de rijksdienst. Uit de UWV praktijk is 
namelijk gebleken dat een Marktplaats alleen kan werken als er een 
adequate digitale ondersteuning aanwezig is.  



De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, 





drs. A.Th.B. Bijleveld-Schouten 



                                                                                 Pagina 4 van 4 






---- --