Nederlandse Vereniging van Journalisten
Eerste pilot hyperlokaal online platform van start
vrijdag 2 juli 2010 | Met de communitysite van Woerden is donderdag 1
juli de eerste pilot op het gebied van hyperlokale online platforms van
start gegaan. Bart Brouwers van TMG maakte dit bekend tijdens de
NVJ-bijeenkomst "Kranten laten geld liggen" over online
verdienmodellen. De Woerdense site is de eerste in een reeks van vier
pilots die Brouwers in de komende maanden gaat lanceren.
Eind vorig jaar begon Bart Brouwers als hoofd lokale online
activiteiten bij TMG met het opzetten van een landelijk netwerk van
hyperlokale online platforms. Bij aanvang van zijn nieuwe functie
verklaarde Brouwers dat er geen platform is dat beter aan de
informatiebehoefte van ieder individu kan voldoen dan een hyperlokaal
netwerk van betrokken makers en gebruikers. En als sluitende
businessmodellen ergens gedijen, aldus Brouwers, is het wel in een
omgeving van betrokken en specifiek aanspreekbare individuen.
Met hyperlokale platforms wil Brouwers een slag dieper gaan dan de
bestaande lokale media-activiteiten, die dikwijls op gemeenteniveau
blijven hangen. `Je kunt denken aan wijkniveau, zelfs straatniveau. Wat
kun je op nieuwsgebied nog bereiken? Misschien niets, daarom moeten we
de relevantie opzoeken: openingstijden van winkels, de kwaliteit van
een buurtschool of misschien toch nieuws als er bijvoorbeeld een
ongeval is gebeurd.'
Een belangrijke rol zal weggelegd zijn voor mobiele media. `Het mobiele
apparaat gaat ons helpen, het weet waar de gebruiker op dat moment is.'
De pilot van de communitysite van Woerden is een site door inwoners
gemaakt en wordt door een communitymanager beheerd. De content van deze
site, dat in feite als bestaand platform donderdag is overgedragen, zal
een combinatie zijn van artikelen en een database.
Brouwers kondigde tijdens de NVJ-bijeenkomst tevens de andere drie
pilots aan.
- Er komt een zogenoemd aggregatiemodel in Zwolle. `Wat kun je bereiken
zodat er toch communicatie plaatsvindt, maar wel met zo min mogelijk
mensen op lokaal niveau.'
- In Eindhoven komt een advertorialmodel, een site die commercieel van
opzet wordt. `Hier gaan we de grenzen opzoeken, misschien leidt dit tot
nieuwe concepten. Voor Eindhoven is gekozen vanwege de bedrijvigheid in
de regio.'
- Van de vierde pilot is de locatie nog niet bekend - `waarschijnlijk
ergens in de Randstad'. Duidelijk is wel dat het hier gaat om een
klassiek redactiemodel. `Hoe kun je met een sterke redactie een
interessante site maken waarmee ook nog eens geld te verdienen valt?'
Voor wat Brouwers betreft ligt alles open, een succesfactor uit het ene
pilotmodel kan toegepast worden in het andere en andersom. `De modellen
moeten worden getest, niet alleen aan de kant van de content maar ook
de businesskant. Wat mij betreft zie ik de journalist als een persoon
die de informatie filtert. Journalistieke vaardigheden worden gekoppeld
aan de kennis van het publiek.'
Dat publiek krijgt een belangrijke rol. Een van de onderdelen van het
platform wordt bijvoorbeeld het waarderingssysteem. `Een gebruiker met
een groeiend aantal waarderingspunten wordt steeds waardevoller voor
het platform. En met de groei van die waardering krijgt hij ook meer
rechten om zelfstandig te werken.'
De gebruiker wordt ook beloond met waardepunten. Met de lokale
middenstand kan een afspraak worden gemaakt om deze punten om te zetten
in een aanbieding. Dikke kans dat de gebruiker niet alleen voor de
aanbieding naar de winkel komt maar met meer spullen naar huis gaat,
aldus Brouwers. Volgens hem zal niet alleen dit beloningsmodel worden
uitgetest, maar zullen meerdere verdienmodellen worden ontwikkeld.
De NVJ-bijeenkomst "Kranten laten geld liggen" was de tweede in de
reeks "Ingrediënten voor de toekomst". Tijdens de avond kwamen ook vijf
bevlogen pitchers aan het woord die hun bedrijf hebben opgezet rondom
journalistieke content of online adverteren.
1 - Next2news
- online adverteren bij specifieke nieuwsberichten
2 - Nieuwsmarkt
- mobiele applicatie waarbij consumenten profielen aanmaken voor de
informatiebronnen die zij wensen en de advertenties die zij wensen.
3 - Marvia
- snel en eenvoudig opmaakprogramma voor advertenties
4 - Cookabook
- demand driven publishing; bestaande content uitgeven in print
5 - Absolutely Independent
- in navolging van publiek omroepexperiment TVLab: PrintLab voor
kranten.