Vrije Universiteit Amsterdam

Ongelijke onderwijskansen en onderwijsuitkomsten


* Startdatum: 02-07-2010


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: Inequality of educational outcome and inequality of educational opportunity in the Netherlands during the 20th century


* Spreker: M.L. Buis


* Promotor: prof.dr. H.B.G. Ganzeboom


* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen


* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen


* Evenementtype: Promotie

De invloed van sociale achtergrond op het opleidingsniveau betreft een paradox: Aan de ene kant is het een goede zaak dat ouders om hun kinderen geven en hen willen helpen het best mogelijke onderwijs te krijgen. Aan de andere kant vinden velen het oneerlijk dat kinderen een voordeel hebben alleen maar omdat ze de "juiste" ouders hebben. Een van de taken van het onderwijs is om deze paradox te verlichten door kinderen te helpen tijdens het volgen van hun opleiding op een manier die onafhankelijk is van de ouders. De mate waarin het onderwijs faalt in het bereiken van dit doel - dat wil zeggen, de sociale ongelijkheid in de toegang in het onderwijs - is het onderwerp van Maarten Buis proefschrift.

Een belangrijke eigenschap van het onderwijs is dat het plaats vindt in meerdere stappen: een kind maakt eerst het primair onderwijs af, vervolgens gaat het naar het secondair onderwijs, enz. Dit betekent dat er twee soorten onderwijsongelijkheid zijn: sociale ongelijkheid in de kansen om van het ene niveau naar het volgende niveau te gaan, en sociale ongelijkheid in het hoogst bereikte onderwijsniveau. De belangrijkste bevinding van Buis is dat in de loop van de 20e eeuw in Nederland ongelijkheid in termen van het hoogst bereikte onderwijsniveau is gedaald. Deze daling is niet veroorzaakt door een afname van de ongelijkheid in onderwijskansen, maar omdat de zeer ongelijke eerste stap - al dan niet meer onderwijs volgen na het basisonderwijs - irrelevant is geworden, omdat deze stap vrijwel universeel is geworden.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam