Vrije Universiteit Amsterdam
Ongelijke onderwijskansen en onderwijsuitkomsten
* Startdatum: 02-07-2010
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Inequality of educational outcome and inequality of
educational opportunity in the Netherlands during the 20th century
* Spreker: M.L. Buis
* Promotor: prof.dr. H.B.G. Ganzeboom
* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen
* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen
* Evenementtype: Promotie
De invloed van sociale achtergrond op het opleidingsniveau betreft een
paradox: Aan de ene kant is het een goede zaak dat ouders om hun
kinderen geven en hen willen helpen het best mogelijke onderwijs te
krijgen. Aan de andere kant vinden velen het oneerlijk dat kinderen een
voordeel hebben alleen maar omdat ze de "juiste" ouders hebben. Een van
de taken van het onderwijs is om deze paradox te verlichten door
kinderen te helpen tijdens het volgen van hun opleiding op een manier
die onafhankelijk is van de ouders. De mate waarin het onderwijs faalt
in het bereiken van dit doel - dat wil zeggen, de sociale ongelijkheid
in de toegang in het onderwijs - is het onderwerp van Maarten Buis
proefschrift.
Een belangrijke eigenschap van het onderwijs is dat het plaats vindt in
meerdere stappen: een kind maakt eerst het primair onderwijs af,
vervolgens gaat het naar het secondair onderwijs, enz. Dit betekent dat
er twee soorten onderwijsongelijkheid zijn: sociale ongelijkheid in de
kansen om van het ene niveau naar het volgende niveau te gaan, en
sociale ongelijkheid in het hoogst bereikte onderwijsniveau. De
belangrijkste bevinding van Buis is dat in de loop van de 20e eeuw in
Nederland ongelijkheid in termen van het hoogst bereikte
onderwijsniveau is gedaald. Deze daling is niet veroorzaakt door een
afname van de ongelijkheid in onderwijskansen, maar omdat de zeer
ongelijke eerste stap - al dan niet meer onderwijs volgen na het
basisonderwijs - irrelevant is geworden, omdat deze stap vrijwel
universeel is geworden.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam